۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

حوزه هاي اطلاع رساني، من اعلام خطر می کنم!

حوزه هاي اطلاع رساني، من اعلام خطر می کنم! حجم مطالب جنبش سبز خيلي بالاست و راه هاي اطلاع رساني گسترده هم کاملا هموار نيست.
يک راست ميرم سر اصل مطلب. توی یک جمع چند نفره گفتم روز عاشورا 37 نفر به دست رژيم کشته شدند، هیچکه نميدونست اين عدد از کشته شده ها را و مي گفتند اونطور که شنيدند زير 10 نفر بوده!!! خب اين آمار مال روز اول بود که منتشر شد و در روزهاي بعد آمار شهيدان بيشتر و بيشتر شد.

مشکل اطلاع رسانی سریع اخبار مهم و حياتي کاملا برطرف نشده. یک خبر تا برسه دست اکثریت جامعه، ممکنه میانگین يک هفنه طول بکشه. از طرف دیگه هم حجم اطلاعات تولیدی توسط سبزها هم خیلی بالاست. بنابراین با فیلترینگ اینترنت و سرعت پايين اون بايد تاکتيک هاي بهتري را براي اطلاع رساني رعد آسا به کار ببريم.

پيشنهاد من خلاصه کردن اخبار مهم و کليپ سازي از ويدئوهاي ارسالي هست تا تمرکز خبررسانان جنبش بر روي انتشار اين اخبار و ويدئوهاي خلاصه شده ولي خيلي مهم بالاتر بره و اخبار درجه بالا از نظر اهميت، به گوش و چشم افراد بيشتري برسه.

شما فکر مي کنيد چرا سايت توييتر توانست در مدت کمي استقبال چشم گيري ازش بشه و عالم گير بشه؟ چون اجازه نميده افراد بيشتر از 140 کاراکتر متن توليد کنند و بايد توي اين 140 کاراکتر هر حرفي که براي گفتن دارند را بيان کنند. و از اونجايي که رساندن اين حجم اندک از مطالب به هر کاربري کار سه سوته اينجوريه که توييتر، توييتر شده.

براي روز عاشورا صدها ويدئو از مبارزين سبز در قسمت هاي مختلف کشور توي يوتيوب آپلود شد که بعضي از اونها مو به تن بيننده سيخ ميکنه، اول از شجاعت ايراني ها و دوم از قساوت و بي رحمي اين رژيم غذايي پست که 31 ساله خوراک زورچپون ملت ما شده!
آيا اکثريت جامعه توانستند نکات برجسته اين ويدئو هاي ارسالي تاريخ ساز را ببينند؟
پاسخ مسلما خير هست.

خاصيت متن هاي کوتاه چيست؟
در توييتر، ياهو مسنجر و فيس بوک و همينطور از طريق اس ام اس به راحتي قابل انتقال هستند و سرعت انتشار محتوا از اين طريق چند ده برابر مي شود. بنابراين متن هاي بزرگ را بخوانيد و قسمتهاي برجسته و مهم آن را خلاصه کرده و به سرعت بين دوستانتان منتشر نماييد. ياهو مسنجر، فيس بوک، توييتر، ارسال از طريق ايميل، و همچنين درست کردن شب نامه هاي کوچک از اخبار و تيترهاي مهم در قطع A5 و پخش اون بين در و همسايه ها.

نمونه يک پيام کوتاه شده و خيلي مهم که در ايام عاشورا دست به دست مي گشت:
هشدار سایت کلمه مهندس موسوي به مردم! براساس اطلاعات رسيده، نیروهای زخم خورده کودتاچيان در نظر دارند با تکرار سناریوی شکست خورده کارناوال عاشورا در روز جمعه اقدام به حرمت شکنی برنامه ریزی شده از آیین های عزاداری محرم کنند و این امر را به جنبش سبز نسبت دهند. برای این منظور متاسفانه خانم های معلوم الحال را جمع کرده و در این مورد به آنها ماموریت داده اند. لذا به مردم عزیز هشدارباش داده می شود تا این توطئه شوم را خنثی کنند.

راه حل براي پخش گسترده ويدئوهاي ارسالي يک واقعه مهم چيست؟
با توجه به انبوه ويدئوهاي ارسالي و با توجه به فيلترينگ و سرعت کم اينترنت در داخل، اين وظيفه ايرانيان خارج از کشور هست که اونهايي که با کليپ سازي و ويرايش فيلم هاي ويدئويي آشنا هستند توي هر واقعه مهمي سريع دست به کار بشن و همه ويدئوهاي ارسالي يک حادثه مهم مثل قيام روز عاشورا را کامل ببينند و قسمت هاي مهمش را در يک يا چند ويدئوي کوتاه 10 دقيقه اي در فرمت هاي مختلف Mp4 و 3GP همراه با افکت هاي ويدئويي يا موزيک تاثير گذار توليد کنند و فايلشو در يک سرور مطمئن که توي ايران آدرسش هنوز فيلتر نشده آپلود کنند و لينک دانلود اون را با سرعت هرچه تمام در اختيار سايت هاي مختلف خبررساني نظير بالاترين، دنباله و فيس بوک قرار بدهند تا تکثير همگاني بشه.
مثلا اينجا و اينجا صدها ويدئو از قيام دلاوران سبز در روز عاشورا براي دانلود قرار داده شده. اين کار خيلي عالي هست ولي کيه که توي ايران بتونه همه اينها را دانلود کنه و بعدش تکثير کنه؟!

اما اين سه تا ويدئوي بي نظير و کم نظير از روز عاشورا را ببينيد:
دانلود فایل 3GP:
دانلود فایل MP4:

مشاهده این ویدئوها در یوتیوب:

- حالا يکي از اين صحنه ها يک ويدئو کليپ بسيار زيباي 4 دقيقه اي ساخته، ببينيد که چه تاثيري روي مخاطب ميزاره و توي 4 دقيقه چطوري صداي ملت سبز ايران را به گوش همه ميرسونه در حاليکه انتقال اين حجم اندک و تاثيرگذار براي همه امکان پذير هست:



فايل 3gp اين کليپ را از اينجا دانلود و تکثير کنيد.
فايل mp4 اين کليپ را از اينجا دانلود و تکثير کنيد.

- مستند 17 دقيقه اي عاشوراي خونين:


اين مستند را از يکي از لينک هاي زير دانلود و تکثير کنيد:

اين فايل هاي گلچين شده کم حجم که بره رو گوشي هاي تلفن همراه و دست به دست بچرخه اونوقته که يک کار بزرگ اطلاع رساني صورت گرفته. اين اقدام براي اطلاع رساني سريع از نون شب هم واجب تره!

ايراني هاي خوش ذوق خارج از کشور همراه شويد! طوري عمل کنيد که بتوان با اين سرعت کم اينترنت محتواهاي مهم را در کمتر از نيم ساعت هر کس دانلود کنه و روي کامپيوتر و موبايلش داشته باشه. ايرانيان داخل کشور نميتوانند دو روز صبر کنند تا آب يک بشکه را با قطره چکان خالي کنند! ولي آب يک ليوان را با قطره چکان ميشه خالي کرد.
فقط مراقب باشيد عکس ها و تصاويري که مرتبط با جنبش سبز نيستند و گاهي عمدا براي تخريب جنبش سبز وارد فضاي اينترنت مي شوند را در ويدئوهايي که مي سازيد استفاده نکنيد تا دستاويزي براي حکومت زور جهت تمسخر جنبش تهيه نکرده باشيد.
به اميد اينکه با بالا رفتن سرعت انتشار اخبار مهم در سطح جامعه، اين رژيم غذايي پست حاکم بر سرنوشت ما، زود تر جاشو به يک خوراک خوب و مقوي و سالم بده.

يک ضرب المثل فرانسوي مي گويد:
"اين کتب قطور نيستند که باعث انقلاب ها مي شوند بلکه بايد از جزوه هاي کوچک چند خطي ترسيد!"

۱ نظر:

حسین گفت...

دوستان عزیز هنگام تکثیر و پخش سی دی یا دی وی دی مواظب اثر انگشت خود روی سی دی ها باشید.