۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

"بازاريابي ويروسي" و "گروه سازي" بهترين راهکار براي غلبه بر سانسور کودتاچيان و مقابله با آنها

بازاريابي ويروسي تکنيکي براي گسترش اخبار جديد در جامعه

ويروس هايي که باعث سرما خوردگي يا آنفلوانزا مي شوند، در کوتاه ترين زمان در همه جا پخش مي شوند، دليل آن تماس انسانها با همديگر و انتقال بيماري است. بازاريابي ويروسي (Viral Marketing) نيز به همين روال کار مي کند و اطلاعات با دست به دست شدن به سرعت منتشر مي شود. حال اگر بتوانيد گزارشي را از طريق بازاريابي ويروسي منتشر سازيد، پس از مدتي انبوهي از جمعيت مطالب شما را مطالعه و پخش خواهند کرد. بازاريابي ويروسي يك استراتژي است كه مردم را به بازگو كردن پيام شما به ديگران، بر مي انگيزد. اين امر مي تواند باعث جلب توجه بسيار زيادي به مطالبي كه ارائه مي كنيد باشد. جلب توجه تصاعدي!

يك نفر به دو نفر مي گويد، آندو به چهار نفر مي گويند، آن چهار نفر به هشت نفر مي گويند و ...:

در تصوير بالا مشاهده مي کنيد چگونه يک گروه 6 نفري
جامعه بزرگي را از طريق بازاريابي ويروسي اطلاع رساني مي کنند.

حتما تابحال درباره شرکت هاي هرمي يا «بازاريابي شبکه اي» يا «نتورک مارکتينگ» مطالبي را شنيده ايد. مثلا شرکت هاي «گلدکوئيست»، يا «وست ويژن» و ... که از طريق عضويت افراد و سپس عضوگيري اقدام به فروش محصولات خود مي نمودند ... همه اين ها به نوعي از بازاريابي ويروسي براي کار خود استفاده مي کردند و بدين ترتيب موفق شدند در مدت زمان کوتاهي محصولات خود را در بين افراد زيادي از طيف هاي مختلف جامعه عرضه کنند.

چرا ما از اين قابليت بي نظير براي کار خودمان که نتيجه آن آباداني و آزادي سرزمينمان است بهره برداري نکنيم؟

خيلي ساده هر کدام از ما مي توانيم يک شرکت هرمي اطلاع رساني بدون نياز به سرمايه آنچناني ايجاد کنيم!
چگونه؟
به عنوان مثال در مقوله پست الكترونيك، هنگامي که مي خواهيد اطلاعيه يا اخبار مهمي را براي دوستان خود ايميل کنيد، اگر ايميل شما شامل عنصري باشد كه دريافت كننده را به فرستادن آن پيام به ديگران ترغيب كند، شما يك بازاريابي ويروسي انجام داده ايد:

بدين ترتيب مثلا هنگام شب قبل از خوابيدن ايميلي را براي 50 نفر از دوستان خود با استفاده از ترفندهاي بازاريابي ويروسي ارسال مي کنيد و سپس به خواب مي رويد. صبح که بيدار مي شويد ممکن است مطلب شما براي هزاران نفر ديگر که شما کوچکترين آشنايي با آنها نداريد ارسال شده باشد آن هم هنگامي که شما در خواب بوده ايد!! جالب نيست؟ و اين يعني قدرت رسانه سبز شما بر عليه جنايتکاران بي وطن.

بازاريابي ويروسي به نرخ بالاي تبادل بين اشخاص نيز بستگي دارد. اگر درصد زيادي از دريافت كنندگان پيامي، آن را به تعداد زيادي از دوستان خود ارسال كنند، رشد ارسال آن پيام بسيار قابل توجه خواهد بود:


با يک محاسبه ساده اگر شما به 100 نفر ايميل بفرستيد و فقط 25% از آن افراد تنها و تنها به يك نفر از دوستان خود پيام شما را منتقل كنند، شما به راحتي پيام خود را به 25 نفر ديگر رسانده ايد. 25 نفري كه ممكن بود هيچ وقت پيام شما را دريافت نكنند. و اينگونه شما با استفاده از بازاريابي ويروسي مخاطبان بيشتري جلب خواهيد كرد.

بنابراين:
1- اين اهميت فوق العاده اي دارد که شما از چه جملاتي استفاده کنيد تا فرد گيرنده مطالب شما ترغيب شود آن را براي دوستان خود نيز ارسال کند.
2- مطالب شما بايد خلاصه شده، جمع و جور و مفيد باشد. يک مطلب 10 صفحه اي مطمئنا هيچگاه توسط کليه گيرندگان خوانده نمي شود ولي يک گلچين جذاب 10 خطي از آخرين خبرها و بيانيه ها را همگان مورد مطالعه قرار مي دهند.
3- قدرت عکس را دست کم نگيريد. يک عکس مي تواند به اندازه 1000 صفحه مطلب، حرف براي گفتن داشته باشد.

در بازاريابي ويروسي تنها به ارسال ايميل اکتفا نکنيد!
يکي از رازهاي موفقيت جنبش در ايران، تکثير شبنامه ها بر روي کاغذ، تکثير ويدئو ها بر روي سي دي و موبايل (از طريق بلوتوث) و تکثير صوت بر روي نوار کاست و پخش آن در سطح جامعه است. بدين ترتيب مخاطبان ما طيف وسيعي از افراد جامعه را در بر خواهند گرفت و ما را در رسيدن به هدفمان که همانا رهايي از چنگال ستمکاران است نزديک تر مي کند. در اين نوع روش تکثير نيز حتما بايست کاري کنيد که شخص گيرنده کاغذ، سي دي يا نوارکاست مجاب شود پس از ديدن مطالب شما، آن را در اختيار ديگران قرار دهد يا آن را تکثير کرده و در سطح جامعه پخش نمايد.

مثلا در انتهاي اطلاعيه اي که درست کرديد اين يک سطر را هم اضافه کنيد:

"اين مطالب با تلاش بسيار فراوان و از محل هزينه هاي مردمي به دست شما رسيده است. لطفا پس از مطالعه، آن را دور نياندازيد و در اختيار ديگر دوستانتان قرار دهيد..."

يا يک عبارت بامُسما نظير اين جمله در انتهاي مطلبتان بکار ببريد:
"به دوستان خود بگوييد..."

يا ساده تر:
"رسانه شماييد..." يا "اين روزها رسانه شماييد..."
بدين ترتيب شخص شخيص شما به تنهايي مي تواند يک امپراطور رسانه اي بسيار بزرگ شود، صاحب يک شبکه هرمي اطلاع رساني بزرگ که سرمنشاء آن روزنه کوچکي است در درون شما، که شما را به سمت آزادي سوق داده است....

ندايي از درونم مي گفت: برخيز ايران تو را فراخوانده است
و برخاستم....

گروه سازي:
- يک گروه مي تواند تنها يک نفر باشد، يک نفري که از عهده همه کارها به تنهايي بر مي آيد:

- يک گروه مي تواند متشکل از چند نفر باشد که با همدلي در کنار يکديگر جمع شده اند و با هم به کار سبز گروهي مشغول مي باشند و جامعه بزرگي را اطلاع رساني يا هدايت مي کنند:

در راستاي شبکه سازي مطالب زير را جدي بگيريد:
- گروه خود را تنها از ميان دوستان و اقوام درجه 1 خود انتخاب کنيد و از عضويت افرادي که بر روي آنها شناخت کافي نداريد به شدت خودداري کنيد.

- هيچگاه به فکر افزايش نفرات گروه کوچک خود نباشيد. امروزه با استفاده از قدرت تکنولوژي مي توانيد به تنهايي کره زمين را تکان دهيد!! بدانيد که: سياهيِ لشکر نيايد به کار، يکي مَردِ جنگي بِهْ از صد هزار.


- به هيچ وجه خود و گروهتان دنبال کسب نام و وجهه در بين مردم نباشيد که اين کار به شناسايي شما توسط نيروهاي امنيتي منجر خواهد شد. ما فرماندهان به دنبال آزادي سرزمين سبزمان از چنگال ستمکاران هستيم. و خود را وقف اين عمل خواهيم کرد و در پي کسب نام و نشان نبوده و هيچ گاه دنبال تقدير و تشکر ديگران از فعاليت خودمان نخواهيم بود.... زان که با معشوق پنهان خوش‏تر است!
- به هيچ وجه به تماس هاي خارج از گروه پاسخ ندهيد.

- يکي از ترفندهاي نفوذ به گروه هاي مختلف استفاده رژيم از دختران اجير شده مي باشد. بدين ترتيب که با آرايش آنها به صورتهاي مختلف سعي مي کنند از جذابيت آنها استفاده کرده و آنها را به درون گروه شما نفوذ دهند و اطلاعات و اخبار را از شما به چنگ بياورند يا گروه شما را متلاشي و اعضاي آن را دستگير کنند. بنابراين به هيچ عنوان از افرادي که جزو دوستان و آشنايان درجه يک شما محسوب نمي شوند براي گروه خود استفاده نکنيد.

- افراد گروه را با وظايفشان آشنا کرده و مسئوليت ها را بين آنها تقسيم کنيد. مثلا شخصي که اطلاعات اينترنتي بالا دارد مسئول جمع آوري اطلاعات تازه از روي اينترنت و نيز تکثير اطلاعات يافت شده بر روي سي دي نماييد. اشخاص مخصوص ديوار نويسي شبانه و شعار نويسي روزانه بر روي اسکناس، افراد مسئول تهيه لوازمات راهپيمايي و ... همگي را با وظايف شان آشنا کرده و از آنها گزارش کار روزانه يا هفتگي بخواهيد ...

- هزينه هاي مالي گروه از طرف کليه اعضاي آن با کمال ميل تهيه شود.

- باز هم تاکيد مي شود که يک گروه سه تا شش نفري جمع و جور و خودماني بهتر از يک گروه پانصد نفري بدون حساب و کتاب ارزش دارد و از طرفي امکان شناسايي آن توسط نيروهاي امنيتي به صفر مي رسد.

يکي از سخت ترين کارهاي نيروهاي امنيتي نفوذ به درون شبکه هاي کوچک مقاومت محلي است. و عملا نفوذ به آنها کاري نشدني و غير ممکن است چون ردپايي از آنها پيدا نمي شود. اما تا دلتان بخواهد نيروهاي امنيتي مي توانند به درون گروه هاي بزرگ نفوذ کنند و اعضاي آن گروه ها را دستگير کنند. نمونه بارز آن دستگيري اعضاي سازمان مجاهدين خلق است که تنها نزديک به ده هزار نفر از اعضاي اين گروه در سال 67 در زندان به صورت دسته جمعي اعدام شدند!! و در حال حاضر نيز اين گروه به دليل کثافت کاري و جنايت هاي سران و بسياري از اعضاي آن يکي از منفورترين سازمان ها نزد ملت ايران به شمار مي رود. بنابراين از سرنوشت ديگران عبرت بگيريد تا عبرت ديگران نشويد!

نردبـان اين جهـان مـا و مني است ؛ عـاقبت اين نردبـان افتـادني است
احمق است آنکس که بالاتر نشست ؛‌ استخوانش سخت تر خواهد شکست
مولانا جلال الدين

  • مراقب شنود صحبت هاي خود از طريق موبايل باشيد
حتي زماني که با آن حرف نمي زنيد!

اين روزها مي گويند که ارگان امنيتي مي تواند ميکروفن تلفن همراه کسي را بدون آن که او متوجه شود، روشن کند. آيا اين کار امکان پذير است؟
محمود تجلي مهر، کارشناس مخابرات و اينترنت: بله، درست است.
اين امکان وجود دارد. دستگاه تلفن همراه اگر روشن باشد (در حالت Standby)، مي توان ميکروفن آن را از مرکز مخابرات روشن کرد و به گفتگوهاي معمولي افراد در هر کجا که هستند گوش فرا داد. فرد صاحب تلفن تنها از طريق خالي شدن باتري و يا تلاش بيش از حد دستگاه براي يافتن نزديکترين آنتن مي تواند به فعاليت غير عادي تلفن همراه خود پي ببرد. راه مقابله با آن درآوردن باتري گوشي است. بيرون آوردن سيم کارت به تنهايي مشکل را حل نمي کند چون تنها شماره تلفن (MSISDN) و IMSI نيستند که در شبکه ثبت مي شوند، بلکه شماره IMEI نيز ثبت مي شود که بر اساس آن خود دستگاه قابل شناسايي است. از اين رو تلفن بدون سيم کارت نيز، اگر روشن باشد، با شبکه ارتباط دارد و قابل رديابي است.

شنود يعني چه؟ اگر امکان دارد، شکل هاي آن را بيشتر توضيح دهيد.

شنود به همان مفهوم واژه به معناي اين است که ارگان قانوني و اطلاعاتي در صورتي که نياز اين کار را به هر دليلي تشخيص دهد، امکان اين را داشته باشد که شماره آن تلفن همراه را زير نظر قرار دهد. به بيان گسترده تر، همه مکالمه ها، پيامک هاي نوشتاري (SMS) و تصويري (MMS)، ارتباط با اينترنت (GPRS) که به آن شماره مي رسند و يا از آن فرستاده مي شوند، مورد شنود قرار مي گيرند.
− اين شنود مي تواند هم زمان باشد و يا تنها ضبط و آرشيو شود و بعد مورد بررسي قرار گيرد.
− شنود به هيچ رو قابل شناسايي نيست و فرد زير نظر، متوجه شنود نمي شود. اين گونه نيست که صدايي بيايد و يا در مکالمه تاخير باشد و غيره. کيفيت مکالمه هيچ تفاوتي نمي کند. اين سخناني که برخي مي گويند که کساني روي مکالمه دو نفر آمده اند و چيزهايي گفته اند، بيشتر به شوخي شبيه است. ارگان امنيتي هيچ گاه حضور خود را نشان نمي دهد.
− شماره ها و موقعيت کساني که با شماره زيرنظر تماس مي گيرند، نيز ثبت مي شود. هر گونه فعاليت ديگر چون انتقال مکالمه به شماره ديگر (Call Divert) يا کنفرانس سه نفره و غيره نيز در پروتکل ثبت مي شود.
− تغيير موقعيت جغرافيايي و تغيير سلول راديويي اختلالي در شنود ايجاد نمي کند و تمام اين فعاليت ها ثبت مي شوند.

روش هاي فني شنود در لايه هاي زيري مخابراتي شبکه تلفن همراه با روش هاي شنود و فيلترينگ اينترنت مشابه (بررسي بسته هاي اطلاعاتي) است. روزنامه تاتس در برلين نوشته بود که ايران از تکنولوژي DPI مخفف Deep Packet Inspection براي شنود اينترنت برخوردار است. چنانچه اين درست باشد به اين مفهوم است که تجهيزات شنود مي توانند همه گونه بسته هاي اطلاعاتي را بگشايند. البته همان‌گونه که در يکي از مصاحبه ها گفته بودم، چنان چه کاربران از فيلترشکن هاي VPN-based استفاده کنند، اگر تجهيزات شنود بسته ها را بگشايند، قادر به تشخيص محتواي آنها نخواهند بود.

بنابراين زماني که در جلسه مهمي هستيد که صحبت هاي محرمانه در آن رد و بدل مي شود به هيچ عنوان دستگاه گوشي تلفن همراه خود را با خود همراه نداشته باشيد و آن را در جاي ديگري بيرون از محل گفتگو قرار دهيد. حتي به خاموش کردن آن هم بسنده نکنيد؛ بلکه به کل آن را با خود همراه نداشته باشيد. يا زماني که با دوست خود در خيابان قدم زنان مشغول احوال پرسي هستيد بدانيد که ممکن است کسي از طريق موبايل شما در حال گوش دادن به صحبت هاي شما باشد. بنابراين هر وقت موبايلتان همراهتان است حرف هاي سياسي و تشکيلاتي نزنيد...مراقب باشيد؛ اما نترسيد چون آگاهي شما بزرگترين ضربه را به دشمن نادانتان مي زند.

هیچ نظری موجود نیست: