۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

ده پیشنهاد ساده و عملی که تعطیلات عید نوروز را به فرصتی مناسب برای برپایی جمهوری مدرن ایرانی تبدیل می کند!

تعطیلات عید نوروز فرصت بی نظیری است تا بتوانیم در حین دید و بازدید های نوروز، با صحبت کردن و همچنین اقدامات عملی خود در بین خویشاوندان، گام بلندی در مدرن تر کردن جامعه ایران جهت رسیدن بهتر به جمهوری ایرانی مدرن و پیشرفته برداریم، چون دموکراسی واقعی در سیاست نیازمند شهروندان مدرن و پیشرفته در اجتماع می باشد! بدون جامعه و شهروندان مدرن، دموکراسی در سیاست سرابی بیش نیست! و برای رسیدن به این هدف بزرگ ما نیاز شدید به انبوه مردم آموزش دیده با علوم و فن آوری ها و اندیشه های روز جهان پیشرفته داریم! و باید برای دسترسی مردم همه شهرها و روستاهای ایران به ابزارهای مدرن آموزشی، جهت مدرن سازی سریع تر کشورمان، بیش از پیش به فکر بوده و بکوشیم.

در اینجا 10 راهکار بسیار ساده و عملی را به شما پیشنهاد می کنیم که با انجام آنها می توانید در مدرن سازی جامعه ایران بکوشید و پایه های جمهوری ایرانی مدرن و پیشرفته را از هم اکنون در دید و بازدید های نوروزتان محکم و استوار بچینید.
 
برخی از این پیشنهادات سعی در بهینه سازی و مدرن تر کردن عادات و آداب و رسوم شما دارند و هزینه اضافی بر دوش شما قرار نمی دهند. هر کسی که هستید و در هر کجای ایران یا جهان که زندگی می کنید با ارتش سبز مدرن سازی ایران همراه باشید در ترویج جمهوری مدرن ایرانی:

1- در همه دید و بازدید های نوروزی سعی کنید به روش های گوناگون عبارت "جمهوری ایرانی" را در صحبت هایتان مرتب به کار ببرید تا پذیرفته همگان شود. صحبت های روشنگرانه درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان الگو برای نوشتن قانون اساسی جمهوری ایرانی در اینگونه بحث ها به شدت توصیه می شود. همچنین کشورهای پیشرفته غیر جنگ طلب و صلح دوست و بی طرف نظیر: سوئد، نروژ، سوئیس، کره جنوبی و ژاپن را به عنوان الگوی ما برای فردای جمهوری ایرانی معرفی کنید.

2- عادت اسکناس شادباش دادن در نوروز به دوستان و خویشاوندان را بهینه سازی و مدرن نمایید!
به جای اسکناس عیدی دادن (که در حال حاضر آراسته به عکس ایران ستیز بزرگ -خمینی- است) به خویشاوندان در نوروز، کالای فرهنگی یا هنری مدرن شادباش بدهید. به عنوان مثال به جای یک اسکناس برای شادباش دادن در نوروز می توانید یک کاست یا سی دی از آثار موسیقایی شاد و دلنشین ایران یا جهان را هدیه بدهید (کلا به کالاهایی برای هدیه دادن فکر کنید که شادی آفرین هستند).

همچنین کتاب یا ترجمه پارسی کتاب هایی که از آثار بزرگان ادبیات نوین و مدرن ایران یا جهان هستند و در فهرست برترین های فروش در صدر ایران یا جهان قرار دارند می توانید به عنوان هدیه سال جدید در نوروز به جای اسکناس بدهید (کلا دنبال کتاب های حاوی تفکرات جدید و مدرن برای هدیه دادن باشید و از نشر و پخش تفکرات قدیمی به شدت بپرهیزید).
همچنین شادباش دادن نشان های ملی ایران نظیر نشان فروهر یا سمبل های ملی نظیر سربازان تخت جمشید یا سمبل های طبیعی مانند کوه دماوند به جای اسکناس در جشن نوروز توصیه می شود. در کل خلاقیت به خرج دهید و هر کالایی که به نوعی به فرهنگ و هنر و ادبیات نوین و مدرن ایران یا جهان مرتبط است را جایگزین سیستم قدیمی اسکناس شادباش دادن نمایید!
 با این کار هم فرهنگ و هنر و ادبیات مدرن ایران و جهان را ترویج کرده اید و هم از فرهنگ سازان ایرانی که صد درصد با مشکلات مالی به دلیل عدم حمایت های دولتی دست به گریبانند پشتیبانی کرده اید. در سرزمین ایران تا مادامی که جیب های مراجع تقلید و مروجین مذهبی و همچنین وطن فروشان و تروریست های ایدئولوژیکی چون مجاهدین خلق پر از پول باشد، ولی جیب های نویسندگان و هنرمندان و نوازندگان و دلسوزان فرهنگ ایران خالی از پولهای کلان باشد، مدرن شدن و آزاد و رها شدن ایران سرابی بیش نیست! پس با تغییر رویه قدیمی و کهنه اسکناس شادباش دادن در نوروز، به هدیه دادن کالای ادبی-هنری-فرهنگی، می توان این خلا مصیبت بار را پر کرد!
 

3- عادات هدیه دادن در نوروز و دیگر روزها در بین خویشاوندان و دوستان را بهینه سازی کرده و مدرن نمایید! 
- در کل همیشه برای هدیه دادن به کودکان و نوجوانان 3 تا 15 سال در بین دوستان و خویشاوندان، سازهای ایرانی یا خارجی نظیر سه تار، تنبک، سنتور یا ویولن و گیتار و غیره بهترین هدیه هستند (هدیه تولد یا هر مناسبت دیگر)، زیرا بهترین سن دست گرفتن سازهای موسیقی در دوران کودکی و نوجوانیست. بدین ترتیب با اصلاح عادت قدیمی خریدن یک عروسک یا اسباب بازی برای بچه ها و نوجوانان، می توان رویکرد هدیه دادن ساز موسیقی را به کودکان و نوجوانان گسترش داد و بدین ترتیب با بهینه سازی این عادت اجتماعی ما ایرانیان شخص شما یا خانواده تان می توانید هنرمندان و موسیقی دانان بزرگی را در آینده به ایران و جمهوری مدرن ایرانی که بنیان اصلی آن بر شادی و نشاط و رقص می باشد تقدیم کنید! با این کار بزرگ، افرادی که در صنعت موسیقی کار می کنند و هسته محرک شادی آفرینی در جامعه هستند را نیز تقویت مالی می کنید. کمی بیشتر به این موارد در زندگی خود فکر کنید و بها بدهید!

- برای هدیه دادن به خویشاوندان هم بهترین هدیه به جای وسایل آشپزخانه یا سکه و طلا و غیره، خرید یک دستگاه دریافت امواج ماهواره می باشد! سعی کنید با تغییر روش هدیه دادن قدیمی به هدیه دادن ابزارهای مدرن ارتباط اجتماعی نظیر گیرنده ماهواره در بین اطرافیان خود، تلویزیون جمهوری اسلامی و مبانی خرافی و اهریمنی آن را از خانه دوستان و آشنایان خود بیرون کنید.

 - در صورتی که می خواهید ثروتی را ببخشید و خرج نیکوکاری کنید، یا شخص ثروتمندی را می شناسید که می خواهد ثروتی را ببخشد و خرج کار نیک بکند، خود را موظف کنید تا این کار صرف خرید لپ تاپ یا تبلت رایگان یا تلسکوپ قدرتمند برای دانش آموزان مدارس روستاها یا شهرهای ایران شود. با سماجت و پیگیری و صحبت کردن با ثروتمندان در حین دید و بازدیدهای نوروزی می توانید آنان را به انجام این حرکت های بزرگ انقلابی در صنعت آموزش نوین ایران ترغیب نمایید.
 

4- ده ها برچسب صفحه کلید پارسی ارزان قیمت خریده و همراه خود داشته باشید و در دید و بازدیدهای نوروزی به دوستان خود رایگان هدیه دهید، و آنها را ترغیب به نوشتن حروف پارسی در محیط اینترنت مخصوصا در فیس بوک و هنگام چت کردن یاهو مسنجر نمایید. قیمت این برچسب ها عموما 50 تا 100 تومان ناقابل می باشند ولی اثری شگرف برای پارسی نویسی در محیط وب خواهد داشت!

5- روش کار با سایت های شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی بزرگ چون فیس بوک و فرندفید و یوتیوب و غیره را به دوستان و خویشاوندان که با آنها آشنایی ندارند در حین دید و بازدیدهای نوروزی به صورت حضوری در منزلشان یا در منزل خودتان آموزش بدهید. آموزش حضوری روشهای عبور از فیلترینگ اینترنت به دوستان ناواردتان هم بزرگترین خدمتیست که شما به برپایی جمهوری ایرانی می توانید بکنید. چراکه اینترنت تنها ابزار ما برای سازماندهی گروه های مردمی بزرگ جهت تغییر در راستای مدرن سازی ایران آینده است و مردم ما که همان دوستان و آشنایان شما هستند هرچه بیشتر با شبکه های اجتماعی در اینترنت بتوانند ارتباط برقرار کنند بهتر می توان حرکت های اجتماعی مدرن را سازماندهی کرد و به نتیجه دلخواه رساند. و این همه میسر نمی شود مگر با دلسوزی شما برای آموزش حضوری کار با اینترنت و فیلترشکن در منزل خود یا دوستانتان.

6- در دید و بازدید های نوروز، دوستان نزدیک خود، جوان های فامیل، نوعروسان و تازه داماد ها را مدام دعوت و تشویق به رفتن به سفرهای خارجی به کشورهای پیشرفته یا در حال پیشرفت به جای سفرهای داخلی نمایید! آشنایی هرچه بیشتر ایرانیان با دنیای خارج گامی بزرگ در برپایی هرچه مدرن تر جمهوری ایرانی محسوب می شود. عمده ما ایرانیان به اشتباه فکر می کنیم که سفر خارجی رفتن گران و پر هزینه است. اما ارتش سبز با تدوین راهنمای سفر کم خرج و بسیار کم هزینه به کشورهای خارجی به شما نشان می دهد که اساس و بنیان این تفکر بسیار غلط است و شما می توانید امروزه با هزینه بسیار ناچیزی که فکرش را هم نمی کنید، به سفر خارجی به شهرها و کشورهای مهم جهان بروید و از نزدیک با مردمان مختلف ارتباط برقرار کرده و ذهنیت خود را نسبت به مردم دنیا و فرهنگ های  گوناگون آنها تغییر دهید. این راهنما را مطالعه کنید و مدام دوستان خود را تشویق به انجام سفر خارجی با آن نمایید!

7- به هر بهانه ای با اقوام و دوستان خود دور هم جمع شده مجالس رقص و پایکوبی را به بهترین شکل ترجیحا با اجرای زنده توسط موسیقیدان های جوان برگذار کنید.
8- در هر جمع دور همی که برگزار می کنید یا حتی مجالس عروسی، سرود میهنی "ای ایران"، را به صورت دسته جمعی با صدای بلند دور هم بخوانید و متن این سروده گرانبهای ملی را به دیگران هم یاد بدهید.

9- لباس های زیبا و رنگارنگ شاد و دلپذیر با نقش های اصیل یا مدرن ایرانی بر تن کنید و ظاهر خود را با نمادهایی از فرهنگ ایرانی (مانند گردن بند فروهر) آراسته کنید یا مثلا تی شرت هایی با طرح اشعار خوشنویسی شده، یا مزین به اسامی ملی چون خلیج پارس و کوه های سر به فلک کشیده دماوند و سهند و سبلان و غیره بر تن کنید. لباس شیک پوشیدن ارزان ترین وسیله مدرن کردن ظاهر جامعه است. آنرا از خود دریغ نکنید. امروزه شیک ترین لباس ها را با قیمت ارزان می توان خریداری کرد. در لباس پوشیدن خود نهایت دقت را به کار ببرید و همه جا لباس های زیبا و دلپذیر با رنگ های شاد بر تن داشته باشید و دیگران را هم به پوشیدن لباس شیک و آراسته در همه حال دعوت و تشویق کنید!

10- اگر در مجلس میهمانی هستید که کسی درباره اقوام ایرانی جوک های ناپسند ترکی-رشتی-اصفهانی-لری-عربی و ... گفت موضع شدید بر ضد او بگیرید یا به نشانه اعتراض آن محفل را ترک کنید. با افرادی که اتحاد دیرینه ایرانیان را با این کارهای سخیف و پوچ و بی معنا اما بسیار خطرناک خدشه دار می کنند به هیچ وجه تعارف نداشته باشید، حتی اگر آن شخص دوست صمیمی یا برادر یا خواهر شما باشد!
********
 
خلاصه کلام اینکه برای مدرن شدن و صنعتی شدن ایران در جمهوری ایرانی باید خیلی زیاد جدی باشید و کار عملی بسیار و حساب شده و دقیق انجام بدهید تا حاصل این فعالیت های تک تک ما در آینده ای نزدیک بشود زمینه ای برای برپایی جمهوری ایرانی مدرن و پیشرفته با افکار جدید و رنگ های جدید و شهروندان شاد و خندان! هیچ کشوری بدون یاری نخبگان آن کشور مدرن نشده است! به خودمان بیاییم و فعالیت مدرن سازی دو صد چندانی را نسبت به قبل شروع کنیم که خیلی زود دیر می شود اگر فکری به حال تربیت مدرن نسل جدید ایران در این دنیای پر از علوم و فن آوری های جدید نکنیم! تنها کافیست ژنهای فکری 10 درصد از ما 75 میلیون ایرانی جهش رو به بالا پیدا کند و مدام به دنبال مدرن سازی ایران در همه زمینه ها باشیم! باور کنید اگر زندگی روزمره خود را بیهوده نگذرانیم و به دنبال این کار بیافتیم به زودی چهره کشورمان را کاملا پیشرفته و مدرن خواهیم کرد!

ایران جدید و مدرن در جمهوری ایرانی نیاز به فداکاری و از خودگذشتگی و گاه نیز خرج پول توسط شما در راستای رسیدن به آن دارد. به من چه گفتن و فرار از مسئولیت یا مهاجرت به دیار دیگر، باعث تباهی زندگی نسل های آینده و آوارگی آنها نیز خواهد شد. بنابراین با پرداخت هزینه های اندک و تغییر رویه های زندگی خودمان و دوستانمان می توانیم به زودی جمهوری ایرانی مدرن را ایجاد کنیم. همه چیز از خود شما شروع می شود که آیا عادت های قدیمی خود را مدرن تر بکنید تا نفعی سازنده به جامعه برساند یا خیر؟!

در ضمن فراموش نکنید این متن را برای دوستان خود در آستانه سال نو ایمیل کنید.

۶ نظر:

رامین گفت...

با درود بر شما دوستان آزادی خواه،
می خواستم به عنوان یک ایرانی آزاد که سر بلندی میهنمان را از هر چیز دیگری مهم تر می دانم از تلاش شما برای ساختن ایرانی آزاد سپاسگزاری کنم و نکته ای را یادآور شوم که شاید بپسندید.
می خواستم پیشنهاد کنم بجای واژۀ " عید " واژۀ " جشن " را بکار ببریم، نه تنها به این دلیل که واژۀ عید تازی است بلکه بیشتر به این دلیل که این دو واژه اصلا هم معنی نیستند و آنچه که تازیان و مسلمانان به آن عید می گویند با آنچه که ما ایرانیان به آن جشن می گوییم تفاوت بسیار دارد و جشن به آن گونه که در فرهنگ ما ایرانیان بوده ، هرگز در فرهنگ تازیان و مسلمانان نبوده و نیست ، زیرا همانگونه همه می دانیم چیزی به نام شادی و جشن در اسلام معنا ندارد و خوراندن این واژه به زبان پارسی بخشی از تحمیل اسلام به فرهنگ ایرانی است که مشابه دیگر آن دعای عربی تحویل سال است که باز هم در راستای خوراندن فرهنگ اسلامی به جشن های ایرانیان است. فراموش نکنیم دشمن فریبکار و حیله گر به ویژه اگر مسلمان باشد هنگامی که توان رویارویی مستقیم را نداشته باشد به همان چیزهایی می پردازد که شاید ما به آن کم توجه هستیم. به باور من ، پس از 1400 سال فریب و دروغ و ستم ، ما ایرانیان باید حتا روزنه های کوچک نفوذ دشمنی را که در خانۀ ما لانه کرده است بشناسیم.
ممنون و سپسگزار از فداکاری و دلاوریتان

"ارتش سبز" گفت...

ممنون از تذکرتان.
به جای واژه "عیدی دادن" چه پیشنهادی دارید؟!

رامین گفت...

با درود هزاران باره بر شما
در فرهنگ ما ایرانیان به هدیه ای که در جشن ها به یکدیگر می دهیم " هدیۀ شادباش " می گویند که کوتاه شدۀ آن را تنها با واژۀ " شادباش " بکار می بریم. این واژه به دلیل آنکه در چند سالی که پشت سر گذاشته ایم بیشتر در جشن های عروسی بکار رفته است شاید برخی از هم میهنان ما را گمراه کند و گمان کنند که این واژه تنها برای هدیه دادن در جشن عروسی آن هم به کسانی است که می رقصند بکار می رود اما اینگونه نیست. هدیۀ شادباش در هر جشنی می تواند داده شود. اما به هر حال آیین هر جشنی می تواند در میان مردمان آن جشن با گذشت زمان دگرگون شود ، چه در شکل اجرای جشن و چه در واژگانی که برای آن بکار می بریم. از دید من هیچ اشکالی ندارد که حتا واژه تازه ای ساخته شود اگرچه واژگانی که مردم در گذر زمان به شکل بومی می آفرینند همواره ماندگارتر است و بیشتر به دل می نشیند اما من چندان نگران آن نیستم، زیرا هنگامی که ریشه و ساختار فرهنگی آیینی مانند نوروز را بهتر و ژرف تر به مردم بشناسانیم چیزهای دیگر به خودی خود و با روندی طبیعی درست می شوند.
دوستان گرامی ارتش سبز ، می خواستم به یادداشت پیشین خودم که پیشنهاد داده بودم به جای واژۀ "عید" واژۀ " جشن" را بکار بریم چیزی بیفرایم:
پیشنهاد من تنها برای این نبود که یک واژۀ پارسی را جایگزین یک واژۀ تازی کنیم، بلکه می خواستم بگویم که برخی آیین ها یا واژه ها قابل ترجمه و برگردان از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر نیستند. هنگامی که چیزی مانند "جشن نوروز" زیبا در فرهنگ تازی و اسلامی هرگز نبوده و نیست چگونه می توان برای آن واژه ای تازی برگزید.
نکتۀ دیگر اینکه پیشنهاد من برای جایگزینی واژگان پارسی به جای واژگان بیگانه به ویژه تازی ، از تعصب نژادی ریشه نمی گیرد بلکه این پیشنهاد از این باور ریشه گرفته است که ما ایرانیان با کاربرد بیشتر واژگان پارسی به چیزی نزدیک و نزدیکتر می شویم که از نیاکان ارزشمند ما به یادگار مانده است. هنگامی که برای زمانی معین به واژگان پارسی روی می آورید پس از چندی خواهید دید که تنها واژگان شما نیست که دگرگون شده بلکه چیزی در درون شما تغییر خواهد کرد. چیزی که شما را به دیدگاه و اندیشۀ ایرانیان گذشته نزدیکتر می کند. ارزشمندی نیاکان ما تنها باور ایرانیان نیست بلکه هر انسان دیگر از هرکجای این کرۀ خاکی که با گذشتۀ ایران آشنا شود وادار به کرنش در برابر این فرهنگ خواهد شد. بکار بردن واژگان پارسی تنها آغاز کار است، آنچه که در پس از ماجرا رخ می دهد فراتر از گفتار و جمله بندی است. کسانی که به گفتار واژگان پارسی رو می آورند پس از چندی خواهند دید که در درونشان پاکی و یکرنگی بیشتری جا گرفته است و فرهنگ والاتری یافته اند. دلیل آن هم این است که نیاکان ما هنگامی که این واژگان را می آفریدند در اوج فرهنگ انسانی بودند و نیروی بیکران آن فرهنگ به آن واژگان منتقل شده است. این چیزی نیست که تنها برای زبان پارسی باشد بلکه ابن فرآیند در همۀ زبانها و فرهنگ های دیگر نیز هست. اگر می خواهید با فرهنگ سرخپوستان یا سیاهپوستان آشنا شوید و لمسش کنید بهترین را آموختن زبان آنهاست. همانگونه که اگر کسی می خواهد "حافظ" را درک کند باید زبان ایرانیان را بداند و هرگز با ترجمۀ دیوان حافظ به چیزی که یک ایرانی دست می یابد نخواهد رسید. بر خلاف آنچه که مردم عادی می پندارند واژگان ، تنها چند حروف الفبا یا صدایی از گلو نیست بلکه آوای هر واژه نیرویی از درون شماست که اثر بخشی آن به میزان آگاهی و باور شما به آنچه که می گویید بستگی دارد. درست به همین دلیل است که مردمان فرهنگ ها و زبانهای گوناگون بر این باور هستند که برخی چیزها را تنها با همان زبان می توان به مخاطب رساند. برایتان مثالی می آورم: شما بهتر از من می دانید که مردم عزیز و آزادی خواه ما این روزها خواستار آزادی و دموکراسی هستند و در شبهایی شعار " الله و اکبر" می دهند. الله و اکبر سوای معنای لغوی آن که " خدا بزرگ است" کارکردی تاریخی و سیاسی-مذهبی دارد. همۀ ما می دانیم که اسلام هرگز برای ما ایرانیان آزادی نیاورده است بنابراین چگونه می توان با کاربرد نمادهای این دین به آزادی رسید یا ابراز آزادی خواهی کرد آن هم در برابر رژیمی که آنچه بر سر ما آورده است از همین اسلام آورده است. شعار الله و اکبر بیش از ابراز اعتراض نشانۀ بلاتکلیفی مردمی است که نمی دانند به دنبال چه هستند و تنها و تنها می دانند که ناراضی هستند. به گمان من زمان آن رسیده است که سنگ هایمان را با خودمان وابکنیم و بدون ترس یا شرمگین شدن از اینکه دیگر چنین دینی را نمی خواهیم آن را از ته دل فریاد بزنیم و با همۀ توان به دور اندازیم و به چهارده سده ستمگری و فریب و دروغ پایان دهیم.
با سپاس از اینکه نوشته ام را خواندید و آرزوی آزادی زودرس ایرانمان

"ارتش سبز" گفت...

ممنون از توضیحات خوب شما.
دوست گرامی اگر برایتان مقدور است به کمک من بیایید در ساختن یک صفحه کامل که تمام نکات مربوط به پارسی گویی را در آن گرد هم بیاوریم.
الان کلی نرم افزار و وبسایت و و فایل های پی دی اف برای پارسی نویسی و پارسی گویی هست. ولی پراکنده هستند. من هم دانش بالایی در این زمینه ندارم. اگر شما توانایی انجامش را دارید لطفا کمکم کنید این صفحه را گردآوری کامل کنیم، مطمئنم مورد استفاده خیلی از افراد دیگر قرار می گیرد.
با تشکر از شما.

رامین گفت...

با درود دوباره به شما دوستان ارتش سبز
هر کمکی که برای زنده نگاه داشتن زبان پارسی بتوانم انجان دهم مایۀ سرافرازی من است و در این راه کوتاهی نخواهم کرد. می توانید روی من حساب کنید.
اکنون که گفتگویمان به اینجا رسید می خواهم این را با شما در میان بگذارم که من چند سالی است در همین زمینه پژوهشهایی انجام می دهم و سوای اینکه بسیاری چیزها در این زمینه آموختم چیزهای بسیار جالبی هم یافتم که قصد آن را دارم تا پس از کامل شدن ، آن را به صورت کامل در اختیار هم میهنان عزیزم بگذارم. هر کس دیگری هم که مانند شما در این راه گامی بردارد و همراه شود ، من دستانش را به گرمی خواهم فشرد و به او کرنش خواهم کرد. به امید همراه شدن بیشتر یاران هم میهنمان.
برای آغاز می خواستم یکی از یافته هایم را که به باور من بسیار بسیار مهم است با شما در میان بگذارم که می تواند روند رشد پارسی گویی را دگرگون کند و آن کشف این موضوع است که شمار فراوانی از واژگانی که در زبان ما بکار می روند و مردم ما گمان می کنند که آنها ریشۀ تازی دارند تازی نیستند و صد در صد پارسی هستند و بر خلاف آنچه مردم و حتا دانشگاهیان می پندارند ، از پارسی به تازی رفته اند. رد پای واژگان پارسی آنچنان در همۀ زبانها گسترده است که اگر آنها را برشماریم شگفت زده خواهید شد. شمار فراوانی از این واژگان را در Wikipedia می توانید بیابید که لینک آن را برایتان می فرستم تا ببینید چه تعداد واژۀ پارسی فقط به لاتین راه پیدا کرده است:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Persian_origin
اما آنگونه که من دیدم بسیاری از واژگان لاتین نیز هستند که ریشۀ پارسی دارند و در Wikipedia نیامده اند . همچنین باید به دزدی آشکاری اشاره کنم که از سوی تازیان و تازی پرستان از گنج پارسی داشته اند. شاید بسیاری از هم میهنان ما ندانند که دستور زبان تازی و صرف و نحو آن را ایرانیان نوشته اند و فرهنگ واژگان تازی را با برداشت از واژگان پارسی و قرض گرفتن از آن کامل نمودند. در آغاز اسلام زبان تازی یک زبان بدوی و بدون دستور زبان و بدون الفبا بود. زبانی بود شبیه بسیاری از زبانهایی که در مناطق بومی و عقب افتاده وجود داشت و هنوز هم می توان چنین زبانهایی یافت. برای مثال زبان ترکی را می آورم که هرگز خطی برای خود نداشته است و پس از سده ها که به خط پارسی و عبری می نوشتند برای خود خط تازه ای با ساختار خط لاتین ساختند که همینی است که اکنون با آن می نویسند.
این را نیز باید بدانیم که ریشۀ همۀ خط های لاتین هم خط پارسی اوستایی است که با آنکه ما ایرانیان دیگر به این خط نمی نویسیم اما خط شناسان هنوز آن را یک خط زنده می دانند و همچنین آن را کامل ترین خط جهان می دانند که ایرانیان با آن حتا صداهایی مانند صدای شرشر آب یا صدای پرندگان را می نوشتند.

ادامه دارد....

"ارتش سبز" گفت...

جناب رامین با تشکر از شما،
من به شخصه مخالف این هستم که بخواهیم مو را از ماست در زمینه فرهنگ ها بکشیم.
فرهنگ ها با هم بده و بستان داشته و دارند.
چیزی که من به دنبال آن هستم اثبات برتری زبان یا تمدن پارسی نیست،
بلکه عظمت بخشیدن به آن هست با غنی کردن نکات مثبت و از بین بردن کژی های آن.

به باور من زبان و ادبیات پارسی پتانسیل های بسیار بالایی دارد، ادبیات عرب هم در جای خود همچنین،
وقت گذاشتن برای اثبات برتری هر یک از اینها تنها انرژی ما را در راستای پیشرفت خودمان تلف می کند و بس.
موضوعی که برای من اهمیت دارد بازیابی واژگان پارسی و یافتن راهی برای گسترش استفاده از آنها هست و همچنین جلوگیری از نوشتن زبان پارسی با حروف انگلیسی در سطح اینترنت.

میخواهم یک صفحه درست کنم و تمام فایل ها و نرم افزارها و اطلاعات مفیدی که به رشد این مورد کمک می کنند را در آن جمع کنم و به مرور زمان با تبلیغ این صفحه به نوبه خودم کمکی به فرهنگ سرزمینم کرده باشم.

اگر می توانید در گردآوری این اطلاعات بکوشید، آنها را در وبلاگ خود منتشر کنید و لینک مطالب گردآوری شده خوب را به من بدهید تا در آن صفحه منتشر کنم.