۱۳۸۹ شهریور ۲۶, جمعه

کتابت را جا بگذار! (به کمپین جا گذاشتن کتاب در محل های عمومی بپیوندید)

جنبش «کتابت را جا بگذار!»، حرکت فوق العاده عالی و فراگیری برای راه اندازی موج بزرگ کتابخوانی در سراسر ایران است. فقط خواهشمندیم از این روش برای پخش کردن کتاب های روشنفکرانه و با ارزش بالای علمی و ادبی و فرهنگی و هنری استفاده نمایید تا حاصل فعالیت فرهنگی شما در نهایت به تغییر مثبت ذهن های مردمان ایران زمین منجر شود، نه چیز بی مصرف و گمراه کننده دیگر. در ضمن بر روی صفحه اول کتابهایی که پخش می کنید، این جمله را هم متذکر شوید که خوانندگان کتاب در گردش شما، خرید این کتاب و حمایت مادی از نویسنده آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.
وقتی کتابی را که از آن خوشش آمده بود، تمام کرد، نفس عمیقی کشید، با حسی خوشایند، کتاب را گذاشت روی نیمکت. بلند شد و راه افتاد. چند قدمی که دور شد برگشت و با لبخند نگاهی به کتاب انداخت. کتاب روی نیمکت، انتظار مخاطب جدیدی را می‌کشید ...

کتابی روی نیمکت پارک، روی صندلی انتظار بانک، روی صندلی‌های یک مرکز رخت‌شویی، روی صندلی‌های مترو یا اتوبوس درون‌شهری، کنار باجه‌ی تلفن همگانی، حتا بین چیپس و بیسکوئیت‌های یک سوپرمارکت! کتابی که قبلا کسی آن را خوانده و تصمیم گرفته به خواننده‌ی ناشناس دیگری هدیه بدهد. رمان، شعر، داستان‌های کوتاه، مجموعه‌ی یادداشت یا هر کتاب دیگری...

جا گذاشتن کتاب در مکان‌های عمومی رقتاری است که اکنون در ایتالیا و فرانسه هم رو به فزونی گذاشته است. کسی که کتابش را در مکانی عمومی رها می‌کند، هویت خود را آشکار نمی‌کند و ادعایی هم بابت قیمت کتاب ندارد، اما یک درخواست از خواننده یا خوانندگان احتمالی بعدی دارد:
"شما نیز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلی مشابه قرار دهید تا دیگران هم بتوانند از این اثر استفاده کنند."

رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد. او یک فروشنده کامپیوتر در ایالت میسوری آمریکا بود و نام این رفتار را Book Crossing گذاشت؛ یعنی کتاب در گردش. در فرانسه کتاب‌های در حال گردش از 10 هزار جلد فراتر رفته است. این رفتار جدید را می‌شود به نوعی "کمپین کتابخوانی" یا "کمپین به اشتراک گذاشتن کتاب" در نظر گرفت؛ کمپینی که می‌تواند به مثابه یک پروژه فرهنگی قابل تامل باشد.

حالا رفتار مذکور به قدری در غرب رواج یافته که کم‌کم از ترکیه نیز سر درآورده است. در ترک‌بوکو –یکی از شهرهای ساحلی ترکیه– کنار دریا قدم می‌زدم که کتابی روی شن‌ها توجهم را جلب کرد. فکر کردم حتما صاحب کتاب‌ فراموش کرده آن را با خود ببرد. برش داشتم و همین‌که چشمم به صفحه اولش افتاد؛ از خوشحالی در پوست خود نگنجیدم.
در صفحه اول کتاب یک نفر متن زیر را نوشته بود:
"من این کتاب را با علاقه خواندم و آن را در همان مکانی که به آخر رسانده بودم رها کردم. امیدوارم شما هم از این کتاب خوش‌تان بیاید. اگر از آن خوش‌تان آمد بخوانید و گرنه در همان نقطه‌ای که پیدایش کرده‌اید، بگذارید بماند اگر کتاب را خواندید شماره‌ای به تعداد خوانندگان اضافه کنید و با ذکر محل پایان مطالعه، در جایی رهایش کنید."
در همان صفحه دستخط سومین خواننده توجهم را جلب کرد: "خواننده شماره سه در ترک‌بوکو". پس تا به‌حال سه نفر که همدیگر را نمی‌شناسند این کتاب را خوانده‌اند. طبق اصلاعات موجود در همان صفحه، خواننده اول کتاب را در استانبول و خواننده دوم در شهر بُدروم مطالعه‌ی آن را به پایان رسانده و رهایش کرده بود.

برای این سنت جدید کتابخوانی سایت اینترنتی‌ای راه‌اندازی شده تا علاقمندان بتوانند با عضویت در آن به رهگیری کتاب‌هایی که رها کرده‌اند، بپردازند. توصیه می‌کنم سری به سایت www.bookcrossing.com بزنید.

طبق اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب که اطلاعات‌شان در این سایت ثبت شده در حال گردش هستند. هدف گردانندگان سایت یاد شده، تبدیل کردن دنیا به یک کتابخانه‌ی اشتراکی بزرگ است.
از این به بعد اگر در رستوران، کافه، لابی هتل، سالن انتظار سینما، داخل اتوبوس، صندلی پارک، باجه تلفن و ... کتابی را پیدا کردید، تعجب نکنید چون ممکن است با یک جلد "کتاب در گردش" روبرو شده باشید.
بیایید ما هم از همین حالا شروع کنیم:
منبع: روزنامه حریت چاپ ترکیه
مترجم: آیدین فرنگی

در ضمن بر روی صفحه اول کتابهایی که پخش می کنید، این جمله را هم متذکر شوید که خوانندگان کتاب در گردش شما، خرید این کتاب و حمایت مادی از نویسنده آن را در اولویت کاری خود قرار دهد.
برای شروع می توانید از کتاب هایی که ندا آقا سلطان مطالعه می کرده برای آغاز این حرکت استفاده کنید:
آزادی و مرگ، نوشته کازانتزاکیس | سیزارتا، نوشته هرمان هسه | بلندی های بادگیر، نوشته امیلی برونته | تهوع، نوشته ژان پل سارتر | صد سال تنهایی، نوشته مارکز.
مادر ندا در مستند ساخت HBO برای ندا، به این کتاب ها اشاره می کند. روی جلد این کتاب ها می توانید بنویسید: این کتابی بوده که ندا آنرا خوانده است!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

يا همان "كتابت را زمين بگذار"!

ناشناس گفت...

به نظرم اگه جایی که کتاب‌ها رو میذاریم تو دید باشه، کتاب‌ها به راحتی از سوی عوامل حکومت جمع‌آوری میشه.

ناشناس گفت...

دوستی که نگران جمع آوری کتاب ها از طرف حکومت هستید،
هیچ حکومتی تا حالا نتونسته در مقابل حرکت های بزرگ اجتماعی و فرهنگی مردمی قد علم کنه!
اینکه دیگه جمهوری اسلامی هست!
زیاد بزرگش نکنید.