۱۳۸۸ مرداد ۲۳, جمعه

آشنايي با برخي از کشورهاي پيشرفته، آرام و بدور از تنش در دنيا

در زمانه اي که اين روزگار بر ما تلخ تر از زهر مي گذرد، هستند کشورهايي که روزگار براي آنها چون شکر آمده است!
مسلما تا بحال اخبار گوش کرده ايد چه اخبار صدا و سيما يا اخبار شبکه هاي خارجي... آيا تا بحال به ياد داريد خبري را از مردم مثلا کشور سوئيس شنيده باشيد؟ مردم سوئد چطور؟ مثلا: مردم سوئيس امروز در تظاهراتي پرچم کشوري را آتش زدند ... يا مرگ بر کشوري ديگر گفتند؟
اصلا چنين چيزي را تا بحال شنيده ايد؟؟؟
يعني واقعا مردمان اين کشورها در چه دنيايي زندگي مي کنند که هيچگاه اثري از آنها در صدر خبرهاي دنيا نيست و در عين حال جزو پيشرفته ترين و مرفه ترين ممالک دنيا هم هستند...
در کل کشورهاي زيادي در سراسر دنيا هستند که شما هيچگاه رفتارهاي زننده اي از ملت هاي آنها در اخبار، نخواهيد ديد يا شنيد. مردم اين کشورها در هيچ تظاهراتي مرگ بر اين و آن و مرگ بر کشور ديگري نمي گويند. آنها هيچ گاه پرچم کشور ديگري را آتش نمي زنند. مردمان اين کشورها در بالاترين سطح استاندارد زندگي روزگار خويش را سپري مي کنند. هم خود در آسايش هستند و هم فرزندانشان و هم جهانيان به آنها به ديده احترام مي نگرد و هم در تاريخ از آنها به نيکي ياد مي شود...
چرا مثل اينها نباشيم؟

بياييد تمرين کنيم و دنيا را جور ديگر زندگي کنيم. براي اين منظور در ادامه با برخي از کشورهاي آرام، پيشرفته و محترم دنيا آشنا مي شويد:

سوئيس؛
سوئيس با نام رسمي کنفدراسيون سوئيس، کشوري است در اروپاي غربي که از شمال با آلمان، از شرق با اتريش و ليختنشتاين، از جنوب با ايتاليا و از غرب با فرانسه همسايه‌ است. اين کشور ۷٫۵ ميليون نفر جمعيت و مساحتي بالغ بر ۴۱٬۲۹۰ کيلومتر مربع دارد. سوئيس کشوري است با سياست جمهوري فدرال و از ۲۶ ايالت تشکيل شده‌ است که «کانتون» خوانده مي‌شوند. پايتخت سوئيس شهر برن است و قطب‌هاي اقتصادي اين کشور دو شهر جهاني ژنو و زوريخ هستند. سوئيس يکي از ثروتمندترين کشورهاي جهان است و درآمد سرانه در اين کشور با 39،800 دلار براي هر نفر از بالاترين‌ها در جهان است. سوئيس کشوري چندزباني است و در آن چهار زبان آلماني، فرانسوي، ايتاليايي و رومنش به رسميت شناخته مي‌شوند. سوئيس داراي سابقه طولاني بي‌طرفي در مناسبات جهاني است به طوري که اين کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هيچ جنگي نشده‌است. اين کشور مقر سازمان‌هاي بين المللي چون صليب سرخ و سازمان تجارت جهاني است. يکي از دو دفتر اروپاي سازمان ملل نيز در اين کشور و در شهر ژنو قرار دارد. تاسيس کشور سوئيس در تاريخ ۱ اوت ۱۲۹۱ ذکر مي‌شود و اين روز در سوئيس تعطيل ملي مي‌باشد.

سياست در سوئيس
حكومت سوئيس جمهوري است و قدرت اجرايي در دستان شوراي هفت نفره فدرال است. نمايندگان مجلس فدرال اين هفت نفر را براي دوره‌اي چهار ساله انتخاب مي‌كنند. در سوئيس هر سال يك نفر رئيس جمهور مي‌شود. اين رئيس جمهور و معاونش از ميان هفت نفر عضو شوراي فدرال انتخاب مي‌شوند. شوراي فدرال همچنين مسئوليت هفت وزارتخانه كشور را نيز به عهده دارد.
سوئيس دو مجلس دارد: مجلس ايالات با 46 عضو كه از ميان كانتون‌ها (استان‌ها) انتخاب مي‌شوند و مجلس ملي با 200 عضو كه براي دوره‌اي چهار ساله انتخاب مي‌شوند.
براساس آخرين تقسيمات كشوري سوئيس از 26 كانتون يا استان تشكيل شده كه هر يك زيرنظر نمايندگان قانونگذار منتخب مردم اداره مي‌شوند. اصل مردم سالاري مستقيم در قانون اساسي فدرال تصريح شده است كه حتي در سطوح منطقه‌اي و شهري نيز اعمال مي‌شود.

اقتصاد در سوئيس
توليد ناخالص داخلي اين كشور 9/300 ميليارد دلار است و درآمد سرانه هر نفر در سوئيس 39 هزار و 800 دلار است.
سه ميليون و 850 هزار نفر نيروي كار اين كشور را تشكيل مي‌دهند كه چهار درصد آنها در بخش كشاورزي، 3/26 درصد در بخش صنعت و 1/69 درصد در بخش خدمات مشغول به كار هستند. نرخ بيكاري در اين كشور 1/3 درصد و نرخ تورم 6/0 درصد است.
محصولات صادراتي اين كشور شامل ماشين‌آلات، مواد شيميايي، آهن‌آلات، ساعت و محصولات كشاورزي است كه به كشورهاي آلمان (7/19 درصد)، آمريكا (1/11 درصد)، ايتاليا (8/8 درصد)، فرانسه (6/8 درصد)، و انگليس (8/4 درصد) صادر مي‌شود.
محصولات وارداتي اين كشور شامل ماشين‌آلات، مواد شيميايي، وسايل نقليه، آهن‌آلات، محصولات كشاورزي و منسوجات است كه از كشورهاي آلمان (7/31 درصد)، ايتاليا (6/10 درصد)، فرانسه (10 درصد)، آمريكا (2/6 درصد)، هلند (7/4 درصد) و اتريش (3/4 درصد) وارد مي‌شود.
بر اساس آمارهاي بانك جهاني در سال 2007 ميلادي سوئيس پنجمين كشور ثروتمند جهان است. اين كشور از سال 1815 در هيچ جنگي شركت نكرد و در طول هر دو جنگ جهاني بي‌طرف بود.
سوئيس مقر بسياري از سازمان‌ها و ارگان‌هاي بين‌المللي مانند صليب سرخ، سازمان تجارت جهاني و يكي از دو دفتر اروپايي سازمان ملل متحد است.

سوئد؛
سوئد کشوري است در شمال اروپا در شبه‌جزيره اسکانديناوي. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خليج بوتنيا، از جنوب شرقي با درياي بالتيک و از جنوب غربي با کشور دانمارک همسايه است. پايتخت اين کشور شهر استکهلم است. سوئد با مساحت ۴۴۹٬۹۶۴ کيلومتر مربع، سومين کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت مي‌باشد. جمعيت سوئد بيش از ۹٫۲ ميليون نفر است که تقريبا ۷٫۹ ميليون نفر آن را سوئدي‌ها تشکيل مي‌دهند. اين کشور با تعداد ۲۰ نفر در هر کيلومتر مربع از تراکم جمعيت پاييني برخوردار است که بيشتر اين جمعيت نيز در جنوب سوئد مستقر هستند. همچنين بيش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحيه شهري زندگي مي‌کنند. کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلماني اداره مي‌گردد. پادشاه در اين کشور مقامي تشريفاتي است و کشور توسط نخست وزير اداره مي‌شود.

دانستني هاي جالب درباره سوئد و مردم آن:
- کشور سوئد قريب به ۲۰۰ سال است که شاهد هيچگونه جنگي نبوده و حتي در خلال زماني که تمامي دنيا به نوعي درگير جنگهاي جهاني اول و دوم بودند، مردم سوئد در آرامش کامل به زندگي خود مي پرداختند. دولت سوئد در هر دو جنگ جهاني اعلام بي طرفي در جنگ نمود.
- در سوئد تمامي وسايل نقليه بايد با چراغ روشن حرکت نمايند. به همين خاطر، در سوئد چه روز و چه شب چراغ اتومبيلها روشن است.
- ماليات، معادن سنگ آهن و جنگل از عمده ترين منابع درآمد دولت سوئد هستند.
- ميزان ماليات بر درآمد در سوئد ۳۰٪ است. يعني اگر مثلا ۲۴۰۰۰ کرون درآمد ماهيانه يک تکنسين کارخانه باشد، ۷۲۰۰ کرون آن بعنوان ماليات کسر مي شود.
- در سوئد، مقام پادشاه يک مقام تشريفاتي است و در عمل قدرت اجرايي خاصي ندارد.
- کشور سوئد يکي از کشورهايي است که کمترين ميزان زنداني (حدود ۵۰۰۰ نفر) را در دنيا داراست. همچنين سيستم پيشرفته زندانباني سوئد همواره موردتوجه سايرکشورها بوده است.
- تعداد تعطيلات رسمي سوئد در سال تنها ۱۲ روز است!
- در سوئد، شغل هويت فرد محسوب مي شود.
- کودکان از بيشترين حقوق اجتماعي در سوئد برخوردار هستند.
- سوئدي ها کمتر دروغ مي گويند و يا اساسا نياز به گفتن دروغ کمتر دارند. تعارف هم در فرهنگ لغتشان تعريف نشده است.
- بيست و پنجم هر ماه وقتي حقوق ها واريز مي شود و خيابانها، مراکز خريد، رستورانها و کلابها مملو از جمعيت مي شود.
- در سوئد کسي از بوق اتومبيلش استفاده اي عملا نمي کند. هر کسي هم که بوق بزند، حتما خارجيست!
- سوئدي ها مانند خيلي از مردم اروپا محال است در قطار، تراموا، اتوبوس، خيابان و... با شما مستقيما چشم تو چشم شوند! حتي بچه ها! اين جزو فرهنگ آنهاست.
- در سوئد در هر اداره يا سازمان و در هر فروشگاه يا رستوران براي دريافت خدمات چه فقير و چه دارا همه بايد در صف بايستند!
- يکي از منظم ترين خطوط حمل و نقل شهري و بين شهري که سروقت بودنشان بسيار اهميت دارد در شهرهاي کشور سوئد جريان دارد.
- يکي از عادات مهم سوئدي ها که نشانه ادب شماست اين است که وقتي وارد محيط سربسته اي مي شويد بايد درب را براي نفر بعدي که بلافاصله پشت سر شما قصد وارد شدن دارد نگه داريد!

فنلاند؛
جمهوري فنلاند کشوري است در شمال اروپا روي طول جغرافيايي ۲۲ تا ۳۲ درجه و عرض جغرافيايي ۶۰ تا ۷۰ درجه. فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسيه، از غرب با سوئد همسايه است. خليج بوتني در غرب، خليج فنلاند در جنوب و درياي بالتيک در جنوب غربي آن قرار دارد.
تحقيقات يک اقتصاددان زيست محيطي آمريكا نشان مي دهد: كشورهاي اسكانديناوي جزو سبزترين كشورهاي جهان هستند که در ميان آنها فنلاند به عنوان بهترين كشور براي زندگي شناخته شده است. به نقل از رويترز، بنابر مطالعه اي كه در مجله "ريدرز دايجست" به چاپ رسيده،‌ فنلاند عنوان بهترين كشور جهان از نظر كيفيت آب و هوا را به خود اختصاص داده است. اين كشور همچنين به لحاظ برخورداري از آمار پايين مرگ و مير نوزادان و شيوه هاي مطلوب حفاظت از شهروندان در مقابل آلودگي آب و بلاياي طبيعي،‌ به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي در نظر گرفته شده است. طبق قانون اساسي فنلاند هر شهروندي حق انتشار مطالب چاپي دارد. روزنامه‌ها را بخش خصوصي اداره مي‌كنند و تاثير زيادي در آراي سياسي دارند.

قانون جدید در فنلاند: دولت فنلاند دسترسی به اینترنت پرسرعت را حق قانونی شهروندانش کرد!
بر طبق قانون جدید در کشور فنلاند، دسترسی به اینترنت پرسرعت تبدیل به یک حق قانونی برای ساکنین این کشور شده است. با اجرای این قانون از ماه جولای، تمام جمعیت ۵.۳ میلیونی این کشور به اینترنت با حداقل سرعت یک مگابیت در ثانیه دسترسی خواهد داشت.
«لورا ویکونن» مشاور حقوقی وزارت حمل و نقل و ارتباطات فنلاند می گوید: سرعت یک مگابیت هدفی اولیه است. این کشور قصد دارد سرعت را تا سال ۲۰۱۵ صد برابر افزایش دهد و دسترسی را به ۱۰۰ مگابیت در ثانیه برساند. هم اکنون حدود ۹۵ درصد جمعیت این کشور به اینترنت دسترسی دارد. اما این قانون سبب می شود که اینترنت پر سرعت حتی در نقاط روستایی این کشور نیز در دسترس قرار بگیرد.
سازمان ملل در حال تقویت این نگاه است که به اینترنت به عنوان بخشی از حقوق بشری نگاه شود. قبلا یک دادگاه عالی در فرانسه دسترسی به اینترنت را به عنوان یکی از حقوق بشر اعلام کرد. کشورهای مختلفی هم حق دسترسی به شبکه جهانی را به عنوان یک قانون تصویب کرده اند. اما فنلاند نخستین کشوری در جهان است که علاوه بر تصویب قانون برای دسترسی به اینترنت، حداقل سرعت یک مگابیت درثانیه را هم به عنوان کمترین سرعت دسترسی اعلام نموده است.

نيوزيلند؛
نيوزيلند يا «زلاند نو» کشوري در جنوب غربي اقيانوس آرام است، اين كشور از دو جزيره بزرگ و تعداد زيادي جزيره كوچک تشكيل شده و مناطق خودمختار نيو، جزاير کوک، توکلائو و راس را هم در بر مي‌گيرد. نيوزيلند فاصله زيادي با ديگر خشكي‌هاي كره زمين دارد، به طوريکه استراليا نزديكترين همسايه اين سرزمين در دو هزار كيلومتري آن قرار دارد، درياي ميان اين دو كشور به درياي تاسمان معروف است. نزديكترين همسايگان اين كشور از شمال جزاير تونگا، فيجي، نيوکالدونيا هستند. بيشتر جمعيت نيوزيلند را مهاجران اروپايي (به‌ويژه بريتانيايي و ايرلندي) تشكيل مي‌دهند. مهمترين اقليت هم رنگين پوستان مائوري هستند كه از هزار سال پيش ساكن اين سرزمين شده اند، اقليتهاي كوچكتر ساکن نيوزيلند آسيايي‌ها و پولينزي ها هستند كه بيشتر در شهرهاي بزرگ سكونت دارند. رئيس حكومت زلاندنو ملکه اليزابت دوم است، فرماندار كل كه با پيشنهاد پارلمان زلاندنو انتخاب مي‌شود، مسئوليت امضاي قوانين را برعهده دارد، هرچند قدرت او و ملكه كاملا تشريفاتي است و پارلمان كه در انتخابات عمومي برگزيده مي‌شود تنها مرجع قانون‌گذاري در كشور است و نخست‌وزير را كه در رأس قوه مجريه قرار مي‌گيرد انتخاب مي‌كند. انگليسي زبان اصلي نود و پنج درصد مردم اين كشور و نخستين زبان رسمي زلاندنو است. زبان مائوري ديگر زبان رسمي اين كشور است.
نيوزيلند يک حكومت مشروطه سلطنتي و داراي يک دمکراسي پارلماني است. بالاترين مقام در اين شاهنشاهي ملکه اليزابت دوم است كه در قانون عناوين شاهنشاهي ۱۹۷۴ ملكه نيوزيلند و رئيس كشور لقب گرفته‌است. فرماندار كل كه با توصيه نخست‌وزير زلاندنو منصوب مي‌شود، نماينده ملكه و شخص اول كشور است. اين كشور همانند بريتانيا قانون اساسي مدون ندارد، اما قانون مشروطه سال ۱۹۸۶ مقررات پايه اين حكومت را بيان كرده‌است. نخست وزير رئيس دولت است و توسط پارلمان انتخاب مي‌شود. در انتخابات سراسري كه هر سه سال يک‌بار برگزار مي‌شود، صد‌و‌بيست نماينده پارلمان اين كشور انتخاب مي‌شوند. نيوزيلند به‌طور تاريخي از پيشگامان جنبش رفع تبعيض جنسيتي بوده است. اين کشور در سال ۱۸۹۳ اولين کشور جهان بود که حق رأي زنان در انتخابات را به رسميت شناخت. البته تا سال ۱۹۱۹ زنان اين کشور حق عضويت در پارلمان نيوزيلند را نداشتند.
نيوزيلند اقتصاد پيشرفته و پر رونقي دارد. توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال ۲۰۰۷ به ۱۲۸/۱ ميليارد دلار و توليد سرانه آن به ۳۰۲۳۴ دلار رسيد كه در رديف بيست و هشتم دنيا و نزديک به كشورهاي اروپاي جنوبي قرار مي‌گيرد (اسپانيا بيش از ۳۳ هزار دلار و آمريکا بيش از ۴۶ هزار دلار است). از سال ۲۰۰۰ تاكنون سطح درآمد ميانه خانواده‌هاي نيوزيلندي افزايش چشمگيري داشته است.

با وجود اين‌كه سطح درآمدهاي مردم اين كشور پائين تر از بسياري از كشورهاي جهان اول قرار دارد، اما تحقيقات بين‌المللي نشان داده كه مردم اين كشور داراي سطح بالاي رضايت از زندگي هستند:

• شاخص توسعه انساني صندوق توسعه اقتصادي-اجتماعي ملل متحد در سال ۲۰۰۶: نوزدهم
• كيفيت زندگي مجله اكونوميست در سال ۲۰۰۶: پانزدهم
• بررسي رضايت از زندگي انستيتو لگاتوم در سال ۲۰۰۷: اول
• سطح كامروايي عمومي انستيتو لگاتوم در سال ۲۰۰۷: پنجم
• بررسي كيفيت زندگي مؤسسه مرسر در سال ۲۰۰۷: آوکلند پنجمين و ولينگتون دوازدهمين شهر مناسب براي زندگي در دنيا هستند.
• ضريب جيني ("توزيع عادلانه درآمد"): ۳۶/۲ (پنجاه و چهارم)
• شاخص صلح جهاني: ۱/۳۵ (چهارم)
• آزادي مطبوعات (از خبرنگاران بدون مرز): پانزدهم
• شاخص فساد اقتصادي: يكي از سه كشوري كه كمترين فساد اقتصادي را دارند.


  • مودب ترین و بی ادب ترین شهرهای دنیا
مجله ریدرز دایجست، به بررسی ۳۵ شهر مهم جهان با شاخص‌های منحصر به فرد خود پرداخته و طی آن مودب ‌ترین و بی ‌ادب‌ ترین شهرهای جهان را معرفی کرده است.
شاخص های این انتخاب حول چند مورد بوده است که نوعی جهت‌گیری خاص را در بر می‌گیرد. بررسی کنندگان این پژوهش مطبوعاتی نخست پشت سر دیگران وارد جایی شدند تا ببینند این افراد در را پشت سر خود می‌بندند یا خیر، دومین شاخصه این تحقیق نیز خرید از ۲۰ مغازه یک شهر بوده است تا ببینند رفتار فروشندگان با مشتری ‌ها چگونه است و آیا آنها هنگام ورود مشتری با او لبخند می زنند. سومین شاخصه نیز، انداختن عمدی یک پوشه و رها کردن کاغذهای درون آن در ۲۰ محله شلوغ شهر بوده تا ببینند چند درصد مردم به جمع کردن کاغذها به فرد کمک می کنند.
بر اساس ادعای این نشریه امریکایی به ترتیب نیویورک، زوریخ و تورنتو مودب ترین شهرهای جهان معرفی شدند. همچنین شهرهای آسیایی در این ارزیابی جزء بی‌ادب ترین شهرهای جهان معرفی شدند.
بر این اساس بمبئی و بخارست پایتخت رومانی و کوالالامپور پایتخت مالزی از جمله بی‌ادب ترین شهرها معرفی شدند. همچنین سئول، سنگاپور و مسکو در رتبه های بعدی شهرهای بی ادب جهان جای گرفتند.
بنا بر گزارش این نشریه پایتخت کشورهای آلمان، برزیل، کرواسی، نیوزلند، لهستان، مکزیک، سوئد، مجارستان و اسپانیا به ترتیب رتبه های چهارم تا دوازدهم شهرهای مودب را به خود اختصاص دادند.

  • شادترين مردم جهان در سال 2009
خبرگزاري ايسنا 21/02/1388، کد خبر 13680-8802
مجله اقتصادي «فوربس» مردم ‌10 كشور جهان را به عنوان شادترين ساكنان اين كره خاكي اعلام كرد. يكي از معيارهاي انتخاب اين ‌10 كشور به عنوان شادترين كشورها در جهان، ميزان توليد ناخالص داخلي در اين كشورها بوده است. به گزارش سرويس «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارشناسان مجله اقتصادي «فوربس» طي تحقيقات خود اعلام كردند كه ساكنان ‌10 كشور جهان، جزو شادترين و خوشحال‌ترين مردم روي كره زمين به شمار رفته و با توجه به بحران اقتصادي روز به رشدي كه جهان را در بر گرفته، مردم اين ‌10 كشور باز هم شاد هستند. بنابر گزارش رسمي مجله «فوربس»، كشورهاي دانمارك، فنلاند و هلند در صدر اين ليست قرار داشته و پس از آن سوئد، ايرلند، كانادا، سوئيس، نيوزلند، نروژ و بلژيك به ترتيب در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
اين در حاليست كه بر اساس گزارش مجله فوربس، ميزان رضايتمندي مردم از زندگي در دانمارك 90.1 درصد، فنلاند 85.9 درصد، هلند 85.1 درصد، سوئد 82.7 درصد، ايرلند 81.1 درصد ،‌ كانادا ‌78 درصد، سوئيس 77.4 درصد، نيوزلند 76.7 درصد، نروژ 76.5 درصد و در بلژيك 76.3 درصد است.
گفتني است، يكي از معيارهاي انتخاب اين ‌10 كشور به عنوان شادترين كشورها در جهان، ميزان توليد ناخالص داخلي در اين كشورها بوده است، چرا كه به عنوان مثال دانمارك با داشتن ‌68 هزار دلار توليد ناخالص داخلي در سال ‌2009 ميلادي به عنوان اولين كشور در صدر قرار گرفته است. يكي ديگر از معيارها، ميزان ساعت كاري در هفته است، به طوري كه در كشورهاي اسكانديناوي مردم كمتر از ‌37 ساعت در هفته كار مي‌كنند، ولي در كشورهايي نظير چين مردم بيش از ‌47 ساعت در هفته كار مي‌كنند، اما همچنان از زندگي مي‌نالند و از نوع زندگي خود ناراضي هستند.
علاوه بر اين، ميزان بيكاري در كشورهايي نظير دانمارك 2 درصد، در نروژ 2.6 درصد و در هلند 4.5 درصد است اما اين ميزان بر اساس اعلام وزارت كار آمريكا در اين كشور هم اكنون ‌9 درصد تخمين زده شده است. به همين دليل گفته مي‌شود كه اين ‌10 كشور جزو بهترين و شادترين مناطق روزي زمين به شمار مي‌روند و ميزان طول عمر مردم در اين كشورها، بين ‌85 تا ‌90 سال است.

  • از نظر سازمان ملل متحد چه کشورهایی بهترین مکان برای زندگی محسوب می‌شوند؟
بنا بر اطلاعاتی که روز دوشنبه 13 مهر 88 توسط «برنامه توسعه سازمان ملل متحد» منتشر شده است، کشورهای مختلف جهان بر اساس شاخص توسعه انسانی مرتب شده‌اند.
لينک خبر در سايت ياهو:
اطلاعات بيشتر در ويکي پديا:

بر اساس این گزارش، هم اکنون کشور نروژ با کسب بیشترین امتیاز در صدر بهترین کشورهای جهان برای زندگی قرار گرفته است. این در حالی است که استرالیا در این لیست دوم است، کانادا چهارم و ایالات متحده آمریکا مقام سیزدهم را در اختیار دارد.
بریتانیا در چرخشی عجیب نسبت به سال‌های گذشته، این بار موفق نشده است در میان 20 کشور برتر از لحاظ شاخص توسعه انسانی قرار گیرد و عنوان بیست و یکم را کسب کرده است. این در حالی است که این کشور دو سال پیش عنوان شانزدهم را در اختیار داشت.
برنامه توسعه سازمان ملل متحد، کشورهای مختلف را بر اساس شاخص‌های مختلفی نظیر سطح سواد، ثروت و امید به زندگی بررسی می‌کند و در این لیست جای می‌دهد.
از میان کشورهای آسیایی تنها نام ژاپن را می‌توان در میان 20 کشور برتر مشاهده کرد. ژاپن در این لیست عنوان دهم را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است اکثر داده‌های استفاده شده در این بررسی مربوط به سال 2007 و پیش از رکود جهانی اقتصاد است. ایران در این لیست 182 تایی، رده 88 را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که هنگ کنگ رتبه 22، کره جنوبی رتبه 26، اسرائیل 27، کویت 31، قطر 33، امارات متحده عربی 35 و بحرین رتبه 39 را کسب کرده است.
کشور جنگ زده افغانستان با سطح امید به زندگی حدود 44 سال، رتبه 181 را کسب کرده و نیجر در این رده‌بندی آخر است.

فهرست کشورهای اول تا بیستم به شرح زیر است:
1- نروژ
2- استرالیا
3- ایسلند
4- کانادا
5- ایرلند
6- هلند
7- سوئد
8- فرانسه
9- سوئیس
10- ژاپن
11- لوگزامبورگ
12- فنلاند
13- ایالات متحده
14- اتریش
15- اسپانیا
16- دانمارک
17- بلژیک
18- ایتالیا
19- لیختن اشتاین
20- نیوزیلند

ليست کليه کشورها به ترتيب امتياز در اينجا قابل دسترسي است:


  • ایران جزو ده کشور بی‌رونق دنیا
مؤسسه مطالعاتی «لگاتوم» با معرفی شاخص جدیدی به نام «رونق»، رتبه ایران در میان ۱۰۴ كشور در این شاخص را ۹۴ اعلام كرده است. بر پایه این گزارش، مؤسسه «لگاتوم»، شاخص جدیدی را با نام شاخص «رونق» برای مقایسه كشورهای جهان ارائه كرده است. این شاخص دربرگیرنده مفهوم كلی رونق به معنای برخورداری از ثروت مادی و كیفیت زندگی و در واقع، حاصل تركیب میزان رونق اقتصادی و كامیابی اجتماعی در هر كشور است و بر پایه ۹ فاكتور تهیه شده كه عبارتند از: رشد و بنیان‌های اقتصاد كلان، كارآفرینی و ابتكار، نهادهای دمكراتیك، آموزش، بهداشت، امنیت و ایمنی، نحوه اداره حكومت، آزادی فردی، و سرمایه اجتماعی.
در گزارش سال ۲۰۰۹، ۱۰۴ كشور از نظر شاخص رونق، بررسی شده‌اند كه فنلاند در رأس این رده‌بندی و زیمبابوه در پایان قرار گرفته‌اند. ایران نیز در این رده بندی جایگاه ۹۴ ـ یعنی ده کشور مانده به رتبه آخر ـ را از آن خود کرده داده است. رتبه ایران در ۹ فاكتوری كه مبنای تهیه این شاخص بوده نیز عبارت است از: رشد و بنیان‌های اقتصاد كلان ۷۹ ، كارآفرینی و ابتكار ۶۹، نهادهای دمكراتیك ۹۳، آموزش ۵۹، بهداشت ۷۰، امنیت و ایمنی ۸۸، نحوه اداره دولت ۱۰۲، آزادی فردی ۱۰۱ و سرمایه اجتماعی ۸۲.
كشورهای فنلاند، سوئیس، سوئد، دانمارك، نروژ، استرالیا، كانادا، هلند، آمریكا و نیوزیلند به ترتیب ده كشور نخست دنیا از نظر شاخص رونق هستند. كشورهای زیمبابوه، سودان، یمن، آفریقای مركزی، كامرون، پاكستان، نیجریه، تانزانیا، الجزایر و كنیا نیز ده كشور آخر این فهرست اعلام شده اند. رتبه برخی دیگر از كشورها عبارت است از: انگلیس ۱۲، آلمان ۱۴، ژاپن ۱۶، هند ۴۵، امارات ۴۷، كویت ۵۲، اندونزی ۶۱، چین ۷۵، عربستان ۸۱، مصر ۸۸ و كامبوج ۹۳.
منبع: عصر ايران

  • رشد بی سابقه فرار مغزها در ايران: ایران، هند و چین را هم پشت سرگذاشت!
در حالی که محمود احمدی نژاد هر روز "خبرهای خوش" جدیدی به مردم می دهد دولت وی همچنان به رکوردشکنی در رتبه بندیهای مختلف مشغول است. رکورد شکنیهایی که البته چندان موید خبرهای خوش احمدی نژاد نیست. از رتبه اول پایین ترین سرعت اینترنت در جهان تا رتبه ١٧٢ آزادی مطبوعات. از حضور در بالانشینان جدول فساد اداری در دنیا تا رتبه اول مصرف مواد مخدر و این بار نیز یک رکورد جدید به نام دولت مهر به ثبت رسیده است: رتبه اول فرار مغزها در جهان.

ایران از میان 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان از نظر فرار مغزها و نخبگان در رده نخست قرار گرفت. آخرین آمار اعلام شده از سوی صندوق بین المللی پول، نشان می دهد که ایران علاوه بر این که در فرار مغزها رتبه اول را کسب کرده است، در فرستادن نخبگان به کشورهای بزرگ غربی نیز از کشورهای چون چین و هندوستان پیشی گرفته است.
و این در حالی است که روز گذشته معاون علم و فن آوری محمود احمدی نژاد بار دیگر منکر فرار مغزها از ایران شد اما فرستادن نخبگان با عنوان "مهاجرت نخبگان" به کشورهای غربی را تائید کرد.
صندوق بین‌المللی پول در خصوص فرار مغزها از ایران در گزارش سالانه خود اعلام کرده: سالانه بین 150 تا 180 هزار ایرانی تحصیلکرده از کشورشان خارج می‌شوند که به معنی خروج سالانه 50 میلیارد دلار ارز از ایران است و ایران در بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته، رتبه اول را از این نظر داراست.
این گزارش تنها با استناد به آمار رسمی اداره گذرنامه امریکا می افزاید: هم‌اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‌کنند. از سوی دیگر طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کارشناس ارشد، 2.3 دارنده مدرک دکترا و 5475 نفر لیسانسه از کشور مهاجرت کرده اند.
بنا برگزارش " مهاجرت نخبگان از ایران" که در کتاب "آسیبهای اجتماعی ایران، نگاهی به آینده" از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده، بیش از 80 درصد از دانشجویان نخبه و برگزیدگان المپیادهای علمی سال‌های اخیر و اکثر رتبه‌های دو رقمی جذب دانشگاه‌های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند. این گزارش تاکید دارد: هم اکنون بیش از 90 نفر از 125 استعداد درخشان کشور یعنی 72 درصد از کسانی که در سال‌های اخیر در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، در آمریکا تحصیلات خود را ادامه می‌دهند که امید به بازگشت آنها 3 درصد است.
بر همین اساس اکنون بیش از 5/4 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و 6 میلیارد دلار دیگر به کشورهای اروپایی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجه کشور در سال گذشته و برابر با بیش از 200 میلیون بشکه نفت است.
ایران با بیشترین سهم مهاجرت‌پذیری آمریکا یعنی بیش از نیمی از کل آمار مهاجرت دنیا به آمریکا (3/51) سهم به‌سزایی در تأمین نیروی متخصص این کشور را بر عهده دارد و این در حالی است که در ایران هیچ ارگان رسمی آمار دقیق و علل مهاجرت نخبگان را اعلام نکرده و مسئولیت آن را نپذیرفته است. صندوق بین‌المللی پول، بیکاری، سطح پایین درآمد اساتید و نخبگان، نارسایی‌های مالی و اداری و کمبود امکانات تخصصی علمی، بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی را از جمله دلایل مهاجرت ذکر می‌کند.
منبع: روز آنلاين

«سازمان شفافیت بین‌المللی» گزارش سالانه‌ی خود را منتشر ساخت:
  • ایران یکی از فاسدترین کشورهای جهان
سازمان شفافیت بین‌المللی (Transparency International) گزارش خود را برپایه‌ی ارزیابی از فساد دولتی تنظیم می‌کند. سنجیدارهای این فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی، عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر و غیره است.
در گزارش تازه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، نام ۱۸۰ کشور جهان به چشم می‌خورد. رتبه‌ی نخست را در این نمایه، کشور نیوزیلند به دست آورده است که در پیکار علیه فساد در دستگاه‌های دولتی، بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است.
پس از کشور نیوزیلند، به ترتیب دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس قرار دارند که در مبارزه با فساد از خود کارایی خوبی نشان داده‌اند. در رده‌ی ششم تا دهم این نمایه، نام کشورهای فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند به چشم می‌خورد. آلمان در رده‌ی چهاردهم، بریتانیا در رده‌ی هفدهم و ایالات متحده‌ی آمریکا در رده‌ی نوزدهم قرار دارند.

ایران در رده‌های پایین جدول
طبق نمایه‌ی سازمان شفافیت بین‌المللی، سومالی فاسدترین کشور جهان است و در قعر جدول جای دارد. افغانستان به دلیل شکوفایی تجارت با مواد مخدر، در رده‌ی ۱۷۹ یعنی یکی مانده به آخر قرار دارد. در کنار این دو کشور، کشورهای برمه، سودان و عراق نیز جزو فاسدترین کشورهای جهان هستند.
جمهوری اسلامی ایران با کسب فقط ۸/ ۱ امتیاز مکان ۱۶۸ ‌جدول را به خود اختصاص داده و با فاسدترین کشورهای جهان فاصله‌ی اندکی دارد. تازه ایران همین جایگاه را نیز با کشورهایی چون بروندی، گینه، هائیتی و ترکمنستان شریک است. بر این پایه می‌توان گفت که تنها هفت کشور در جهان از دیدگاه فساد در دستگاه‌های دولتی، در وضع وخیم‌تری نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

سازمان شفافیت بین‌المللی چیست؟
سازمان شفافیت بین‌المللی نهادی است عام‌المنفعه که برای پیکار علیه فساد در نهادهای دولتی کشورهای جهان تشکیل شده است. این سازمان طرفدار رعایت استانداردهای اخلاقی در مناسبات قدرت و تحکیم پیوندهای سالم میان دولت، با بخش اقتصاد و جامعه‌ی مدنی است.
سازمان شفافیت بین‌المللی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت دارد. این سازمان بودجه‌ی خود را از راه کمک‌های مالی بنیادها، شرکت‌ها و نهادهای گوناگون اجتماعی و دولتی به دست می‌آورد. این سازمان در سال ۱۹۹۳ توسط پتر ایگن، رییس پیشین بانک جهانی تاسیس شد. در حال حاضر یک بانوی کانادایی به نام هوگته لابل در راس این سازمان قرار دارد.
سازمان شفافیت بین‌المللی در گزارش اخیر خود از کاستی‌ها در پیکار قاطع علیه فساد در بسیاری از کشورهای جهان انتقاد کرده است. به گزارش این سازمان، در بیشتر ۱۸۰ کشور جهان، رشوه‌گیری به عنوان یکی از بدترین اشکال فساد در دستگاه‌های دولتی گسترش دارد.
  • فنلاند بهترین کشور جهان از نظر رفاه و موفقیت
فنلاند، کشور مردمان کامیاب ـ کسانی که سلامتی، آزادی بیان، ثروت و در یک کلام کامیابی برایشان اهمیت دارد کشور فنلاند بهترین مکان برای زندگی آنها محسوب می شود.
در این جدول که در انگلستان تهیه شده است شاخصهای مختلفی از جمله بنیادهای اقتصادی، ابداعات، آموزش، دموکراسی، آزادیهای فردی، بهداشت و سلامتی، امنیت و کارکرد دولت در نظر گرفته شده و تمام کشورها بر اساس این شاخصها رتبه بندی شده‌ ‌اند. فنلاند در هیچ یک از این شاخصها اول نیست اما در مجموع بالاترین رتبه را دارد. کشورهای سوییس، سوئد، دانمارک و نروژ رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. در این فهرست استرالیا ششم، کانادا هفتم، هلند هشتم و آمریکا نهم است. انگلیس هم رتبه ۱۲ را پس از نیوزلند و ایرلند می‌گیرد. رنگ سبز نشان دهنده وضعیت خوب، رنگ زرد متوسط و رنگ قرمز ضعیف است.
اگر به رتبه‌های ایران نگاه کنیم بیشتر این شاخصها ضعیف است. بهترین رتبه برای ایران رتبه ۵۹ در آموزش و بدترین رتبه ۱۰۲ برای کارکرد دولت و ۱۰۱ برای آزادیهای فردی است. بسیاری از کشورهای خاورمیانه در این فهرست بالاتر از ایران قرار می‌گیرند. رتبه ایران ۹۴ از ۱۰۴ کشوری است که در این بررسی در نظر گرفته شده‌اند، یعنی فقط ده کشور در این فهرست وضعیتی بدتر از ایران دارند.
پایین ترین کشورها در این فهرست یمن، سودان و زیمباوه هستند. اگر روی اسم هر کشور کلیک کنید اطلاعات بیشتری در مورد آن نمایش داده می‌شود. مثلاً شاخص رضایت از زندگی در ایران در سال ۲۰۰۸ پنج از ده بوده که می شود رتبه ۷۲ در بین ۱۰۴ کشور جهان و نرخ تورم و بیکاری در سال ۲۰۰۷ به ترتیب ۱۷.۲ درصد و ۱۵ درصد بوده است. اسامي برخي از کشورها نظير افغانستان، عراق، ليبي، چاد، سومالي و اتيوپي در اين ليست لحاظ نشده است که تصاوير اين کشورها با رنگ خاکستري در اين نقشه مشخص شده است:

بدين‌سان زمانيکه خِرد مردمان با خِرد حاکمان و سياستمداران پيوند مي خورد؛
سرزميني به وجود مي آيد که همه جنبندگان از آدم تا حيوانات و پرندگان در آن
به خير و خوشي و در آرامش و امنيت کامل روزگار سپري مي کنند...

ايمان بياوريم به آغاز حکومت مردم بر مردم

هیچ نظری موجود نیست: