۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

هفته جهانی زمین پاک؛ با رهنمودهای جنبش اخلاقی Leave No Trace جای جای ایران را از وجود زباله ها و پلاستیک ها پاکسازی کنیم!


 به ازای هر یک بطری پلاستیکی رها شده در خیابان ها و دشت ها و کوه ها و دریاچه ها و دریاها و رودخانه ها، یک انسان بی شعور در ایران زندگی می کند! و این رویه کثیف برای زندگی، قابل اصلاح است و تلاش و کار مدرن جمعی ما ایرانیان را می طلبد! بیهوده و بیکار به گوشه ای ننشینید و نقش های اجتماعی بر عهده بگیرید تا کشور ایران را مدرن و صنعتی و زیبا نماییم! هم اکنون با دوستانتان در فیس بوک یا محله خود قرار فوری بگذارید و به نزدیک ترین پارک جنگلی یا کوهستان یا دریاچه یا رودخانه محل زندگی خود بروید و نسبت به پاکسازی محیط زیست آن از آشغال ها و زباله ها و پلاستیک ها اقدام نمایید! عکس های این اقدام پرشعور زیست محیطی خود را در اینترنت برای همگان منتشر کنید تا برای دیگران هم الگو شود تا آنها نیز مانند شما این دست حرکت های جمعی خودجوش و مدرن ساز جامعه را به همراه دوستان خود انجام بدهند!
در ضمن به خاطر داشته باشید بر روی ماشین خود که در حال حرکت برای پاکسازی پارک ها و کوهستان ها و دریاچه ها هستید، پلاکاردها یا نوشته هایی مبنی بر اینکه عازم پاکسازی طبیعت از زباله ها و پلاستیک ها هستید نصب نمایید تا در حین حرکت اتومبیل شما هم، به کار آموزش و اطلاع رسانی مدرن اجتماعی مشغول باشید! 
هفته جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 ارديبهشت شروع شده و در تمام دنیا به مدت 1 هفته برگزار می گردد و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود «زمین»‌ را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند. گروه های مردمی در کشورهای مختلف جهان با تشکیل زنجیره های انسانی خودجوش در این هفته نسبت به پاکسازی محیط زیست اطراف خود از زباله ها و پلاستیک های رها شده در طبیعت اقدام می کنند! شما هم دست به کار شوید و زنجیره انسانی خود را تشکیل دهید و با تمام قوا به جنگ زباله ها و پلاستیک ها در طبیعت اطراف خود بروید و آنها را پاکسازی و جمع آوری نمایید.
واقعیت این است که ما ایرانیان از ایران، کشور زباله ها ساخته ایم و همه جا در کوه و دشت و خیابان و دریا های ایران که قدم بگذارید پر است از آشغال و پلاستیک رها شده در گوشه ای! ای ایرانیان جهش ژنتیکی در رفتارهای اجتماعی خود برای زندگی مدرن پیدا کنید و به شدت در مقابل آشغال ها و پلاستیک ها در طبیعت ایران موضع بگیرید! با شما هستم! خودِ خودِ شما! با یک کار فرهنگی تمام عیار می توان مردم را مجاب کرد که آشغالها و پلاستیک ها را در طبیعت رها نکنند، و آنها را اگر در گوشه ای می بینند جمع آوری هم بکنند، و اگر تا بحال اینچنین نشده است از برای بی عرضگی نخبگان ایران بوده است که دنبال این فرهنگ سازی های اجتماعی را نگرفته اند و بها نداده اند و کارها را به رمالان و ملایان سپرده اند و از ایران رفته اند! ولی غصه نخورید! این کارهای مدرن سازی و زیبا سازی در ایران به سادگی قابل انجام است. جنبش اخلاقی Leave No Trace به ما در این راه کمک شایانی می کند!
 
آن دولتی که قرار است بیاید و کشور ایران را مدرن و صنعتی و زیبا و با کلاس بکند نه دولت امام زمان است و نه دولت احمدی نژاد و خاتمی است و نه دولت رجوی ملعون است و نه دولت پهلوی و نه دولت دست نشانده قوای خارجی و ...! بلکه آن دولت، دولت نیروی جمعی خود ما مردم است آنگاه که کارهای مدرن سازی ایران را حواله به غیب (خدا، پیغمبر، امام زمان) یا حواله به یک نفر خاص نکنیم و خودمان دست به کار بشویم و فرهنگ زندگی در جامعه ای مدرن و زیبا را برای ایرانیان به وجود بیاوریم!
 
آقایان/خانم های ایرانی، آن رئیس جمهوری که قرار است از ایران طلا بسازد خود من و خود شما هستیم! بپا خیزیم و هر یک گوشه ای از کار را بگیریم، جلوگیری از رها کردن آشغال و پلاستیک در خیابان و طبیعت و کوه و دشت و دریا، تا پوشیدن لباس های زیبا و رنگارنگ شهروندان و حتی درست کردن فرهنگ رانندگی و بوق نزدن های مدام در خیابان و ... با اطلاع رسانی و انجام کار فرهنگی و کار عملی برای مدرن سازی ایران کاملا قابل دسترس است. بیایید به جای بیکار نشستن و بد و بیراه گفتن به زمانه و غُر غُر کردن و در نهایت مهاجرت به دیار دیگر، به دست خودمان یکبار برای همیشه ایرانی مدرن و با قواعد زندگی درست و اصولی پایه ریزی کنیم و جامعه ای استاندارد برای زندگی مدرن خلق کنیم. تنها این کار ارزش زنده بودن را دارد! فرار کردن و مهاجرت کردن که هنر نیست! بد و بیراه گفتن و غُر غُر کردن و بیکار گوشه ای نشستن هم همین طور! از همین اکنون برای مدرن سازی ایران دست به کار شوید! دوستان خود را خبر کنید و به اتفاق یکدیگر اولین قرار مدرن سازی جامعه را برای پاکسازی محیط زیست از زباله ها و پلاستیک ها تنظیم نمایید!
در ضمن به خاطر داشته باشید بر روی ماشین خود که در حال حرکت برای پاکسازی پارک ها و کوهستان ها و دریاچه ها هستید، پلاکاردها یا نوشته هایی مبنی بر اینکه عازم پاکسازی طبیعت از زباله ها و پلاستیک ها هستید نصب نمایید تا در حین حرکت اتومبیل شما هم، به کار آموزش و اطلاع رسانی مدرن اجتماعی مشغول باشید!

  • جنبش اخلاقی Leave No Trace چیست؟

اغلب کوله به دوش ها و بازدید کنندگان از طبیعت عمدا تلاش می کنند تا اثری از خود بر روی زمینی که در حال سفر بر روی آن هستند نگذارند. این رفتار شامل عبور حتی الامکان از مسیرهای از قبل عبور شده (پاخور ها)، عدم جابجایی اجزاء طبیعت، و عدم به جای گذاری زباله یا هر چیز غیر طبیعی در طبیعت می شود. جنبش اخلاقی Leave No Trace یک مجموعه رهنمود برای کوله به دوشی با اثر گذاری کم در طبیعت ارائه می دهد: 
"چیزی جز ردپا به جا نگذارید. چیزی جز عکس نگیرید. چیزی را جز زمان نکُشید. چیزی را جز خاطرات برای خود نگه ندارید".

امروزه بسياري از نهادها و گروههاي مختلفي كه به نوعي با طبيعت در ارتباط نزديك هستند،‌ روش های LEAVE NO TRACE را به اجرا مي گذارند:

"اگر شما قادر بوده ايد زباله اي را بر پشت خود حمل كرده و به طبيعت ببريد، پس آنقدر هم توان داريد كه آن را با خود باز گردانيد!"
 
يا:
 
"محل استقرار خود در طبيعت را طوري ترك نماييد كه وقتي پس از چند روز به آن نقطه نظر افكنده شد، مشكل بتوان گفت كه شخص يا اشخاصي در آن نقطه مستقر بوده اند."
 
و این تعلیمات همان چيزي است كه از آن بعنوان سياست "كمترين اثرگذاري بر محيط هاي طبيعي" ياد مي گردد. اين روش ها و سياست ها، اگر در جامعه نهادينه شوند، كمك واقعا بزرگي به حفظ آنچه كه از منابع طبيعي ارزشمند ما باقي مانده است مي كنند.  

با این طرز فکر اجتماعی مدرن، شما و دوستانتان هم به جمع فرهنگ سازان برای مدرن سازی ایران بپیوندید و این مرام های جدید برای زندگی مدرن را در همه جای ایران پخش انبوه نمایید! بیش از 100 سال است که ما ایرانیان دنبال دولتی هستیم که این کارهای مدرن سازی اولیه را برای ما انجام دهد! اما این دولت فقط خود ما هستیم که باید جامعه را با اصول نو و مدرن از ابتدا ایجاد کنیم تا از درون آن دولت مدرنی هم تشکیل گردد و بیرون بیاید، تنها با تغییر در تقاضا (خواست های جدید و نوی مردم) است که تغییر در عرضه (دولت سیاسی مدرن) هم به وجود می آید! دیگر وقت اقدام عملی تک تک نخبگان و دلسوزان ایران برای مدرن سازی جامعه و مردم است! این خود ما مردم هستیم که باید دست به کار بشویم و بنیان های قدرت اجتماعی را برای مدرن سازی ایران با چاق و فربه کردن شهروندان از نظر اطلاعات جدید و رفتارهای مدرن اجتماعی با بالاترین کیفیت ساخت و ساز نماییم.

اگر وبلاگ نویس هستید مردم ما را بیشتر با اندیشه های زندگی اجتماعی نوین نظیر Leave No Trace آشنا کنید. در سایتهای فارسی اطلاعات خیلی کمی برای این موضوعات جدید و بسیار مهم وجود دارد. در صورتیکه در هر کشور پیشرفته ای ارگانهای خصوصی زیادی به تولید محتوا در این زمینه اختصاص دارند و مردمشان را با این طرز تفکرهای جدید و روشهای نوین زندگی آشنا می کنند. برای این منظور از این سه لینک برای یافتن اطلاعات بیشتر استفاده نمایید: لینک اول، لینک دوم، لینک سوم. و در وبلاگ خود برگردان فارسی نمایید مطمئن باشید روزی خواننده های مشتاق خود را که نسل جدید ایرانیان مدرن هستند پیدا خواهد کرد!

هیچ نظری موجود نیست: