۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

چرا مبارزه بدون خشونت گزينه برتر در مقابل وحشيان حکومتي است؟

مبارزه بدون خشونت؛
استراتژي بسيار مهم در مقابله با خشونت گرايان

از کران تا به کران لشکر ظلم است ولی
از ازل تا به ابد فرصت درویشان است
حافظ ار آب حیاتِ ازلی می‌خواهی
منبعش خاکِ درِ خلوتِ درویشان است

جين شارپ استاد ارشد در موسسه آلبرت انيشتين در کمبريج ماساچوست، نويسنده کتاب هاي «سياست مبارزه بدون خشونت» و «از ديکتاتوري تا دموکراسي» در پاسخ اين پرسش مي گويد: "چون اگر شما از سلاح خشونت استفاده کنيد طرف مقابل در آن برتري کامل دارد زيرا مسلح به انواع جنگ افزارهاي مختلف است و با آنها حسابي هم تمرين کرده است، ولي در صورت استفاده از مبارزات بي خشونت اين شما هستيد که نسبت به طرف مقابل برتري کامل داريد:

به ياد داشته باشيد براي مبارزه بدون خشونت برنامه ريزي و تفکر قبل از اجراي هر حرکتي بسيار مهم است. وقتي هم که مي بينيد بقيه مردم براي پيوستن به جنبش هراس دارند بايد با اطلاع رساني و فعاليت مدام اين هراس را در آنها از بين برد تا گروه بيشتري از مردم به جنبش بپيوندند. ولي يادتان باشد قبل از عمل، فکر کنيد و نقشه استراتژيک بکشيد تا اثر کارتان را بالاتر ببريد. مبارزه بدون خشونت اين قابليت را دارد که هر سيستم سياسي در دنيا را تغيير دهد."

مبارزه غير خشونت آميز در دفاع از مردمسالاري و بر عليه حاکميت زور و فساد مطلقه و در بستري از شرايط نامساعد زندگي، تمرکز قدرت، وجود فساد اداري سياسي ومالي و شکاف هاي اجتماعي صورت مي گيرد. جين شارپ در کتاب «سياست مبارزه بدون خشونت» 198 روش براي ترغيب مخالفان به اعتراض و اعمال فشار به حاکمان اشاره دارد.

نافرماني مدني، تحصن و اعتصاب، طرد مقامات رسمي، تحريم انتخابات، بر پايي حاکميت دو گانه، خواندن سرودهاي نمادين و غيره از جمله اين روش ها مي باشد. مبارزه بدون خشونت بسيار موثرتر و کم هزينه تر از روش هاي مسلحانه و کشتار و ... است و نتيجه بسيار شگفت انگيزي در آينده جامعه دارد. از آنجايي که خونريزي از اين سيستم تا حدودي حذف مي شود لذا جامعه بهتري را براي آينده ما فراهم مي آورد. جامعه اي بدور از خشونت ...


- شما فکر مي کنيد چرا جمهوري اسلامي طي 30 سال گذشته هيچ دستاوردي نداشت و روز به روز بر نفرت مردم از آن افزوده شد؟ چرا واقعا... فکرکنيد؟
از بس که اين بي شرف ها به عناوين مختلف آدم کشتند... اصلا روزي بود در اين 30 سال که اعدام نکنند، تيرباران نکنند، جنگ درست نکنند، چاقوکشي نکنند، گلوي مخالف را نبرند، نقشه شوم نکشند، تروريست و اسلحه به ديگر کشورها نفرستند، تجاوز نکنند و .... نه چنين روزي نبود که نبود .... و به خاطر اين خون ها که از بي گناهان ريختند روي آسايش نخواهند ديد...
اين جمهوري اسلامي 30 سال که هيچ، اگر فرض محال 300 سال هم حکومت کند اين خون هايي که به ناحق ريخته گريبانش را رها نخواهد کرد. هر روز بيشتر در باتلاقي که خودش براي خودش ساخته فرو مي رود... بنابراين:

از جمهوري اسلامي عبرت بگيريد تا عبرت ديگران نشويد!!!

شايد بپرسيد که پس تکليف جناياتي که سران اين نظام کرده اند چه مي شود؟ پاسخش بسيار ساده است آنها بايد در دادگاهي عادلانه پس از برقراري آزادي در سرزمينمان محاکمه شوند و قاضي هاي آزاده و عادل درباره سرنوشت آنها تصميم گيري کنند.
اينگونه آينده سرزمين ما براي هميشه سبزي اش تضمين خواهد شد و خزاني نخواهد داشت.

مطلب قابل تاملي از يک وبلاگ نويس سبز پيرامون مبارزه بدون خشونت:
.... این را همواره به یاد داشته باشیم که دیکتاتورها همیشه خود را برای عظیم ترین خشونت ها آماده کرده اند و مطمئن باشید هرگز برای مبارزات مدنی آماده نیستند. نگاه کنید به چه دستپاچگی افتاده اند. نگاه کنید به آرایش نیروها و تاکتیک هایشان… گویی برای جنگ با یک گروه مسلح به خیابان آمده اند!‌ اینها اساسا با جنس مبارزات مدنی بیگانه اند و چون بیگانه اند اسیرش خواهند شد. کدام حکومتی در دنیا از افکار عمومی مصون ماند. نگاه کنید به گفته های خامنه ای از آن شنبه خونین تا امروز ببینید به چه وضعی افتاد… آیا کسی در این مدت اسلحه بر روی شقیقه اش گذاشت؟ آیا جز این است که اینها ضربات محکمی از افکار عمومی خورده اند. متانت و وقار خود را از دست ندهید. پیروزی بلاخره قابل حصول است این بر کسی پوشیده نیست. تنها سلاح لازم همان استقامت و بردباری است. راه کینه ورزی و خشونت راه آسانیست اما به راستی آیا آینده درخشانی پشت آن وجود دارد؟ به سرنوشت مجاهدین خلق در ایران نگاهی بیندازید… آیا تراژدی از این بالاتر؟ انقلابي را به ثمر برسانید و عاقبت اینگونه…؟ آیا جز اشتباه روی آوردن به خشونت، اشتباه دیگری داشتند؟ حالا که حاکمان فعلی در همان تله گرفتار شده اند بگذارید تا ته خط را بروند… یقین بدانید سرنوشت دردناک تری در انتظارشان خواهد بود… آمين

هیچ نظری موجود نیست: