۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

مولداوي و انقلاب فيس بوکي

مولداوي نام جمهوري كوچكي است محصور ميان روماني و اوكراين كه از سال 1991 با جدا شدن از شوروي سابق به استقلال رسيد. اين كشور كوچك اروپايي سرزمين گل هاي آفتابگردان نيز ناميده شده است و انگور و گندم مهمترين محصولات اين كشور هستند. نام مولداويايي ها را شايد آنها كه در بچگي ماجراهاي تن تن را دنبال مي كردند، زياد شنيده باشند اما در همان زمان اگر در نقشه به دنبالش مي گشتند چيزي پيدا نمي كردند و گمان مي كردند كه مولداوي در قصه هاي تن تن يك كشور خيالي است.

حكومت مولداوي جمهوري است و از سال 2001 كمونيست ها اكثريت پارلمان و دولت را بعهده دارند. نسل كهنسال مولداوي در اين سالها به شدت از كمونيست دفاع كردند و با رايشان، آنها را به پارلمان روانه كرده اند اما نسل جوان مولداوي هيچ دلبستگي تاريخي به كمونيسم ندارد. انتخابات پارلماني در مولداوي مجددا باعث پيروزي كمونيست ها شد و اينبار دولت آمريكا نيز سلامت انتخابات را تائيد كرد و دولت را به رسميت شناخت اما گويي نسل جوان و هواخواهان دوكراسي كه دل خوشي هم از واشنگتن و مسكو ندارند اينبار نارضايتي خود را با راه انداختن جنبش هاي مدني و گاها خشونت آميز ابراز كردند. جنبش هايي از قبيل "من يك ضد كمونيست هستم" و "شناسنامه مادربزگ ها را قايم كنيد!"

اما نكته جالب توجه در ناآرامي هاي هفته هاي اخير مولداوي كه منجر به آتش كشيدن پارلمان و زخمي شدن صدها نفر از مردم كشور شده است، نحوه اي است كه گروه هاي ضد كمونيستي را دور هم جمع كرده است.

دو هفته پيش پيامكي وسيع از سوي منتقدان دولت در پايتخت مولداوي به راه افتاد كه بياييد در برابر پارلمان اعتراض خود را اعلام كنيم. با افزايش خشونت‌ها از سوي تظاهر‌كنندگان در مقابل ساختمان‌هاي مجلس و رياست جمهوري دولت مولداوي، سرويس‌هاي موبايلي به طور متناوب در اين كشور مختل شد. با اين وجود به گفته اپراتور‌هاي مولداوي، ترافيك بيش از اندازه شبكه‌هاي موبايلي در كيشينف، عامل اختلالات سرويس‌هاي تلفن همراه در هفته گذشته بوده و هيچ عمدي براي مسدود شدن شبكه موبايل و سركوب تظاهرات در كار نبوده است.

پس از آن در هفته قبل مخالفين بدون هماهنگي قبلي از طريق سايت www.facebook.com گروه هاي ضد كمونيستي راه انداختند و جوانان سريع به عضويت آن درآمدند. ناتيليا مورار يكي از رهبران اين گروه مي‌گويد: "ما با بهره‌گيري از اينترنت موفق شديم 15 هزار نفر را ظرف چند دقيقه در ميدان اصلي كيشينف دور هم آوريم. اين در حالي است كه هيچ حزبي چنين قدرتي ندارد". گردهمايي گسترده مردم در حالي انجام شد كه هيچ رهبر سياسي، بلند‌گو يا ابزاري براي جهت دهي تظاهر كنندگان وجود نداشت.

اين دعوت الكترونيكي بسياري از نوجوانان 13، 14 ساله را به ميدان مركزي كيشينف كشاند و به اين ترتيب شكاف بزرگي ميان نسل جوان و نسل بازنشسته و سالخورده را به نمايش در آورد كه اكثر اعضاي آن از دولت كمونيست و ولاديمير ورونين رييس جمهور مولداوي حمايت مي‌كنند.

در طول همين چند هفته وبلاگ نويسان در سايت www.twitter.com نيز بيكار ننشستند و اعتراض خود را به گوش بقيه رساندند. نيكولاي داماسكين يك شهروند 31 ساله اهل كيشينف پس از راي دهي به حزب دموكرات مولداوي در انتخابات هفته گذشته گفت: ما دوست نداريم بازنشستگان براي سرنوشت ما تصميم بگيرند. يكي ديگر از جنبش‌هاي پيشرو با عنوان «پاسپورت مادر بزرگ را قايم كن» براي جلوگيري از پيروزي كمونيست‌ها در انتخابات اخير مولداوي، پيامك‌هاي گوناگوني را براي مردم ارسال و از آنها درخواست مي‌كرد كه پاسپورت پدر‌بزرگ و مادر ‌بزرگ‌‌هاي خود را مخفي كنند تا آنها نتوانند در انتخابات شركت كنند. اما اين نخستين جنبش الكترونيكي سياسي گسترده در كشور‌هاي اروپاي شرقي نيست.

حوادث اخير مولداوي بيانگر دو نكته مهم است، يك نقش اطلاعات و اينترنت در بروز حوادث و متحد كردن مردم عليه دولت كه باز رهبران كشورهاي غير دموكراتيك را به كنترل بيشتر اينترنت ترغيب خواهد كرد. دوم عدم حمايت دولت هاي غربي از بروز حوادث در مولداوي برعكس تئوري توطئه نشان مي دهد هميشه آمريكا و صهيونيست پشت بروز ناآرامي ها نيستند.
اين روزها از حوادث مولداوي با دو نام در مجامع بين المللي ياد مي كنند: انقلاب فيس بوكي يا انقلاب باغ انگور.

هیچ نظری موجود نیست: