۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

خوشا به حالت ای فنلاندی، چه شاد و خُرّم چه با صفایی!


«دسترسی به اینترنت بسیار پرسرعت» در فنلاند جزو حقوق شهروندی شد!
دولت فنلاند اعلام کرد که از روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، «دسترسی به اینترنت بسیار پرسرعت» جزو حقوق قانونی شهروندان این کشور خواهد بود.
فنلاند اولین کشور در جهان است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را به عنوان یکی از حقوق شهروندی به تصویب می‌رساند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، دولت فنلاند روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که به موجب این قانون، اداره مخابرات این کشور موظف است به ازای قیمتی قابل قبول اینترنت پرسرعت را در دسترس تمامی شهروندان این کشور قرار دهد.
سووی لیندن، وزیر ارتباطات کشور فنلاند، نیز در این زمینه گفت: «از هم‌اکنون، برخورداری از خدمات اینترنت پرسرعت با قیمت مناسب، جزء حقوق اولیه تمامی شهروندان فنلاند به حساب خواهد آمد.»
به موجب این قانون جدید که از آن تحت عنوان «تعهد خدمات فراگیر» یاد می‌شود، دسترسی به اینترنت پرسرعت در کنار خدمات پستی و تلفن، جزء خدمات اولیه این کشور محسوب خواهد شد و شهروندان فنلاندی با پرداخت ماهیانه مبلغی در حدود ۳۵ یورو به این سرویس دسترسی خواهند یافت.
اداره ناظر بر ارتباطات و مخابرات کشور فنلاند به منظور اجرای این طرح، ۲۶ شرکت مخابراتی را در نقاط مختلف کشور مستقر کرده است.
لارا فیکونین، مشاور قانون‌گذاری وزارت ارتباطات این کشور، در سال ۲۰۰۹ در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرده بود که ۹۵ درصد از شهروندان فنلاندی به اینترنت دسترسی دارند.
بر طبق آمار منتشر شده توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در دسامبر ۲۰۰۹، گستردگی اینترنت پرسرعت در فنلاند ۲۶.۷ درصد ارزیابی شده است. این در حالی است که گستردگی اینترنت پرسرعت در ایالات متحده ۲۶.۴ درصد گزارش شده و هلند و دانمارک با ۳۷.۱ درصد مقام اول را در این حوزه دارا هستند.
همچنین بر طبق گزارش اتحادیه اروپا که در نوامبر گذشته منتشر شد، تا ماه ژوئیه سال گذشته، ۲۴ درصد از ساکنین کشورهای اتحادیه اروپا به اینترنت دسترسی داشتند.
کشور فنلاند که بنیان‌گذاری شرکت نوکیا را به عنوان یکی از غول‌های حوزه مخابرات در پرونده فعالیت‌های خود در زمینه ارتباطات دارد، از پیشروترین کشور‌ها در امور مخابراتی محسوب می‌شود.

آیا افتخار از این بالاتر برای یک ملتی وجود دارد که دولتی را بر سر کار آورده اند که اینترنت را جزو حقوق شهروندی شهروندان خود می داند و از هیچ تلاشی برای افزایش این خدمات به ملتش کوتاهی نمی کند. اینترنت را فیلتر که نمی کند هیچ، آن را با بالاترین سرعت ممکن با کمترین هزینه برای 95 درصد شهروندانش فراهم می آورد. علاوه بر این، این دولت لگد نمی زند، جفتک نمی پراند، باتون نمی زند، تجاوز جنسی نمی کند، دروغ نمی گوید، جهان را مدیریت نمی کند، برق شهروندانش را قطع نمی کند .... وای خدای من چی می شد من هم یک دولت و یک ملت و یک کشور مثل فنلاند می داشتم.
حالم بد شد وقتی این خبر را دیدم.

خوشا به حالت ای فنلاندی
چه شاد و خُرّم، چه باصفایی

در کشور ما نیست جز داد و فریاد
خوشا به حالت که هستی آزاد

ای کاش من هم فنلاندی بودم ...

راستی آیا تابحال توی اخبار جایی خوانده یا شنیده اید که مثلا مردم فنلاند ریخته اند در خیابان و مرگ بر آمریکا و انگلیس و فرانسه و ایران و عربستان و پاکستان و دیگر ملل دنیا گفته اند و پرچم فلان کشور را آتش زده اند؟!
اصلا این مردم در چه دنیایی زندگی می کنند که خبری از آنها در هیچ روزنامه و تلویزیون بین المللی نیست؟! نکند اتفاقی برای آنها افتاده است! آیا زنده اند؟؟؟!

هیچ نظری موجود نیست: