ه‍.ش. ۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

توصيه هاي ايمني براي شرکت در گردهمايي هاي اعتراض آميز

بعد از اتفاقات اخير انواع و اقسام توصيه هاي رنگ و وارنگ به مردم مي شود. من کاري به ايده سياسي و گروه سياسي و نحوه عملکرد شما ندارم و کسي را تشويق به تظاهرات يا برعکسش نمي کنم. ولي براي حفظ سلامتتان چند توصيه عمومي براي روز مبادا که اگر در حين اعتراضات مدني مورد حمله فيزيکي قرار گرفتيد به کار ببنديد که کمتر مورد آسيب قرار بگيريد. اين توصيه ها را از چندين مکان مختلف جمع آوري کرده ام. از توصيه هاي افرادي که در صربستان، اکراين، برلين شرقي و چچن تظاهرات کرده اند تا تجربيات هموطنانمان در بهمن پنجاه و هفت. مسلماً هر موقعيتي نيازهاي ويژه خودش را داره ولي شايد بعضي از اين نکات کمک کننده باشد.
توجه داشته باشيد حتي با بکار بستن همه نکات ايمني، احتمال آسيب در گردهمايي هاي اعتراض آميز از بين نمي رود.

1- شما به جنگ نمي رويد. شما براي مطالبه حقوق مدني خود در يک گردهمايي حاضر مي شويد. به قصد برخورد فيزيکي به جمع معترضين نپيونديد. عصبانيت خود را از ابتداي حرکت کنترل کنيد. با عصبانيت تصميم هاي نامناسب مي گيريد. رفتار خشن يا قهرمانانه از خود به خرج مي دهيد و خود و ديگران را در معرض آسيب قرار مي دهيد.

2- سربازان وظيفه و افراد پليس هم مردمان ايرانند. بجاي تحريک و عصباني کردن آنها از شعارهايي استفاده کنيد که آنها را تشويق کنيد به شما ملحق شوند. فقط تعداد محدودي از چماقداران حرفه اي با شستشوي مغزي طوري تربيت شده اند که مي توانند به مردم عادي حمله کنند و به مردم آسيب برسانند.

3- از حمل هر گونه اسلحه گرم يا سرد خودداري کنيد. استفاده از اسلحه به پليس ضد شورش و لباس شخصي ها مجوز استفاده از سلاح هاي خطرناک تر را مي دهد. آنها عمري در استفاده از اين سلاحها تلف کرده اند. مطمئن باشيد با يک کارد آشپزخانه يا يک تفنگ بادي جز آسيب زدن به خودتان کاري از پيش نمي بريد.

4- لباس و کفشي بپوشيد که بتوانيد به راحتي بدويد و فرار کنيد. کفش شما علاوه بر راحت بودن بايد پاي شما را در برابر لگد شدن در جمعيت محافظت کند. لباس آستين بلند و کمي کلفت، آسيب ضربه ها باتوم و زنجير را تخفيف مي دهد. لباسي بپوشيد که جلب توجه نکند و به سادگي پاره نشود. نيروهاي امنيتي با کشيدن و گرفتن لباس افراد را دستگير مي کنند. لباسي بپوشيد که به راحتي نتوان در آن چنگ زد و به آن گير داد.

5- با خود يک کوله پشتي کوچک يا کيف کمري حاوي يک بطري بزرگ آب، پارچه تميز براي زخم بندي ببريد. حتماً موبايل همراه داشته باشيد و ترجيحاً شماره تلفن هاي ضروري را در ذهن حفظ کرده و از روي حافظه دستگاه پاک کنيد که درصورت دستگير شدن، شبکه شما عليه شما يا دوستانتان به کار گرفته نشود. از حمل کارت شناسايي يا دفترچه تلفن شخصي خودداري کنيد، به همراه خود فقط يک يا دو شماره تلفن و نام (ترجيجاً فرد قابل اعتماد و مسن) داشته باشيد که در صورت زخمي شدن ديگران بتوانند آن شماره را پيدا کرده به اعضاي خانواده شما خبر دهند.

6- هميشه در گروه حرکت کنيد. در گروه، با حداقل چهار يا پنج نفر قرار بگذاريد که مدام يکديگر را تحت نظر داشته باشيد. اگر از گم شدن يکي خبر دار شديد فوري به ديگران خبر دهيد. به صورت شخصي با گروه مهاجمان يا حتي يک مهاجم درگير نشويد. ممکن است مسلح باشند. ديده شده که ورزشکاران و افرادي که مهارتهاي رزمي يا اعتماد به نفس مبارزه دارند، بيشتر و شديدتر آسيب مي بينند.
قدرت ما مردم در جمع بودن ماست. حتي اگر کاملاً مطمئن هستيد که توانايي دفاع از شخص خود را داريد از جدا شدن از جمع و اعمال قهرمانانه پرهيز کنيد.

7- اگر فرد ناشناسي با اصرار از شما خواست که جمع را ترک کنيد و مثلاً به بهانه کمک به کسي به کوچه خلوتي برويد، به احتمال تله فکر کنيد. از چند نفر ديگر بخواهيد که شما را همراهي کنند.

8- گروه لباس شخصي ها يا پليس ها با تحريک کردن شما، مثل فحاشي، ترسو خطاب کردن، عصباني کردن يا ... شما را تشويق مي کنند که گروه را ترک کنيد. تکنيک الوات و پليس ضد شورش جدا کردن شما از جمع و کتک زدن يا دستگيري شماست. اگر شما را از جمع جدا کردند، با فرياد زدن کمک از ديگران بخواهيد. سه نفر که با فرياد به سمت پليس يا لباس شخصي مي دوند و فرياد مي زنند از هر اسلحه اي ترسناک تر است.

9-اگر دستگير شديد يا در حلقه چندين مهاجم گير افتاديد و اميد کمک رسيدن يا فرار کردن نداشتيد، مبارزه فعال و تحريک کلامي با چند نفر آسيب بيشتري به شما مي زند. سر و صورت خود را دست و بازوهايتان محافظت کنيد. براي کمک فرياد بزنيد و منتظر فرصت مقتضي براي فرار باشيد.

10- پليس ضد شورش مسلح به باتون، باتون برقي، بمب صوتي، اسپري فلفل، گاز اشک آور، گلوله پلاستيکي، شات گان ساچمه اي و گلوله واقعي است. هر گاه به سمت جمعيت شليک مستقيم کردند، روي زمين بخوابيد. چندين عکس و ويدئو از کشته و زخمي هاي تظاهرات نشان مي دهد که آنها از ناحيه صورت و گردن مورد اصابت قرار گرفته اند. گويا شليک مي کنند که بکشند.

11- بعد از شليک يا پرتاب نارنجک هاي گاز اشک آور، در چند ثانيه اول، اگر پوکه نارنجک نزديک شماست مي توانيد آنرا با لگد از جمعيت دور کنيد. دست زدن به پوکه مي تواند باعث سوختگي هاي شيميايي و حرارتي شديد شود. حتي زماني که ابر دود اطراف پوکه خيلي غليظ است نزديک شدن به آن به قصد شوت کردن آن ممکن است باعث آسيب شديد به شما شود. در بعضي مراجع گفته شده که مايع کلرايد (وايتکس) خنثي کننده گاز است. انداختن يک پارچه کلفت آغشته به وايتکس يا حتي ريختن يک سطل وايتکس روي پوکه مي تواند يک پوکه فعال را خاموش کند. بعضي فلورايد موجود در خمير دندان را در مقابله با گاز اشک آور موثر دانسته اند و توصيه کرده اند ماليدن کمي خميردندان به گونه ها براي جلوگيري از سوزش چشم مفيد است. (توجه: استفاده از وايتکس و خمير دندان را از سايتهاي غير ايراني پيدا کرده ام و شخصاً از کسي نشنيده ام که آنها را به کار بسته باشد.) بعضي دوستان روش قديم انقلاب يعني آتش زدن لاستيک يا روزنامه را نيز موثر يافته اند.

12- بهترين مقابله با سوختگي چشم و گلو از گاز اشک آور و اسپري فلفل، فرار از ابر دود و شستن چشم و صورت با آب فراوان است. دستمال خيس کارايي کمتري دارد، چرا که مواد شيميايي در رطوبت دستمال باقي مي مانند و با ماليدن مکرر آن به چشمتان آسيب بيشتري به خود مي زنيد. از آنجا که بعضي از اين مواد شيميايي در حلالهاي چربي حل شده اند، شستشو با آب اثر آنها را به سادگي خنتي نمي کند. استفاده از شير پر چرب توصيه شده است.

13- بمب صوتي مي تواند باعث کري موقت شود. اگردر هنگام انفجار بمب صوتي دهان شما نيمه باز باشد آسيب کمتري به پرده گوش شما وارد مي شود.

14- اگر زخمي شديد، يا متوجه خونريزي يا درد شديد در بدن خود در نتيجه درگيري شديد، قبل از آنکه ضايعه شما را از پاي در بياورد از اطرافيان کمک بخواهيد. هر گونه خونريزي فعال را جدي بگيريد.

هیچ نظری موجود نیست: