۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

آموزش مقابله با گاز اشک آور

در تظاهرات ها معمولا از گاز اشک آور استفاده مي کنند. ابتدا اين ماده رو بشناسيم:
يک عامل يا گاز اشک آور، يک ترکيب شيميايي است که عصب قرنيه در چشم را تحريک کرده و سبب درد، اشک يا حتي کوري مي شود. چندين عامل شيميايي متداول است که عبارتند از برمواستون CH3COCH2Br، بنزيل کلرايد C7H7Cl، تيوفوران يا تيوفن C4H4S، متيل بنزيل برميد CH3-C6H4-CH2Br، برم و کلر.
طرز ساخت:
مواد لازم: 10 گرم گليسيرين و 2 گرم سديم بيسولفات.
ابزار: منبع گرما، ارلن 300 ميلي ليتري.
گليسيرين و سديم بيسولفات را با مقدارهاي داده شده در ارلن بريزيد. و يک ماسک ضد گاز بپوشيد و منبع گرما را در زير آن روشن کنيد. محلول شروع به کف کردن و حباب دادن مي کند که حبابها گاز اشک آور است. وقتي که کف کردن تمام شد واکنش به پايان رسيده و بايد منبع گرما را خاموش کرد. يا وقتي که ديديد يک رسوب قهوه اي رنگ ته ظرف است.

CH2OH-CHOH-CH2OH + NaHSO4 –> H2SO4(H2O+SO2) + CH2OH-CHOH-CH2ONa

که اسيد حاصله سبب سوزش چشم و ايجاد اشک مي شود. همان طور که مي دانيد پياز نيز يک ماده ي اشک آور است زيرا: پياز داراي مواد گوگردي است که اين مواد خواص مختلفي از خود نشان مي‌‌دهند که يکي از آنها اشک آور بودن است.
زماني که پياز را برش مي‌‌دهيم، سلول‌هاي پياز باز مي‌شوند. اين سلول‌ها دو بخش دارند: بخش آنزيمي که به آليناز معروف است و بخش گوگردي. آنزيم آليناز، ترکيبات گوگردي پياز را تجزيه کرده و ترکيبات ناپايدار گوگردي ايجاد مي‌کند که به گاز فراري تبديل مي‌شوند. اين گاز که حاوي ترکيبات گوگردي است، وارد هوا مي‌شود و به چشم انسان مي‌‌رسد (البته ابتدا وارد مجراي بيني مي‌شود). در چشم انسان، اين گاز با آب واکنش نشان داده و اسيد سولفوريک توليد مي‌کند. اسيد سولفوريک، بر پايانه‌هاي اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم مي‌شود. در نهايت در پاسخ به اين سوزش، غدد اشکي، اشک ترشح مي‌کنند که اين ماده گوگردي به همراه اشک از چشم خارج شود. قطرات اشک مي‌توانند تنها چند ثانيه پس از برش پياز ظاهر شوند.

روش مقابله با گاز اشک آور:
1- تا آنجايي که تجربه نشان داده است آتش زدن لاستيک بهترين راه براي مقابله با گاز اشک آور است.
2- استفاده از ماسک ضد گاز، اين ماسک ها را مي توانيد از فروشگاه هاي ابزار و رنگ تهيه نماييد. اگر فيلتر اين گاز از نوع ذغال چوب باشد خيلي بهتر است. اگر ماسک ضد گاز پيدا نکرديد دو عدد ماسک معمولي از داروخانه تهيه کنيد و بين آنها ذغال چوب قرار دهيد و از آن به جاي ماسک ضد گاز استفاده نماييد.
3- اگر در چشم شما گاز رفت و احساس بي حالي کرديد يک نخ سيگار بکشيد و دست و صورت خود را مرتب بشوييد (بنابراين هميشه چند ليتر آب به همراه سيگار و فندک همراه خود و دوستانتان داشته باشيد).
4- در ضمن چون در اثر گاز، زياد سرفه مي کنيد خوردن شير و دوغ و محصولات لبني سم موجود در بدن را دفع مي کند.
5- علاوه بر اين بستن يک دستمال خيس مثل چفيه، هم چهره صورت آدم را مخفي مي کند و هم در برابر مواد اشک آور تا حدودي مقاومت مي کند.
6- استفاده عينک مخصوص شنا نيز مي تواند مفيد واقع شود.
7- سعي کنيد هميشه لباس کامل به تن داشته باشيد به طوري که بيشتر نقاط بدن شما پوشيده باشد. به هيچ وجه از لباس آستين کوتاه استفاده نکنيد.
8- و نکته آخر اگر کفش مقاومي در پايتان هست با پا محکم زير گلوله گاز اشک آور بزنيد تا به طرف گارد سرکوبگر برگشت داده شود. براي پرتاب گلوله گاز اشک آور با دست نيز حتما از دستکش استفاده نماييد.

توصيه هاي ديگر براي مقابله با اسپري فلفل:
براي مقابله با گاز اشک آور و گاز فلفل، تنها آتش و دود آتش کمک کننده و خنثي کننده است. همراه خود کبريت يا فندک داشته باشيد. همراه داشتن چند برگ مقوا، کاغذ يا روزنامه براي ايجاد آتش کمک کننده است. در صورت ممکن فورا آتش روشن کنيد تا دود آتش سلامت شما را حفظ کند. در صورت مواجه با گاز فلفل به هيچ وجه از آب استفاده نکنيد که شدت سوزش شديدتر خواهد شد و در صورت سوزش چشم ها با اين گازها، اصلا دست به چشم هايتان نماليد که سوزش شديدتر خواهد شد. دود سيگار در چنين شرايطي کمک مي کند، با فوت کردن دود به صورت فرد آسيب ديده، به او کمک کنيد.
فراموش نکنيد که هر چه گروه و جمعيتي که راهپيمايي مي کنند بيشتر باشند امنيت راهپيمايي کننده ها بيشتر است. به هيچ وجه يکديگر را تنها نگذاريد. نيروهاي امنيتي از بي پروايي و عدم ترس شما به شدت وحشت دارند.

هیچ نظری موجود نیست: