۱۳۹۰ آبان ۲۳, دوشنبه

مدرن سازی جامعه ایرانی پیش درآمدی به سوی برپایی جمهوری ایرانی مدرن و پیشرفته!


تحصیل کرده ها، نخبگان، روشنفکران و دگر اندیشانی که وقت خود را مدام به غُرغُر کردن و بد و بیراه گفتن به عملکرد نسل گذشته و حال می گذرانند، تربیت نسل آینده را از دست می دهند!
اکنون بزرگترین دغدغه امروز ما ایرانیان باید تمرکز شدید بر روی تربیت عالی و مدرن بچه های 3 تا 15 سال سرزمین ایران باشد، آنها که بزرگ شدنشان مصادف با اوج دستاوردهای بشر در زمینه فناوری های نوین کامپیوتر، اینترنت، ماهواره و موبایل است، تا با این ابزارهای بت شکن قرن جدید، تابوهای کهنه سرزمین ما را بهتر و سریعتر بشکنند و طرحی مدرن در اندازند و چهره سیاه ایران ما را رنگارنگ کنند!

اما امروز شاهد هستیم که نخبگان و ثروتمندان زیادی که عامل و محرک اصلی برای تغییر در هر سرزمینی به شمار می روند، از کشور ما مهاجرت کرده اند و رفته اند، آنهایی هم که در داخل هستند، تا یک ناهنجاری اجتماعی نظیر قتل یا تجاوز یا درگیری خیابانی می بینند یا مثلا شرکت مردم در برخی مراسم مذهبی-خرافاتی را مشاهده می کنند، از جامعه روی گردانده و شروع به غُرغُر کردن می کنند و نواهایی چون خلایق هرچه لایق سر می دهند و بد و بیراه می گویند!

ما می خواهیم مجموعه افکار جدیدی را به شما نشان دهیم که اگر جزو این دسته از افراد غُرغُرو هستید از این رویه خطرناک و زیانبار دست برداشته و به ما بپیوندید و شما هم همراه ما شوید تا تغییرات بنیادی و اساسی و مدرن را به دست خود در سرزمین ایران در مدت زمان اندک رقم بزنیم!

در ابتدای کار برای اینکه دندان کرموی غُرغُر کردن را از دهان شما بکنیم و آنرا برای همیشه به دور بیاندازیم، توجه شما را به این مطلب جلب می کنیم که:
هم میهن عزیز و گرامی که این نوشته را می خوانید، کمی آنورتر از کشور ما در سمت شرق، کشوری به نام هندوستان وجود دارد با جمعیتی برابر با یک میلیارد و دویست و ده میلیون نفر که 16 برابر بیشتر از جمعیت کشور 75 میلیونی کشور ما می باشد! در حالیکه مساحت هندوستان تنها دو برابر مساحت ایران ما می باشد.
هندوستان هم مثل کشور ما دارای تاریخ و فرهنگ بسیار کهن است که به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. هندوستان هم مانند ما سرزمین نژادها، زبان‌ها، آیین‌ها، و فرهنگ‌های فراوان و گوناگون می‌باشد. در هند صدها زبان و هزاران گویش و لهجه وجود دارد. علاوه بر دو زبان هندی و انگلیسی که در قانون اساسی این کشور زبان رسمی اعلام شده‌ است، ۲۲ زبان دیگر در یک یا چند ایالت موقعیت زبان رسمی را دارند!
علاوه بر این ها،
نظر به ارزیابی بانک جهانی در سال 2011، حدود 42 درصد مردم هندوستان یعنی 500 میلیون جمعیت هند صنعتی (7 برابر کل جمعیت کشور ما!) در فقر شدید به سر می برند و حدود نیمی از اطفال زیر پنج سال در هندوستان، مبتلا به سوء تغذیه هستند!

 
 
 
 
 
 
 
 
 

اما هندوستان قدیمی و کهن، امروزه به لطف تلاش متخصصانش در حال گذار به یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه صنعت و همچنین فناوری اطلاعات می باشد و اکنون دارد به هندوستان صنعتی در محاورات سیاسی و اقتصادی دنیا تغییر نام می دهد!
تنها در یکی از بزرگترین گامها برای مدرن سازی، هند اعلام کرده است که از سال 2011 یک مینی لپ تاپ ارزان را برای استفاده در مدارس و دانشگاهها راهی بازار خواهد کرد که مهمترین ویژگی آن قیمت بسیار پایین این محصول است. این لوح رایانه که ظاهری شبیه به "آی- بوک" اپل دارد تنها هزار و 500 روپیه (حدود 35 دلار) قیمت دارد و می تواند برای کاهش شکاف فناوری میان غنی و فقیر در هند به یک رویای زیبا تبدیل شود. این لپ تاپ می تواند برای میلیونها دانش آموز یکی از جوانترین کشورهای دنیا به عنوان ابزاری کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. این لپ تاپ را مبتکران موسسه تکنولوژی هند با همکاری موسسه علوم هند توسعه داده اند. در تصویر زیر "کاپیل سیبال" وزیر توسعه منابع انسانی هندوستان را مشاهده می کنید که در یک کنفرانس خبری اعلام کرد تا سال آینده 1 میلیون دستگاه از این محصول تولید و در مرحله اول به دانشجویان 22 هزار کالج عرضه خواهد شد! سپس قول داد با پایین آوردن قیمت این دستگاه به 10 دلار راه را برای عرضه میلیونی این دستگاه به سراسر روستاها و شهرهای هندوستان باز خواهد کرد!


پرسش من این است: به راستی اگر نخبگان هندی ها هم مثل ما فقط غُرغُر می کردند و از سرزمینشان مهاجرت می کردند و آنرا به حال خویش رها می کردند وضع کشورشان چگونه بود؟! با آن همه باورهای خرافی و مذهبی و کهنه!؟ با آن همه جمعیت بی سواد و گرسنه!؟ نه جدا تصور کنید این وضعیت را!

مسلما با کشور بی در و پیکر و آشفته بازاری مانند سومالی به جای هندوستان صنعتی جدید روبرو بودیم!
با این تفاسیر به شما می آموزیم که هر وقت خواستید به جامعه خود به جای کمک کردن، غُرغُر کنید و بد و بیراه نثارش کنید، ابتدا به یاد بیاورید که ما 75 میلیون نفر بیشتر نیستیم، و کشور هندوستان 16 برابر ما جمعیت با صدها نوع مذهب و تفکر عجیب و غریب و گاها چندش آور دارد! بنابراین به این فکر کنید که چقدر راحت می توان جمعیت 75 میلیون نفری خودمان را مدرن کرد و به جامعه جهانی کشورهای صنعتی و مدرن و پیشرفته پیوند زد و کار را یکبار برای همیشه تمام کرد!

البته ناگفته نماند که بسیاری از نخبگان و ثروتمندان ما ایرانیان به خاطر اینکه تلاششان در راستای مدرن کردن جامعه به پای آخوندهای حاکم فعلی نوشته نشود کشورمان را فعلا به حال خود رها کرده اند! اما دقت کنید که زمان به نفع ما نمی گذرد و جمهوری اسلامی نباید بتواند با تلویزیون و سیستم آموزش و پرورش دینی و خرافی خود، افکار نسل آینده ایران را به دست اهریمنی خویش بگیرد! اکنون با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی در دنیا این نخبگان و روشن فکران و تحصیل کردگان ایرانی هستند که باید رشته اصلی تربیت نسل آینده را در دست بگیرند و جامعه مدرن با افراد دارای ذهن های باز تحویل آیندگان بدهند.

عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا یک جامعه مدرن، با در و دیوارها و ساختمان های شیک و مردم شاد و خندان و سیستم های خدمات رسانی پیشرفته به وجود آید. هر اتفاقی که بیافتد در نهایت ما برای این مدرن سازی اجتماع نیاز داریم که به تک تک افراد جامعه دسترسی داشته باشیم. بنابراین همه جامعه باید به ابزارهایی که ما را در کنار هم گرد هم می آورد دسترسی داشته باشند تا با تلاش جمعی نخبگان بتوانیم مجموعه افکار جدید برای زندگی مدرن را به سرعت بین تمام افراد ساکن در جامعه های شهری و روستایی کشورمان پخش کنیم!
 
چهار ابزار کلیدی و بسیار مهم و اساسی برای مدرن شدن و نو شدن چهره ایران جدید ما به ترتیب اهمیت، عبارتند از:
1- تبلت یا لپ تاپ
اصولا مفهوم مدرن شدن در دنیای امروز بدون دسترسی داشتن تمام افراد ساکن در یک جامعه به کامپیوتر یا لپ تاپ یا تبلت به هیچ وجه میسر نمی شود.هر ایرانی در هر کجای ایران (شهر یا روستا) باید برای مدرن شدن جامعه به این ابزارها دسترسی داشته باشد.

2- اینترنت
شبکه های تلویزیونی و رادیو ها عموما یک جانبه برنامه ها را ارائه می دهند و امروزه تنها توسط اینترنت است که عدالت برقرار شده و همه صداها شنیده میشود و نوع بسیار مدرنی از اندیشه در ذهن مخاطبان اینترنتی به مرور زمان شکل می گیرد. علاوه بر این شبکه های اجتماعی اینترنتی نظیر فیس بوک و فرندفید بزرگترین عامل تغییر برای مدرن شدن جوامع امروزی هستند که استفاده از آنها باید به شدت در بین مردم ترویج شود.

3- گیرنده ماهواره
داشتن این وسیله کلیدی آگاهی بخشی نوین در جامعه از نان شب هم واجب تر است. امروزه برنامه های متنوع ماهواره ای به زبان فارسی توسط کشورهای خارجی پیشرفته زیادی پشتیبانی می شود.

4- ساز موسیقی
جامعه مدرن بدون شادی و رقص و موسیقی و موسیقی دان های برجسته امکان پذیر نیست! محال است جامعه ای پیشرفته باشد ولی بدون موسیقی و شادی! از طرفی هم سن یادگیری موسیقی از دوران کودکیست! پس تا می توان باید به هر طریق ممکن سازها را به دست کودکان سپرد!

و همچنین در راستای مدرن کردن ذهن های ایرانیان با افکار جدید، به عامل محرک و مکمل پنجمی نیز نیاز داریم:

5- سفر خارجی به کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه
الگو گرفتن از جامعه های در حال پیشرفت و برقراری ارتباط مردم با کشورهای مدرن باعث جرقه های بزرگ در ذهن های تک تک ما شده و سبب می شود تا یافته های جدیدی که بر اثر رفت و آمد با مردم کشورهای پیشرفته پیدا کرده ایم را برای زندگی بهتر در کشور خودمان پیاده سازی کنیم. راهنمای سفر فوق العاده ارزان به خارج از کشور راهیست برای گشودن دروازه ها به سوی توریست شدن مردم کشورمان در کشورهای پیشرفته، آن هم با هزینه ناچیزی که اصلا فکرش را هم نمی کنید!


وظیفه ما در قبال مدرن سازی جامعه چیست؟
باید تلاش کنیم به هر طریق ممکن شده تمام جامعه 75 میلیون نفری روستایی و شهری ایران را تحت پوشش این 4 ابزار مدرن سازی نسل جدید قرار دهیم و سپس آنها را به سفرهای خارجی بفرستیم تا با دنیای بیرون هم از نزدیک آشتی کرده و هم ایده های جدید را برای زندگی بهتر کسب کنند. و در ادامه مشاهده می کنید که این کار چگونه قابل انجام است!


و همه این ها امروز کاملا شدنی است و هرگاه در عملی شدن این موارد در جامعه خود شک کردید تنها با نگاه کردن به کشور هندوستان، آرامش خاطر بالایی در شما جهت رسیدن به این موارد ایجاد خواهد شد!

باید چکار بکنیم؟!
راه حل اساسی این است:
بیل کلینتون حرف بسیار زیبایی می زند:
این که نمی‌توانیم برای همه‌کس همه‌کار بکنیم، دلیلِ آن نمی‌شود که هیچ کاری برای هیچ کسی نکنیم!
با این طرز تفکر خود شخص شما به تنهایی می توانید منشا خدمات بسیار بزرگی برای ایران ما باشید حتی با دست خالی! باور کنید شدنیست.
اینگونه:

دو دسته افراد در جامعه ما هستند:
الف)- آنهایی که می توانند خودشان این 4 ابزار مدرن سازی را تهیه کنند و پولش را هم دارند ولی بنا به دلایلی تا بحال این 4 وسیله را نخریده اند و همچنین به مسافرت خارج نرفته اند!
در این صورت شما باید به عنوان یک ایرانی میهن پرست مدرن، همه عذرها و بهانه و خجالت ها را کنار بگذارید و به سراغ این دسته از دوستان و آشنایان بروید و آنها را با صحبت کردن متین و روشنگرانه مجاب کنید تا این ابزارهای مدرن سازی را  هر  جور شده برای خودشان تهیه کنند! و در ادامه تلاش های مدرن خود سعی کنید این افراد را مجاب کنید که هر ساله به سفر خارجی به کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه بروند و کمتر خانه نشینی بکنند!
 در این راه سماجت و پافشاری بیش از حد داشته باشید و به هیچ وجه از سرزنش های دیگران یا مورد تمسخر واقع شدن، یا پوزخندهای آنها نترسید و خللی در عزم راسخ خود جهت مجاب کردن آنها به خرید این 4 ابزار در خانه شان، به خود راه ندهید! 
در این مسیر همواره به تحقق اهداف جمهوری ایرانی مدرن بیاندیشید که تنها لازمه تشکیل آن شهروندان مدرن و با تفکرات به روز و مدرن می باشد. خواهید دید که با قدرت بیشتری برعزم و اراده خود در این مسیری که انتخاب کرده اید سرعت خواهید بخشید!

ب)- دسته افرادی که توانایی مالی برای خریدن این ابزارهای مدرن سازی را ندارند!
جامعه باید از نظر اطلاعاتی و امکانات مدرن امروزی یک دست رشد کند! این نمی شود که گوشه ای از جامعه بالای بالا برود و گوشه های دیگر در قعر باقی مانده باشند!
دکتر مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مبارزات بی خشونت علیه تبعیض نژادی در امریکا، می گوید:
"بی عدالتی در هر کجا که باشد تهدیدی برای عدالت در جاهای دیگر است!"
جامعه ای که یکدست رشد نکرده باشد، همواره شاهد قیام طبقه ضعیف بر علیه طبقه قدرتمند خواهد بود و روی آسایش نخواهد دید! پس شما موظف هستید که همه افراد سهیم در جامعه شهری و روستایی ایران را با هر هزینه ای که شده به صورت یکدست و یکسان مدرن سازی کرده و ابزارهای مدرن سازی را به آنها برسانید!
اما چگونه؟!
امروزه هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد!
در اینجا چندین راهکار عالی ارائه می شود که شما باید همزمان با گروه اول، گروه دوم را هم مد نظر داشته باشید و برای  مدرن کردن آنها نیز بکوشید:

:1:- سیستم هدیه دادن نزد اقوام و دوستان خود را بهینه سازی کنید. بدین ترتیب که در بین اقوام و دوستان خود فرهنگ سازی کنید که مثلا به جای طلا یا جواهرات یا پول نقد، سعی کنند معادل آن تبلت یا لپ تاپ یا دستگاه گیرنده ماهواره یا یک ساز موسیقی نظیر ویولن یا سه تار به اقوام یا دوستان خود هدیه بدهند! ابتدا هم از خودتان شروع کنید و زمانی که خواستید به کسی هدیه بدهید آنرا هدیه ای از جنس تبلت، لپتاپ، گیرنده ماهواره یا نهایتا ساز موسیقی انتخاب نمایید. برای هدیه دادن به کودکان  بالای 4 سال نیز هدیه دادن ساز موسیقی را فرهنگ سازی کنید!

:2:- اگر شما یا خانواده شما ثروتی را می خواهد به امور خیریه اختصاص بدهد این ثروت را بروید بسته به  مقدار آن، یک یا چند دستگاه کامپیوتر لپ تاپ یا تبلت بخرید و به بچه های مدرسه یک روستا هدیه رایگان بدهید!

:3:- اگر خودتان ثروتی برای انجام کار خیریه مدرن ندارید، باز هم به جای غُرغر کردن و آسوده خوابیدن، به دنبال ثروتمندان متوسط (افرادی که بالای 100 میلیون تومان پس انداز دارند) در اطراف خود باشید، آنها را پیدا کنید و با آنها بحث و جدال کنید و مجبورشان کنید بخش اندکی از ثروت خود را (مثلا 2 میلیون تومان، 5 میلیون یا 10 میلیون تومان ...) خرج خریدن لپ تاپ یا تبلت برای بچه های مدرسه یک روستا بکنند و با هم بروید و این لپ تاپ ها را به بچه های روستای مورد نظرتان هدیه بدهید و عکس یادگاری از این عمل مدرن خود بگیرید و همه جا پخش کنید تا مشوق دیگران هم بشود!

:4:- به دنبال ثروتمندان کلان (افرادی با پس انداز بالای 1 میلیارد تومان)  باشید و آنها را مجاب کنید صدها میلیون تومان یا ده ها میلیارد تومان از پولهای کلان خود را صرف مجهز کردن ده ها یا صدها مدرسه در روستاها و شهرهای کوچک ایران بکنند!
خواهش می کنم قبل از اینکه احیانا بخواهید به این گفته بخندید، به این دو خبر توجه فرمایید:
جواد موفقيان، مرد ايراني مقيم ونكوور پانزده ميليون دلار دیگر به مركز پزشكي دانشگاه بريتيش كلمبيا در كانادا اهدا كرد! ونكوور سان نوشته است جواد موفقيان از زمان تاسيس بنياد خيريه خود در سال ٢٠٠٣ تاكنون، ١٩ ميليون دلار به دانشگاه بريتيش كلمبيا، ٩̷٥ ميليون دلار به مركز پژوهشي دانشگاه سايمون فريزر اين استان، ٦̷٥ ميليون دلار به بيمارستان كودكان،٤ ميليون دلار براي ساخت مهد كودك در اين بيمارستان در طي سال جاري، ٢ ميليون دلار براي ساخت بخش جديدي در بيمارستان ونكوور، ٣٠٠ هزار دلار به بيمارستان «لاين گيترز» در اين استان و ٧٥٠ هزار دلار به «مركز رشد كودكان سوري» اين استان اهدا كرده است.

دکتر فریبرز مسیح دانش آموخته دانشگاه ام.آی.تی آمریکا در یک کمک بی سابقه مبلغ 24 میلیون دلار را به این دانشگاه در راستای گسترش آموزش جهانی اهدا نمود!

پس می بینید ما کلان ثروتمند ایرانی هم در داخل کشور و هم در خارج ایران زیاد داریم ولی متاسفانه هیچ کدام در راستای مجهز کردن مردم عامه و عادی کشور خودمان به ابزارهای مدرن زندگی امروزی قدم بر نمیدارند و کمک های خود را به بخش های دیگر اعطا می کنند.

صبر کنید! غُرغُر نکنید! این عمل کاملا قابل اصلاح است! فقط تلاش شما را می طلبد. با ارتباط گرفتن با این افراد که امروزه به راحتی از طریق اینترنت (فیس بوک، موتور جستجوی گوگل) هم قابل ردیابی هستند، می توانید آنها را مجاب کنید که نیم نگاهی هم سوی مدارس فقیر کشور خودمان بکنند و تجهیز الکترونیکی صدها و هزاران نفر از شاگردان مدارس روستاها و شهرهای کوچک را بر عهده بگیرند!

امروزه با مبلغی حدود 135 دلار می شود یک تبلت با تمامی امکانات لازم برای وصل شدن به اینترنت و مطالعه دانش های نوین خریداری کرد. بگزارید حساب کنیم ببینیم 24 میلیون دلار چند عدد تبلت 135 دلاری می شود خرید؟!
24000000/135=177،777
با این حساب یکصد و هفتاد و هفت هزار تبلت میشد برای دانش آموزان ایرانی با این پول اهدایی خریداری کرد!

شما اگر حتی دو سال تمام وقت بگذارید و با ثروتمندان کلان بحث و جدال بکنید و بعد از دو سال موفق شوید تنها یک نفر از آنها را هم به پای چنین معامله خیرخواهانه ای در وطن خویش بکشانید تمامی وظیفه خود را به ایران آینده مدرن انجام داده اید! پس در این راه هیچ وقت دست از کوشش بر ندارید و هرکجا ردی از ثروتمندی پیدا کردید او را با صحبت های روشنگرانه و پویای خود به این سمت مدرن برای خیرخواهی هدایت کنید.

ایران مدرن و صنعتی جدید نیاز به فداکاری و از خودگذشتگی و خرج پول توسط شما و اطرافیانتان در راستای مدرن سازی  تک تک افراد تشکیل دهنده جامعه دارد. به من چه گفتن و فرار از مسئولیت یا مهاجرت به دیار دیگر، باعث تباهی زندگی نسل های آینده و آوارگی آنها نیز خواهد شد. بنابراین با پرداخت هزینه های اندک و تغییر رویه زندگی خودمان که از عهده همگان بر می آید می توانیم به سرعت یک ایران زیبا و پیشرفته خلق کنیم که حداقل منفعت آن این است که سفارت خانه های کشورهای خارجی در ایران خالی از افرادی هستند که شبها با پتو برای گرفتن نوبت در پشت درهای آنها می خوابند! حال مزیت های بی شمار زندگی و نفس کشیدن در یک جامعه مدرن با مردمانی مدرن، دیگر آن بماند!

۷ نظر:

ناشناس گفت...

Doost aziz besyar besyar kar arzeshmandi mikoni. Rah nejat mardom, keshvar va javanan ma hamin hast. man dastet ro miboosam. Kash link webloget ro hame ja tabligh kard ke javoon ha bian va bekhoonan.

Be omid irani modern

کامران گفت...

دوست گرامیتمام این حرف شما درست است. اما این ها اقدامات ثانویه برای توسعه یک کشور است. چه سود وقتی سیاست درستی نداریم و حکومت موجود ملی نبوده و ایرانی به سرنوشت خود مسلط نیست. نخست باید آخوند را از صحنه کشورداری بیرون انداخت و استبداد را ساقط کرد حال فرقی نمی کند که استبداد شاهی و یا آخوندی و یا غیره باشد. تحت لوای این حکومت ضد ایرانی, هموطن ما ناچار است از کشور خود دست بکشد و به جایی برود که قدرش بیشتر دانسته می شود و بهتر می تواند به رشد و بالندگی برسد.

"ارتش سبز" گفت...

جناب کامران خان، دموکراسی و حقوق بشر و آزادی داروی تزریقی نیست. مردم خوب، با فرهنگ و با علم و دانش روز میخواد!
من مطمئن هستم اگر ما این جمهوری اسلامی را هم از بین ببریم،
و جمهوری ایرانی را برپا بداریم،
با توجه به سیل عظیم بی سوادان و کم سوادانی که با دانش های نوین آشنایی ندارند و دنیا را ندیده اند، جمهوری ایرانی هم یک گندی مثل جمهوری اسلامی خواهد شد!
ما هم اکنون ساده ترین چیز که همه کشورهای در حال توسعه و نیمه توسعه دارند را نتونستیم توی مردم خودمون درست کنیم!
اون هم بوق نزدن در حین رانندگی هست!
انصافا توی خیابون های تهران و شهرهای دیگر ایران انسان سرسام می گیرد از این همه بوق زدنی که شما در هیچ کشور دیگری آنرا نخواهید شنید!
ما ضعف های خیلی بزرگ داریم!
مردم ما اصلا مدرن نیستند!
شما فقط کافیه به یک کشور اروپایی یا آمریکایی یا شرق آسیایی سفر کنید تا این را بفهمید!
این مورد حتی از لباس پوشیدنمون هم پیداست!
زار میزنه تو تنمون!
امروزه لباس ارزانترین چیزه که ما میتونیم مدرنش بکنیم ولی نکردیم حتی این کار ساده را!
خلاصه ما تا مردم مدرن (از همه نظر) نداشته باشیم،
حکومت مدرنی هم به چنگ نمی آریم!
اما نکته دیگر اینکه،
عمادالدین باقی یک جمله بسیار زیبایی داره:
"حكومت‌ به‌ مانند لباسي‌ براي‌ جامعه‌ است‌. وقتي‌ جامعه‌ با بالا رفتن آگاهي ها رشد كرد اين‌ لباس‌ تنگ‌ مي‌شود و وقتي‌ تنگ‌ شد دريده‌ مي‌شود. مگر اينكه‌ لباس‌ نوسازي‌ شود. و از آنجايي كه حاكمان فعلي نمي توانند از مسير جهل و خرافه دور شوند لذا در مقابل اين خودآگاهي ها دريده مي شوند."
من معتقدم که باید از هم اکنون گام در مدرن سازی جامعه برداریم.
همه چیز ما باید مثل کشورهای مدرن دنیا شود.
و در این راه به باور من کشورهای سوئد، آلمان، آمریکا، کانادا، ژاپن و کره جنوبی، شش کشور ممتازی هستند که باید آنها را الگوی خود برای یادگرفتن و آموختن و پیاده کردن در دنیای آینده ایران برگزینیم.

َAydin گفت...

جمهوری ایرانی یعنی جمهوری فارسی ؛ آنهم یعنی جمهوری راسیسم فارس و این این گز! تنها بقا ایران،جمهوری فدراتیو ایران.

"ارتش سبز" گفت...

جناب آیدین.
ما توی ایران چیزی به نام راسیسم فارس که کلمه اختراعی پان های ترک هست نداریم! که اگر داشتیم ترک زبان ها را در ایران مثلا مانند کردهای ترکیه که به جرم کردی حرف زدن تیکه پارشون می کنند، همون کار را می کردیم! ولی توی ایران کسی با این مسئله مشکلی نداره!
سرتو از تو برف بیار بیرون!
ما در ایران فقط مشکل آخوند و نژادپرستی مذهبی داریم که در حال برطرف کردنش هستیم.
هیچ کس در ایران به خاطر ترک و لر و کرد و ... بودن مورد سرکوفت قرار نمیگیره، به جز در مورد مذهب که یک ستم سراسری هست و فارس و ترک و لر و کرد نمیشناسه.

ناشناس گفت...

مقاله شما برای من هم الهام بخش بود هم دلگرم کننده

با تشکر فراوان

نگار

ناشناس گفت...

مقاله شما این ایده رو به من داد:

میتوان با سازمانهای خیریه مانند بنیاد کودک تماس گرفت و به آنها پیشنهاد داد که بخشی از کمک‌های مردم رو

به صورت تبلت هدیه بدهند

باز هم تشکر