۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

هويت جديد براي ما ايراني ها؛ بياييد جوکهایی که در آنها به اقوام مختلف ایرانی یا شهروند شهری توهین شده است را تحريم کنيم

آدرس کوتاه "کمپین نه گفتن به توهین های نژادی- قومی و ملیتی"
برای تکثیر انبوه: http://bit.ly/etehad

هموطن عزیزم نساختن جوک برای اقوام ایرانی و ملل دیگر،
نشانه شخصیت شماست.

ايران ما دو نعمت و ثروت خداداي بزرگ دارد که اگر و تنها اگر به همين دو نعمت اکتفا شود با آنها مي توان ساليانه فقط از طريق جذب توريست ميلياردها دلار درآمد کسب کرد، حال محاسن بي شمار ديگر آن نظیر لذت معاشرت و همزیستی با اقوام مختلف و بهره مندی از فرهنگها و سنت های مختلف آنها بماند.

اين دو نعمت خداداي بزرگ عبارتند از:
1- چهار فصله بودن کشور ايران
2- وجود اقوام گوناگون، با زبان ها و لهجه هاي مختلف

با اين دو نعمت گويي وقتي کسي به ايران مي آيد انگار به 72 کشور مختلف سفر کرده باشد!
ایران ما امروزه از اقوام زیادی از جمله: فارس، آذربایجانی، کرد، لر، بختیاری، بلوچ، مازندرانی، گیلک، قشقایی، عرب، لک، تالشی، ترکمن، خلج، آشوری، کلدانی، مندایی (صائبی)، تات، گرجی، سیستانی، ارمنی، و یهودی تشکیل شده‌است.
در ایران ما در مجموع حدود ۷۵ زبان و گویش رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه‌های زبانی ایران ما را فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، ترکمنی، گیلکی، مازندرانی، خلجی، تالشی، لری، بختیاری، عربی، بلوچی، لکی، دیلمی، تاتی، ارمنی، آشوری، مندایی، گرجی، عبری، کلدانی و... تشکیل می‌دهند.
اما اين نعمتهاي خدادادي را ما با دست خويش مزه اش را براي يکديگر تلخ مي کنيم. نمونه اش همين جوک هاي بسيار زيادي است که براي پُر کردن اوقات فراغت خود و خنداندن اطرافيانمان بر مبناي قوميت ها يا مردمان شهرهاي ديگر مي سازيم و به سرعت برق و باد هم با موبايل و اينترنت آنرا همه جا تکثير مي کنيم!
اين روزها بين مردمان ما همدلي و اتحاد بزرگي ايجاد شده است. جامعه بايد هم از طرف دولت اصلاح شود و هم از طرف مردمان. اگر هر کدام از اين دو بال پرواز بلنگد پرواز ميسر نخواهد بود و درجا خواهيم زد يا در دور باطلي به دور خويش خواهيم گشت. و اگر اين دو بال به سان 30 سال گذشته هر دو با هم معيوب و خراب باشد که در حسرت درجا زدن هم خواهيم ماند! چرا که مدام پسرفت هم خواهيم کرد.

بنابراين اکنون که انديشه تغيير در حکومت فراگير شده است فرصتي غنيمت پيش آمده که لايه هاي مختلف جامعه را هم با تزريق فرهنگ زندگي بهتر تغيير دهيم تا در سالهاي آينده ايران بهتري را براي زندگي خود و فرزندانمان داشته باشيم.

پس در گام بزرگ فرهنگي ديگر:
بیاییم برای تحکیم پیوند بین قومیتهای مختلف کشورمان هرگونه جوک، پیام کوتاه یا حکایتی که در آن به قومی از اقوام ایرانی یا شهروند شهری از شهرهای ایران توهین شده را تحریم کنیم.

از همان وسيله اي که براي انتقال سريع جکهاي مخربمان استفاده مي کرديم بايد در اشاعه اين فرهنگ والا بکوشيم. لطفا اين پيام سبز را با موبايل و ياهو مسنجر و وبلاگ به اطلاع ديگر سبزانديشان برسانيد.

اين پيشنهاد چندي پيش در بالاترين مطرح شده بود. برخي از نظرات کاربران سايت بالاترين به عنوان مشتي از خروار جامعه ايراني مي تواند به ذهن خلاق شما در يافتن راهي براي زندگي بهتر کمک نمايد:

باید این رسم مضحک رو که متاسفانه قاجارهای بی کفایت پایه گذارش بودند رو از بین ببریم. قاجارها وقتی تهران رو پایتخت کردند در زمان فتحعلی شاه عوضی برای اینکه برتری سیاسی داشته باشند نسبت به شهرهای مهم دیگر ایران از جمله تبریز با اینکه خودشان ترک بودند جوک گفتن علیه ترک های تبریز و بقیه نقاط رو رواج دادند. در زمان رضاشاه هم جوک گفتن بر ضد گیلانی ها رواج پیدا کرد. دلیلش هم میرزا کوچک خان بود. به هر حال ریشه همه این جوک گفتن ها سیاسی بوده ولی متاسفانه هنوز هم ادامه داره

این پیشنهاد ارزشمند یعنی مبارزه با لنپیسم. یعنی شکست سیاست تفرقه انداز و حکومت کن. یعنی اشاعه آدمیت و خردگرایی. درود

من نمی دونم این رسم مسخره جوک گفتن درباره ی قومیت ها از کی شروع شده ولی بالأخره باید تموم بشه. اشاعه ندادن این جوکها بهترین راه حله

پیش به سوی ایرانی آزاد و مترقی

شک نداشته باشین که حکومت همواره یکی از ابداع کنندگان و تشویق کنندگان لطیفه های قومی بوده و هست. این موضوع حتی در مورد شخصیت های سیاسی هم مصداق داره؟ همه به یاد داریم جوکهای مربوط به منتظری رو که توی دهن مردم انداخته بودن.

من که مدت هاست این اراجیف بی مزه و تفرقه انداز را تحریم کرده ام. حالم دیگه به هم می خوره از این جوک های قومیتی مسخره.

بحثهای اینجا برام جالب بود. مثل اینکه نسل جدید روشنتر شده. اگه روشنفکرهای جامعه هم مثل اکثر کاربران اینجا فکر بکنند امیدی به ساختن کشوری دمکرات و مدرن هست. ایران فقط میتونه با احترام متقابل و امتیازدهی متقابل به فرهنگهای مختلف سرپا بمونه. کسانی که مدعیند ترک هستن و به ترکها جوک میگن، بهتره فکر کنند که به جای یه روزی یه ترکه ... بگن یه روزی پدرم، یه روزی مادرم، یه روزی داداشم... استفاده بکنن به همون راحتی می تونن بگن؟

زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر. بله زندگی مسالمت آمیز همراه با نگاه سرشار از محبت به هر ایرانی.

من هر کسی که برام جوک قومی قبیله ایی میگه يک جوری نگاهش می کنم که ديگه هیچوقت جلوم از این چیزها نگه!

این هدف بزرگ میتونه تمامی اختلاف گذشته را از بین ببره و همه با هم برای رسیدن به مقصد، که ایرانی آزاد است تلاش کنیم.

من براي جوک هايي که تعريف مي کنم يا از شخصيت هاي سياسي منفور استفاده مي کنم، يا از کلماتي مثل: طرف ... يکي ... يارو ... و امثال اينها براي مخاطب قرار دادن استفاده مي کنم که به کسي بر نخوره هيچ وقت.

هیچ نظری موجود نیست: