۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

سیمای دو زن؛ تقدیم به بانوهای نازنین ایرانی به مناسبت روز جهانی زن

اگر یک زن ایرانی هستید کتاب "سیمای دو زن" اثر نویسنده میهن پرست آزادی خواه، مرحوم استاد علی اکبر سعیدی سیرجانی (که در چهارم آذر 1373 توسط ماموران وزارت اطلاعات در زندان جان باخت) را بخوانید و از اینکه یک زن آن هم از نوع ایرانی هستید به خود ببالید و لذت ببرید.
توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه از خواندن مقدمه بسیار زیبا و دلنشین این کتاب ارزشمند غافل نشوید و به روان پاک این استاد فقید درگذشته به دست روسیاهان تاریخ، درود بفرستید.
- لینک دانلود کتاب «سیمای دو زن»
لینک دوم:
- "سیمای دو زن" اثر مرحوم استاد علی اکبر سعیدی سیرجانی


روز ۸ مارس است، روز زن در سراسر جهان، جهانی‌ که قرن‌ها به زن جفا کرد و زن را در طبقه دوم خود جا داد و از طبیعی‌ترین حق‌ها او را محروم کرد و به اسم خرافات و دین این مخلوق خدا را تحقیر نمود که مبادا صدایش به پای مرد برسد و از او پیشی‌ گیرد. آری سخن از از دین و خرافات آوردم ، مساله که نه با اسلام بلکه از دوران دینداری یهودیان و مسیحیان شروع شد و زن تبدیل به مجسمه بی‌ روحی‌ شد که گاه برای امورات مرد استفاده می شد، گاه برای تولید نسل و گاه برای لذت و گه گاه حتی اورا ترد میکردند که همچون شیطان.
امروز می‌خواهم نگاهی‌ به کتاب با ارزش استاد سعیدی سیرجانی بیندازم، کتابی‌ به نام سیمای دو زن که مقایسه تربیت دو زن یعنی‌ لیلی‌ و شیرین است، تربیتی که لیلی در خانواده سنتی در آن بزرگ شده است که دلبستگی و تعلق خاطر را مقدمه انحرف می‌دانند که نتیجه آن سقوطی حتمی است، و تصمیم را بر این میگیرند که به اصطلاح پنبه (لیلی) و آتش (مجنون) را از هم دور نگاه دارند که مبادا مرتکب گناهی شوند. در این جامعه از کودکان تا پیران همه مراقب جزئیات رفتار یکدیگر هستند که مبادا راهی‌ را کج روند.
و اما در سرزمین شیرین این محدودیت‌ها وجود ندارد، مردان و زنان با هم به گفتگو مینشینند، میخندند و با هم به گردش میروند و در این دیار جوانان حتی با هم به میهمانی و جشن‌ها میروند و در عین آزادی شخصیت دختران پاسدار عفاف آنها است، ”كه بجای ترس از پدر و بيم بدگويان، محتسبی در درون خود دارند و حرمتی برای خويشتن قايلند. دخترها، مادران و پيران خانواده را مشاوران نيك انديش خويشتن می دانند، و هشداری دوستانه چنان در دل و جانشان اثر می كند كه وسوسه های شهزاده جوان عشرت طلبی چون پرويز نمی تواند در حصار پولادين عصمتشان رخنه ای كند. در سرتاسر داستان خسرو و شيرين بيتی و اشارتی به چشم نمی خورد كه آدميزاده خيرخواه مصلحت انديشی به نهی از منكر برخاسته باشد و از عمل نامعقول شيرين انتقادی كرده باشد.”
تعریف از این کتاب را کوتاه می‌کنم و شما را به خواندن این داستان تشویق می‌کنم به قلم قدرتمند استاد علی‌ اکبر سعیدی سیرجانی که به حق یکی‌ از روشنفکران معاصر ایران است که وجودش را برنتافتند و عمر پربرکتش را کوتاه کردند که مبادا مردم ما نیز آگاه شوند که این آگاهی‌ برای کسان موجب دردسر است.
روز جهانی‌ زن را به همه بانوان تبریک میگویم به امید روزی که زن بدور از جفا و ظلم آزادانه زندگی‌ کند.

هیچ نظری موجود نیست: