۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

برگي از تاريخ جهان؛ براي ما که مي توانيم...حتما بخوانيد

نيکولاي چائوشسکو (زاده ۲۶ ژانويه ۱۹۱۸ ) سياست‌مدار کمونيست رومانيايي بود که از ۱۹۶۵ تا روز اعدامش به وسيله انقلابيون، دبير کل حزب کمونيست روماني و در نتيجه بالاترين مقام آن کشور بود. وي سمت رياست جمهوري داشت و در واقع حاکم مادام العمر روماني بود. آخرين سفر رسمي خارجي وي به جمهوري اسلامي ايران بود و وي بلافاصله پس از بازگشت به کشورش دستگير و تيرباران گرديد.

مقايسه وضعيت ايران با اروپاي شرقي در رسانه هاي اتحاديه اروپا
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، روز پنج شنبه دوم ژوئيه 2009 در سخناني حوادث ايران را مشابه برخورد "اشتاتزي" پليس مخفي آلمان شرقي در دوران تسلط کمونيست ها در اين کشور توصيف کرد. مطبوعات اروپا نيز به مقايسه وضعيت امروز ايران با دوران تسلط کمونيسم بر اروپاي شرقي پرداخته اند. اما در اروپاي شرقي چه گذشت و چرا صدر اعظم آلمان حوادث ايران را مشابه روند حوادث در کشورهاي اروپاي شرقي سابق و ديکتاتوريهاي برپا شده بر اساس ايدئولوژي در آنها مي داند.

خونين ترين حوادث در جريان سرنگوني کمونيسم در اروپاي شرقي در روماني اتفاق افتاد که شايد بيشترين شباهت را با حوادث امروز خيابانهاي ايران دارد. نيکولاي چائوشسکو تنها رهبر در اروپاي شرقي بود که حاضر به پذيرش حکم تاريخ نشد و در برابر جنبش آزادي خواهي ملتش مقاوت کرد و در نتيجه تبديل به تنها رهبر اروپاي شرقي نيز شد که بدنبال سقوط کمونيسم محکوم به اعدام گرديد.
نيکولاي چائوشسکو ديکتاتور روماني در سال 1965 از سوي حزب کمونيست به "رياست جمهوري" اين کشور منصوب شد.

او به مدت 24 سال خود را بعنوان "رهبري" که مردم روماني هيچ نقشي در انتخابش نداشتند بر آنان تحميل کرد. چائوشسکو بمانند هر ديکتاتور ديگري تصور مي کرد که شکست ناپذير است و با اتکا بر نيروي نظامي و نيز پليس مخفي مخوفش "سکوريتاس" قادر است تا مردمي را که تشنه آزادي اند تا ابد مجبور به پذيرش "رهبري" خود کند. در دسامبر سال 1989 و در حاليکه نيکولاي چائوشسکو در بازديد رسمي از ايران بسر مي برد و بعنوان اولين رئيس جمهور يک کشور خارجي بر روي آرامگاه آيت الله خميني تاج گل نهاده بود مردم شهر "تيمي سوآرا" در روماني در تظاهراتي صلح جويانه خواستار آزادي و حقوق انساني خود شدند. النا چائوشسکو همسر ديکتاتور, و معاون نخست وزير، در حاليکه چائوشسکو در ايران مشغول يک ديدار رسمي بود در روز 16 دسامبر 1989 دستور کشتار و سرکوب تظاهرکنندگان آزاديخواه شهر "تيمي سوآرا" را صادر نمود. ده ها تن از تظاهرکنندگان آزاديخواه در اين سرکوب جان باختند.

چائوشسکو پس از بازگشت از مسافرت رسمي از ايران، ضمن حمايت از کشتار تظاهرکنندگان شهر "تيمي سوآرا" آنان را "خرابکاران خارجي" خواند که "قادر به ديدن پيشرفت هاي مردم روماني نيستند". (ادبيات يکسان تمام ديکتاتورها)
چائوشسکو پس از اين بيانات به مانند رسم هر سال به همراه همسرش و ديگر سران حکومتش در بالکن قصر رياست جمهوري روماني ظاهر شدند تا بمانند 24 سال گذشته سخناني تهي از حقيقت را براي مردم روماني بر زبان آورند.

اما در ميان شگفتي جهانيان، صدها هزار نفر از مردمي که با در دست داشتن عکسهاي چائوشسکو و ديگر سمبلهاي حزب کمونيست روماني جهت شنيدن سخنان "رهبر" در ميدان مقابل قصر گرد آمده بودند ناگهان "رهبر" را "هو" کردند و بمانند جرقه اي که به انبار باروت سرايت کرده باشد بسوي قصر رياست جمهوري هجوم بردند. جهان هنوز مات حرکت مردم روماني است که با تصاوير چائوشسکو و سمبل هاي حزب کمونيست روماني در دستشان تومار حکومت وي را در هم پيچيدند.

نيکولاي چائوشسکو و همسرش النا لحظاتي ناباورانه از بالکن قصر شاهد منظره اي بودند که در تصورهيچ کس نمي گنجيد. نيروهاي امنيتي ديکتاتور به سوي مردم آتش گشودند، اما جلوگيري از خيزش چند صد هزار نفري مردم که ديگر به دروازه هاي ورودي قصر رياست جمهوري رسيده بودند با هيچ سلاحي و با هيچ نيروي امنيتي امکانپذير نبود. چائوشسکو و النا خود را به بام قصر رسانده و با هليکوپتري در صدد فرار از روماني بر آمدند. پس از دقايقي پارلمان و کاخ رياست جمهوري و ديگر نهادهاي دولتي به تصرف مردم در آمده بود. تعدادي از نظاميان روماني در کنار مردم کشور خود قرار گرفتند و در روز 25 دسامبر سال 1989هليکوپتر نيکولاي چائوشسکو و النا را در حاليکه در حال فرار از کشور بودند توسط جنگده هاي ارتش مجبور به فرود آمدن در خاک روماني کردند.

تنها ساعاتي بعد چائوشسکو و همسرش در يک دادگاه مردمي بواسطه سرکوب و کشتار شهرونداني که تنها خواسته شان آزادي بود محاکمه و محکوم به تيرباران شدند. حکم اعدام بلافاصله و در مقابل دوربين هاي فيلمبرداري در شهر مرزي "تارگو ويسته" روماني به اجرا در آمد. فيلم بردار در لحظات قبل از تيرباران, تصوير را بر روي دستبند طلاي گرانبهاي همسر رئيس جمهور و صدر هيئت رئيسه حزب "کمونيست" روماني زوم کرده بود که قبل از تيرباران از پشت بسته شده بود.

دادستان در دادگاه به چائوشسکو گفته بود: "تو بهتر بود در همان ايران باقي مي ماندي, جاي تو در همان جا بود". صحنه محاکمه و سپس تيرباران ديکتاتور روماني و مقاومت او و همسرش النا قبل از اجراي حکم از تلويزيون هاي جهان پخش شد. نيکولاي چائشسکو و النا حتي تا آخرين لحظات قبل از تيرباران قادر به باورکردن اين واقعيت نبودند که تومار حکومتشان به اين سرعت درهم پيچيده شده است. چائوشسکو تنها مدت کوتاهي قبل از روز اعدامش بعنوان "رئيس جمهور روماني" ميهمان حکومت ايران بود. جالب توجه است که چائوشسکو ديکتاتور روماني تنها "رئيس جمهور" جهان بشمار مي رود که بواسطه زمان طولاني حکومت ديکتاتوري اش هم ميهمان رسمي پادشاه و ملکه ايران در زمان حکومت شاهنشاهي و هم ميهمان حکومت اسلامي بوده است.

پس از اعدام نيکولاي چائوشسکو تصاوير بازديد رسمي او از ايران بدون سرو صدا از همه جا حذف شد، چون تاج گلي که يک رهبر منفور و معدوم بر آرامگاه آيت الله خميني قرار داده بود ديگر جز رسوايي داراي ارزش ديگري نبود.
و چنين شد عاقبت ديکتاتوري که سرانجام گرفتار خشم ملت خود گرديد. پس از اعدام ديکتاتور نوبت به فرزندان و ديگر حاميان و سرکوب کنندگان خيزش آزادي خواهي روماني رسيد که يکي پس از ديگري به دست هاي عدالت سپرده شدند. از جمله "نيکو چائوشسکو" پسر 38 ساله ديکتاتور بواسطه جرائم متعدد در رابطه با نقض حقوق بشر که با سوء استفاده از موقعيت پدرش در دوران حکومت او مرتکب شده بود به 20 سال زندان محکوم شد. او در سال 1992 بواسطه دلايل انساني و بيماري از زندان آزاد شد و چهار سال بعد در سن 45 سالگي جان سپرد.

براساس، آمار رسمي در جريان انقلاب مردمي روماني كه ظرف يك هفته رژيم ديكتاتوري چائوشسكو را سرنگون كرد ۱۱۰۴ نفر از مردم توسط نيروهاي امنيتي و ارتش روماني به قتل رسيدند. پس از اعدام ديکتاتور روماني و همسرش، فيلم و تصاويري که از فقر، نکبت و گرسنگي مردم اين کشور در جهان منتشر شد تاثر دنيايي را برانگيخت.

اينک 20 سال پس از سرنگوني چائوشسکو، مردم روماني داراي کشوري آزاد و دمکراتيک هستند و جزوي از اعضاي اتحاديه اروپا مي باشند.

خصلت جداناپذير ديکتاتورها که تصور مي کنند شکست ناپذيرند و زماني به خود مي آيند که واقعيت از آنان پيشي گرفته است بخشي از تاريخ بشري است. سرنوشت صدام حسين در عراق، چائوشسکو در روماني، پينوشه در شيلي، هونه کر در آلمان شرقي، فروپاشي اتحاد جماهير شوري با وجود ديوارهاي آهنين و زرادخانه اتمي اش و ... تنها نمونه هاي کوچکي از پايان غير قابل اجتناب تعدادي از ديکتاتورهاي تاريخ 30 ساله اخير جهان هستند و بي شک آخرين نمونه ها نيز نخواهند بود.

آري شده است، مي شود؛ مي توانيم!

عبرت براي تاريخ:
فيلمي تاريخي از نيکولاي چائوشسکو رئيس جمهور روماني و النا همسرش پس از افتادن به دست مردم و لحظاني پس از اقدام به فرار از روماني با هليکوپتر. محاکمه و سپس تيرباران هر دو در شهر مرزي "تارگو ويسته" به جرم سرکوب جنبش آزادي خواهي مردم روماني:


براي ديدن اين ويدئو بايد در يوتيوب عضو باشيد و Confirm Birth Date را کليک کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: