۱۳۸۸ مرداد ۲۵, یکشنبه

برنامه های فیلترشکن سايفون؛‌ سایفون 1، سیفون 2 و psiphon 3

سه گونه فیلترشکن سایفون در حال حاضر داریم. سایفون 1 و سایفون 2 و سایفون 3. در ادامه این سه برنامه موفق را بررسی می کنیم.

سایفون ۳ چیست؟
سایفون ۳ یک ابزار جدید از شرکت سایفون است و جهت کمک به استفاده از اینترنت، بدون محدودیت فیلترینگ، ایجاد گردیده است. این برنامه با بهره گیری از تکنولوژی پروکسی VPN و HTTP بهترین امکان دسترسی به محتوای سایتها را به شما ارائه می‌‌دهد. برنامه سایفن ۳ بطور اتوماتیک راه‌های متفاوت برای دسترسی‌ به سرور VPN سایفن را جستجو می‌کند تا امکان استفاده از اینترنت بدون فیلتر را برای کاربر فراهم کند.


چگونه میتوانم سایفون ۳ را دریافت کنم؟
دانلود از طریق وب:
یا به یکی از ایمیل های زیر ایمیل بزنید تا برنامه در ایمیل خود دریافت کنید:   
get@psiphon3.com
get-asl19@psiphon3.com

چگونه می توانم سایفون ۳ را راه اندازی کنم؟
ابتدا برنامه را دانلود کنید و بعد بر روی دکمه اجرا کلیک کنید.
در این صورت، یک صفحه پیغام امنیتی را مشاهده میکنید که نشان میدهد این پروکسی محصول شرکت سایفون است.

با اجرای ایکون سایفون ۳ ارتباط بطور اتوماتیک برقرار می‌‌شود. در هنگام برقراری ارتباط، ایکون در حال چرخش را خواهید دید.
وقتی‌ که ایکون سبز می‌‌شود، تمام ترافیک اینترنت شما از طریق سایفون ۳ عبور میکند یا به عبارت ساده تر هر آنچه مرور خواهید کرد از طریق سایفون ۳ خواهد بود.
وقتی‌ که برنامه را می‌‌بندید، سایفون ۳ به طور خودکار قطع می‌‌شود. شما می‌‌توانید با کلیک بر روی ایکون سایفون، دوباره به برنامه وصل شوید.
گاهی‌ اوقات، پروتکل VPN مسدود می‌‌شود و بعد از ۲۰ ثانیه اختلال در اتصال، سایفون ۳ بطور اتوماتیک پروکسی HTTP و پروکسی SOCKS را از طریق تونل SSH ارائه می‌‌دهد. در این صورت، تنها برخی‌ از برنامه های کاربردی شما از طریق سایفون ۳ عبور می‌‌کند. سایفون ۳ بطور خودکار تنظیمات پروکسی سیستم ویندوز را تنظیم می‌‌کند بطوریکه بصورت پیش فرض با تمام مرور گرهای معتبر مطابقت داشته باشد.

پرسش و پاسخهای متداول سایفون ۳

۱. چرا من پیام “connection Failed” را میبینم؟
این پیام به این معنی است که هیچ سروری موجود نمی‌‌باشد. در این صورت، نسخه جدید سیفون ۳ را دانلود کنید. برای اطلاعات بیشتر در این بار به سوال ۲ مراجعه کنید.

۲. چگونه می‌‌توانم آخرین نسخه سایفون ۳ را دریافت کنم؟
با ارسال یک ایمیل به get@psiphon3.com آخرین نسخه سایفون ۳ را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.

۳. آیا سایفون ۳ به طور خودکار به روز رسانی می‌‌شود؟
بله، نسخه جدید سایفون ۳ قابلیت به روز رسانی خود کار را دارد، و آخرین نسخه به طور خود کار روز رسانی می ‌‌شود. (نسخه جدید به طور خود کار جایگزین نسخه قدیمی‌ می ‌‌شود، و فایل‌ های قدیم با پسوند اصلی‌ برداشته می ‌‌شود.)

۴. آخرین اطلاعات درباره سایفون ۳ را از کجا می‌‌توانم دریافت کنم؟
برای آخرین اطلاعات سایفون ۳، لینک‌های زیر را دنبال کنید:
کد متن باز در وب سایت bitbucket میزبانی می‌‌شود. از طریق گروه گوگل سایفون ۳، پشتیبانی‌ موجود می‌‌باشد.
شما می‌‌تونید کار خواه جدید را از طریق منابع زیر دانلود کنید.
دانلود از طریق وب:

ایمیل:   
get@psiphon3.com
get-asl19@psiphon3.com
توییتر:   

۵. آیا سایفون ۳ تمام ترافیک من را پروکسی می‌‌کند؟
سایفون ۳ به صورت پیش فرض به اتصالات L2P/IPSec VPN وصل می‌‌شود. پس از اتصال موفق آمیز، تمام ترافیک کامپیوتر شما از شبکه سایفون ۳ عبور می‌‌کند. وقتی‌ سایفون ۳ به VPN وصل نمی‌‌شود، بعد از ۲۰ ثانیه از SSH استفاده خواهد کرد.

۶. من هم پیام “vpn connection failed” و هم پیام “shh successfully connected” را میبینم. آیا این یک خطا است؟
خیر. پروتکل SSH ترافیک مرورگر شما را از طریق پروکسی رد می‌کند و به طور خود کار سیستم شما را پیکر سازی می‌‌کند تا از پروکسی HTTP و SOCKS, ۱۲۷.۰.۰۱:۸۰۸۰ (برای پروکسی http/https), و ۱۲۷.۰.۰۱:۱۰۸۰ (برای پروکسی SOCKS) استفاده کند. سپس به طور خود کار مرورگر شما را باز می‌‌کند تا از طریق شبکه سایفون ۳ رد شوید. برنامه‌های کاربردی دیگر از طریق پروکسی رد نمی‌‌شوند.

پروتکل L2TP/IPSec ممکن است برای برخی‌ از دلایل زیر ناموفق باشد:
- فایروال شبکه شما ممکن است استفاده از VPN را اجازه ندهد.
- مسیر یاب (روتر) خانه شما ممکن است برای عبور از پروتکل VPN پیکر سازی نشده باشد. تنظیمات فایروال خود را برسی‌ کنید تا مطمئن شوید که عبور از IPSec یا L2TP فعال است.
- خدمات IPSEC سیستم شما ممکن است فعال نباشد. تنظیمات خدمات خود را برسی‌ کنید و شروع خودکار این سرویس را فعال کنید.
لطفا توجه داشته باشید که اگر می‌‌خواهید دوباره سعی‌ کنید به VPN وصل شوید، بر روی دکمه VPN در قسمت راست پنجرهٔ سایفون ۳، کلیک کنید.

۷. من ترجیح می‌‌دهم که از تونل SSH سایفون ۳ استفاده کنم، چگونه می‌‌توانم این را انجام دهم؟
بر روی “run” در استارت منوی ویندوز کلیک کنید و واژه “regedit” را تایپ کرده تا بخش رجیستری باز شود. HKEY_CURRENT_USER/Software/Psiphon3 را در رجیستری پیدا و باز کنید. در قسمت راست “UserSkipVPN” را خواهید دید. کلیک راست کنید تا ارزش آن را به ۱ تغییر دهید، و با این کار، سایفون ۳ شما را به SSH وصل می‌‌کند.

۸. من از پروکسی خودکار استفاده می‌کنم. چگونه می‌‌توانم به سایفون بگویم که تنظیمات سیستم پروکسی من را پیکر بندی نکند؟
بر روی “run” در استارت منوی ویندوز کلیک کنید و واژه “regedit” را تایپ کرده تا بخش رجیستری باز شود.  HKEY_CURRENT_USER/Software/Psiphon3 را پیدا و باز کنید. در قسمت راست “UserSkipVPN” را خواهید دید. کلیک راست کنید تا ارزش آن را به ۱ تغییر دهید، و با این کار، سایفون ۳ به طور خودکار تنظیمات سیستم پروکسی شما را پیکر بندی می‌‌کند.

۹. چگونه می‌‌توانم مطمئن باشم که سایفون ۳ که دانلود کردم موثق است؟
سایفون ۳ موثق بطور دیجیتالی امضا شده است. بر روی ایکون برنامه کلیک راست کنید تا ویژگی‌های فایل را ببینید، و در اینجا شما باید امضا دیجیتالی شرکت سایفون را ببینید.

۱۰. چرا آدرس IP پروکسی سایفون ۳ مکررا تغییر می‌‌کند؟
پروکسی شما به طور خودکار سرور‌های جدید سایفون ۳ را پیدا می‌‌کند تا با نقاط ورود جدید، احتمال دور زدن از سانسور را برای شما بهبود بخشد. به همین خاطر، آدرس IP شما تغییر می‌‌کند.

۱۱. چگونه می‌‌توانم ببینم کدام نسخه سایفون ۳ را دارم؟
وقتی‌ که سایفون ۳ شروع به کار می‌کند، نسخه کار خواه را در اولین خط  خروجی‌ نشان می‌‌دهد.

۱۲. آیا سایفون ۳ رایگان است؟
سایفون ۳ یک نرم افزار رایگان است که تحت اجازه نامه همگانی (GPL) ساخته شده است. پروژه متن باز آن را در bitbucket می‌‌توانید پیدا کنید.

۱۳. آیا سایفون ۳ با فایرفاکس سازگار است؟
بله، تنظیمات فایرفاکس خود را بررسی‌ کنید  و آن را به سیستم پروکسی تغییر دهید. برای راهنمایی بیشتر، به تصاویر زیر مراجعه کنید.

۱۴. من به سایفون ۳ وصل می‌‌شوم، ولی‌ چرا کند است؟ گاهی‌ اوقات صفحات وب اصلا باز نمی‌‌شوند.
بعضی‌ از سخت افزار‌های شبکه سازی یا اتصالات اینترنتی ممکن است موجب مشکلاتی برای L2P/IPSec شوند، که اینها در واقع پروتکلی هستند که سایفون ۳ در حالات VPN استفاده می‌‌کند. برای رفع این مشکل، از SSH استفاده کنید.

۱۵. وقتی‌ من به سایفون ۳ در حالت VPN وصل می‌‌شود، هیچکدام از صفحات وب باز نمی‌‌شود و یک پیام خطا که نشان می‌‌دهد که مراجعه به دامنه‌ها شکست خورده است را دریافت می‌‌کنم.
سایفون ۳ ترافیک ساناد (DNS) را به سرور‌های برسی‌ شده و لیست سفید محدود می‌‌کند. کار خواه سایفون ۳ به طور خودکار تنظیمات سرور DNS و VPN شما را پیکر سازی می‌‌کند. اگر شما یک خطا مربوط به DNS دریافت کردید، مطمئن شوید که  توسط نرم افزار مخرب “تغییر دهنده DNS”، که تنظیمات DNS سرور شما را تغییر می‌‌دهد، آلوده نشده اید.

سایفون ۲ به شما خدمات فیلترشکن تحت وب ارائه می دهد!
سایفون ۲ یک سیستم وب پروکسی است که شما را قادر به دسترسی‌ به محتوای اینترنتی می‌‌کند که ممکن است در منطقه شما قابل دسترسی‌ نباشد. سایفون ۲ طوری طراحی شده که شما بتوانید آزادانه به انچه در اینترنت می خواهید دسترسی‌ پیدا کنید. سایفون امنیت شما را افزایش نمی‌‌دهد و بعنوان یک ابزار امنیتی نباید استفاده شود. این ابزار به درد باز کردن سایتهای فیلترشده و مرور کردن محتوای آنها است و برای لاگین کردن در سایت ها یا وبلاگ های سیاسی توصیه نمی شود.
برای استفاده از سایفون 2:
 به این آدرس بروید و مطابق دستورالعمل پیش بروید:
-  ابتدا بر روی پیوست کلیک کرده یا آدرسی که در اختیارتان قرار گرفته شده را در کادر آدرس URL  وارد کنید.
-  صفحه “به سایفون خوش آمدید!” پدیدار خواهد شد. بر روی “کاربرد  سایفون” کلیک کنید.
-  اکنون در قسمت بالایی مرورگر، کادر آبی رنگ URL را می ‌بینید.  در کادر آبی رنگ  URL، آدرس درج شده را به آدرس مرورگری که مایلید، تغییر دهید.
  • استفاده از گره باز سایفون برای عبور از فیلترینگ اینترنت
هم اکنون برای عبور از فیلترینگ اینترنت توسط سایفون، گره های باز سایفون در اختیار شماست تا با استفاده از آنها بتوانید بر فیلترینگ اینترنت غلبه کنید.
برای استفاده از گره های باز سایفون، نیازی به دانلود نرم‌افزار خاصی نخواهید داشت. تنها کافی است با کلیک بر روی این لینک، و پذیرش شرایط استفاده، از نوار ابزار سایفون برای عبور از سد سانسور بهره بگیرید (البته اگر فیلتر نشده باشد). با کلیک بر روی این لینک، با صفحه‌ای مواجه خواهید شد که شرایط استفاده از سایفون در آن تشریح شده است. با کلیک بر روی دکمه «پذیرش شرایط» تول‌بار آبی‌رنگی سایفون در بالای مرورگرتان ظاهر می‌شود که می‌توانید آدرس وب‌سایت‌های مورد نظر خود را در آن وارد کنید و از سد سانسور بگذرید.

نکته مهم این است که با توجه به استفاده سایفون از HTTPS ممکن است در مرحله اول با پیغام خطایی روبرو شوید، در این صورت باید به مرورگر خود اجازه دهید که این صفحه را باز کند.

در صورت مسدود شدن دسترسی به هر یک از گره‌های بازی که در اختیارتان قرار گرفته، می‌توانید با جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی سرورهای جدیدی که به کاربران ایرانی اختصاص یافته را بیابید. برای دریافت اطلاعات روزآمد پیرامون استفاده از سایفون، می‌توانید PsiphonIran را در توئیتر دنبال کنید:

توجه به برخی نکات امنیتی در استفاده از سایفون برای عبور از سد سانسور آنلاین ضروری است. مواجه شدن با پیغام خطای HTTPS مبنی بر نامعتبر بودن لیسانس امنیتی وب‌سایت ممکن است نشانه‌ای از اقدامات دولت برای مانیتورینگ کاربران باشد.
در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در رابطه با سایفون، با آدرس ایمیل azaadcyber@gmail.com تماس بگیرید.


برنامه سایفون 1 مخصوص کمک کاربران کشورهای آزاد به کاربران کشورهای فیلتر شده است!

توسط نرم افزار سايفون 1 هر ايراني که در خارج از ايران زندگي ميکند و به اينترنت آزاد دسترسي دارد ميتواند به سادگي به دوستانش در ايران اين امکان را بدهد که از فيلترينگ عبور کنند. فقط کافيست روي کامپيوتر خانگي خود که به اينترنت آزاد و بدون سانسور متصل هست برنامه psiphon 1 را نصب کنيد و سپس دوستانتون را خبر کنيد که به کامپيوتر خانگي شما وصل بشوند و از اينترنت بدون فيلتر لذت ببرند. خيلي ساده هست. فقط کافيه اين مقاله را کامل مطالعه کنيد. سه سوت شما در خارج مي شويد فيلتر شکن و لعنت مي کنيد کوردلاني را که اينترنت را فيلتر مي کنند.

نرم افزار psiphon 1 توسط دانشگاه تورنتو در کانادا و با برخورداري از حمايت مالي "بنياد سوروس" طراحي شده تا ابزار جديدي باشد براي ورود به سايتهاي مسدود و فيلتر شده، آن هم به صورت رايگان به کليه کاربران و استفاده کنندگان اينترنت، و به آنها امکان داده است که با کمک به يکديگر موفق شوند به سايتهاي ممنوعه مراجعه کنند.

نحوه کار اين برنامه به صورتي است که دستگاههاي کنترل و ارائه دهندگان خدمات اينترنتي قادر نيستند مقصد کاربران را کشف و يا از مراجعه آنها به سايتهاي ممنوعه جلوگيري کنند. کاربران اينترنت در کشور "سانسور زده" نيز نيازي به نصب برنامه خاصي روي کامپيوتر خود را ندارند.
راهنماي استفاده از نرم افزار سيفون 1
نرم افزار آنتي فيلتر سايفون يا سيفون http://psiphon.ca به تاريخ اول دسامبر 2006 منتشر شده است. در اين مقاله سعي مي کنم به زبان ساده و محاوره اي اما از نگاه آکادميک نقاط قوت و ضعف اين نرم افزار بعلاوه نحوه کارکرد آن را شرح بدهم.
تا اينجا متوجه شديد که سايفون نرم افزاريست براي دور زدن فيلترينگ ولي چطوري کار مي کنه؟

در ابتدا بايد بگويم در دنياي اين نرم افزار آدم ها به دو دسته تقسيم ميشوند:
1- اونهايي که تو کشورهايي با اينترنت آزاد و بدون فيلتر زندگي مي کنند مثل ساکنين کشورهاي غربي (سوئد، نروژ، آلمان، کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزلند و غيره....)
2- کساني که در کشورهاي با فيلترينگ زندگي مي کنند مثل ساکنين ايران و چين و امارات.
نکته اصلي اينجاست که کساني که در داخل کشورهاي فيلتردار هستند مثل ايران هيچگونه نيازي به نصب نرم افزار سايفون ندارند. بنابراين ايراني هاي داخل ايران هيچ نيازي به رفتن به سايت سايفون و دانلود نرم افزار ندارند.

سوال: پس چه کساني بايد نرم افزار را دانلود کنند؟ دسته اول يعني کساني که در کشورهاي با اينترنت آزاد زندگي مي کنند. من گيج شدم. چرا دسته اول بايد اين نرم افزار را دانلود کنند؟ مگر پولي بهشون مي رسه؟ اصلا چه نفعي مي برند؟ جواب اين سوال ساده هست: نرم افزار سايفون بر اساس احترام به حقوق بشر ساخته شده و طبيعتا انسان ها بايد به هم کمک کنند. يک کاربر ايراني مقيم هلند مسلما از اين ناراحته که چرا بسياري از دوستانش در ايران نمي توانند سايتهاي فيلتر شده را ببينند. اين کاربر، اعتقاد داره اين حق هم وطنانش هست که از اينترنت آزاد استفاده کنند، همين انگيزه باعث ميشه تا اين نرم افزار را دانلود کنه.
کاربر ديگري در آمريکاست. وقتي او خوابه، کامپيوترش بدون استفاده روشن ميمونه و او با نصب نرم افزار سايفون اين امکان را به هم وطنان ايرانيش ميده که آنها از طريق نرم افزار سيفون نصب شده در کامپيوتر خودش، فيلترينگ را دور بزنند.

اما برويم سراغ نحوه نصب و استفاده از سايفون. يک بار ديگر يادآوري مي کنم کساني که در ايران هستند و پشت فيلتر، نيازي به نصب نرم افزار ندارند. به موقعش خواهم گفت که چطور ايراني هاي داخل ايران از سايفون استفاده کنند.

دانلود و نصب نرم افزار سايفون 1:
آخرین نسخه برنامه سایفون http://psiphon.ca ، نسخه شماره 1.6 می باشد و پس از آن دیگر برنامه جدیدی از سایفون ارائه نمی شود تا اینکه در اواسط سال 2011 سایفون به صورت یک قطعه سخت افزاری برای کامپیوتر ارائه می شود که عملا انقلابی در دنیای آزاد اینترنت خواهد بود. ولی شما همچنان می توانید تا آن موقع سایفون 1.6 را از لینک های دانلود زیر دریافت کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب کرده و به دوستانتان خدمات فیلترشکن ارائه بدهید.
لینک های جایگزین برای دانلود برنامه سایفون:


و بعد که دانلود کرديد با کليک کردن روي آيکون نرم افزار آن را روي کامپيوتر خود نصب کنيد.
نصب سايفون هيچ فرقي با بقيه برنامه ها نداره و خيلي هم راحت هست. بعد از اينکه نرم افزار نصب شد آن را اجرا کنيد.
اولش يک نام از شما ميپرسه. نام سايفونتون را مثلا اسم گل مورد علاقتون بزاريد. مثلا: Rose

اجراي نرم افزار سايفون 1
مرحله اول:
با اجراي نرم افزار پنجره اي براي شما باز ميشود که در قسمت سمت راست آن سه دکمه Start، Stop، Setup وجود دارد. دکمه هاي Start و Stop به واقع براي شروع کار نرم افزار و يا متوقف کردن آن هستند.
گاهي اوقات شما مي خواهيد استفاده از سايفون را براي کساني که به شما وصل شدند به دلايلي متوقف کنيد و يا بر عکس شروع کنيد، از اين دو دکمه استفاده مي کنيد. اما دکمه Setup همان طور که از اسمش مشخص هست براي تنظيمات برنامه هست. روي Setup کليک کنيد.
ابتدا بايد به قسمت تنظيمات Setup برويد تا برنامه Ip شما را به روز کند. پس به قسمت Setup وارد شويد.

حالا روي دکمه Update کليک کنيد تا Ip اينترنت شما وارد برنامه بشه. و بعد اينکه Ip به روز شد Ok کنيد و برگرديد به برنامه.
شما به عنوان يک کاربر معمولي هيچگونه نيازي به تغيير ساير گزينه ها نداريد. پس الکي با بقيه بازيگوشي نکنيد.
اگر در قسمت بالاي پنجره برنامه را نگاه کنيد يک لينک به شما داده مثل اين: https://10.233.28.19:443/Rose اين آدرس همان آدرسي هست که شما بايد به دوستانتان در ايران بدهيد تا از طريق شما به سيفون وصل بشوند.

تا اينجا يک مرحله رو پيش آمديد.

اما مرحله دوم تنظيمات:
با کليک کردن OK و بستن پنجره تنظيمات باز وارد پنجره اصلي مي شويد. حالا اگر دقت کنيد در قسمت پايين پنجره برنامه، سه دکمه Add، Edit، Remove وجود دارد. اين سه دکمه اي هست که شما براي مديريت حساب کاربري براي کساني که مي خواهيد از سيستم شما براي وصل شدن به اينترنت آزاد استفاده کنند به کار مي بريد. براي اضافه کردن يک کاربر دکمه Add را بزنيد. در پنجره باز شده از شما يک نام کاربري مي خواهد و پسورد که شما مثلا مي نويسيد nader و يک رمز عبور هم بهش اختصاص مي دهيد.
دادن ايميل و نام کامل نيازي نيست جز اينکه به شما در کنترل کاربرانتان کمک مي کند.

حالا دکمه Ok را مي زنيد. مي بينيد که کاربر nader به ليست کاربران اضافه شده. به شما تبريک مي گويم! سيستم کاملا آماده استفاده هست.
حالا دکمه Start برنامه را فشار بدين تا راه بيافته.
بدون زدن این دکمه کسی نمیتونه از اینترنت خانگی شما به عنوان فیلترشکن استفاده ببره.

مرحله سوم: (اينجا به درد کاربراي داخل ايران ميخورد)
کاربر فيلتر شده وارد ميشود. خب شما اول يک لينک از Ip خودتون ساختيد (اين را در مرحله اول شرح دادم) و در مرحله دوم هم يک حساب کاربري براي آقايي مثل نادر درست کرديد که تو ايران پشت فيلترينگ نشسته منتظر!
حالا يا از طريق ايميل يا از طريق مسنجر يا با تماس تلفني باهاش يا هر طريق ديگر، به نادر ميگي بيا که ديگه سماق مکيدن بسه!
بهش اون آدرس لينک را ميدين. يک چيزي مثل اين که توي مرحله اول گفتم: https://10.233.28.19:443/Rose
بعدش بهش User (شناسه کاربر) و رمز عبوري هم که ساختي را ميدي.
حالا نادر خوشحال مي پره يک پنجره فايرفاکس يا اينترنت اکسپلورر باز مي کنه و اين آدرس را وارد ميکنه. اينجا ممکنه مرورگرش پيغام بده، چون وارد آدرس https دار شده که بايد Continue را بزنه براي ادامه مسير.

بعدش مي بينه که نوشته لطفا شناسه کاربري (User) و رمز عبور را وارد کن.

خب User و پسورد را هم که داره (خودمون از طريق ايميل يا مسنجر يا تلفن بهش داديم) وارد مي کنه.
و بعدش يک پنجره مياد که بالاش يک نوار باريک آبي رنگ هست که توي اون بايد آدرس سايتي را که فيلتره و ميخواد بازش کنه را تايپ کنه و واردش بشه.

حالا نادر دوست شما در ايران به طور کامل به اينترنت آزاد دسترسي دارد. تبريک مي گويم استفاده از سيستم تمام شد. به همين راحتي. حال کنيد.

تا اينجاي مقاله به زبان بسيار ساده موضوع را باز کردم از اين به بعد کمي تکنيکي تر به بحث مي پردازم و سعي مي کنم مثل سوال و جواب پاسخ برخي پرسش ها را بدهم. در سوالات زير منظور از "سيفون سرور" کسي هست که در خارج از کشور نشسته و دسترسي به اينترنت بدون فيلتر داره و نرم افزار سايفون را با طي کردن مراحل بالا روي کامپيوتر خودش براي دوستانش قابل استفاده کرده.

سوال: سايفون چطوري کار ميکنه؟ جواب: سيفون در واقع به عنوان يک پروکسي کار مي کنه. کسي که در خارج از کشور هست و به اينترنت آزاد دسترسي داره، به واقع کامپيوتر خانگي اش را مثل يک پروکسي فيلتر شکن مي کنه و شما از طريق آدرسي که مي گيريد به کامپيوتر اون شخص وصل ميشيد و از اونجا اينترنت بدون فيلتر را دريافت مي کنيد.

سوال: من از کجا يک آدرس سايفون بگيرم؟ جواب: شما بايد از دوستي که در خارج از کشور سراغ داريد درخواست کنيد تا مراحل بالاي اين نوشتار را انجام بده و با نصب نرم افزار سايفون روي کامپيوتر خودش به شما يک آدرس اتصال به سيفون بده. در غير اين صورت نمي توانيد از سايفون استفاده کنيد.

سوال: آيا کسي که سايفون را نصب کرده مي تواند بفهمد که من چه سايتهايي را دارم بازديد مي کنم؟ جواب: بله مي تواند ببيند هر کاربر به کدام سايت سر زده و آن را بازديد کرده. از طريق قسمت Log برنامه اين امکان فراهم شده.

سوال: آيا ممکن هست استفاده از سايفون سرور مثلا باعث لو رفتن پسوردهاي ايميلم بشه؟ جواب: سوال خوبيه. چون سيفون به صورت پيش فرض از پورت 443 استفاده مي کنه و اين پورت اطلاعات ارسالي را کد و رمزي مي کنه پاسخ خير است. بنابراين شما مي توانيد در صورتي که نرم افزار اجازه بدهد و ساپورت کند اين کار را بکنيد.

سوال: اگر صاحب سايفون سرور کامپيوترش را خاموش کنه چي؟ جواب: اگر سيفون سرور کامپيوترش را خاموش کنه يا به طور دستي، دکمه Stop نرم افزار را بزند، آنگاه ديگر شما نمي توانيد از سيتسم استفاده کنيد. پس کامپيوتر طرف مقابل بايد روشن باشه و صد البته متصل به اينترنت.

سوال: آيا اين آدرس سايفون سرور براي هميشه ثابت مي ماند يا هي تغيير مي کنه؟ جواب: اگر شخص اجرا کننده سايفون که در خارج از کشور هست، از جايي اينترنت مي گيرد که داراي Ip ثابت هست، بله هميشه آدرس سايفون سرور ثابته. اما اگر Ip اينترنتش دايناميک باشه، هر بار که به اينترنت وصل ميشه Ip تغيير ميکنه و در نتيجه آدرس سايفون هم براي شما تغيير ميکنه، چون اگر دقت کرده باشيد اون آدرسي که شما از طريقش به سايفون وصل مي شويد چيزي نيست جز Ip طرف بعلاوه پورتي که داريم ازش استفاده مي کنيم که در واقع پورت 443 هست.

سوال: اگر آدرس تغيير کنه چطوري متوجه اين تغيير بشيم؟ جواب: اگر سايفون سرور از آي پي دايناميک استفاده مي کنه، صاحب سايفون سرور مي بايست هر بار که آدرس تغيير ميکنه، از طريق ايميل يا مسنجر به کاربراش آدرس جديد را اطلاع بده. ولي دقت داشته باشيد که User و Password مثل قديمه و هيچ نيازي به نگراني نيست.

سوال: آيا بيش از يک کاربر مي تواند به سايفون سرور وصل شود؟ جواب: بله. تا زماني که سايفون سرور براي افرارد User و Password بسازد آنها مي توانند به آن وصل شوند. مثلا من مي توانم براي بيست نفر از دوستانم، بيست تا حساب بسازم و به همشون User و Password را بدم تا استفاده کنند و هر کسي با حساب خودش وارد بشه.

سوال: نميشه يک User و Password داد و همه با اون وصل بشن؟ جواب: چرا ميشه اما من توصيه نمي کنم. دليلش اينه که اگر زماني يک مشکلي پيش آمد شما حداقل بتوانيد پيگيري کنيد که کدام کاربرتون بوده که مثلا فلان سايت را ديدن کرده و مشکلات احتمالي را ايجاد کرده.

سوال: چه مشکلاتي ممکنه براي سايفون سرور پيش بياد؟ جواب:
1- تصور کنيد اگر من به عنوان سايفون سرور، بيست تا کاربر داشته باشم و اينها همه همزمان آنلاين شوند و از سيستم استفاده کنند، طبيعتا از پهناي باند اينترنت من کم ميشه. بنابراين بايد يک تعادل بين تعداد کاربرها و پهناي اينترنت برقرار باشه. يک سناريو را تعريف مي کنم: اينترنت من الان 10 مگابيت سرعت داره! تصور کنيم تمام کاربران من هم از ايران هستند (مثلا من بيست تا کاربر دارم) خب ايران هم که خدا زده تو سرش!، اينترنتش زغاليه. يک کاربر حداکثر بتواند با 5 کيلوبايت اطلاعات بگيره. خب 20 ضربدر 5 ميشه 100 کيلوبايت در ثانيه که اين 20 نفر از ايران همزمان از اينترنت من استفاده مي کنند. اينترنت من چقدر بود؟ ده مگابيت! خب کاربران من زياد باعث مشکل در پهناي باند من نميشوند و براي همين از اين نظر مي تواند خيالم راحت باشد. پس براي اين کار بايد محاسبه سر انگشتي بکنيد.
2- قوانين شرکتي و کشوري: ممکنه يکي هوس کنه سايفون سرور را روي کامپيوتر شرکتي که کار ميکنه راه اندازي کنه. اون وقت جناب رئيس اون شرکت ممکنه يک چيزايي ببينه، و بياد سراغت! ممکنه يک کاربر از خدا بي خبر مثلا بره سايتهاي مربوط به آميزش جنسي با کودکان را مشاهده کنه. اون وقت ممکنه براي شما دردسر ساز بشه. براي رفع مشکل اول طبيعتا من توصيه مي کنم سايفون را روي کامپيوتر خودتون نصب کنيد نه شرکت، مگر اينکه خودتون رئيس شرکت باشيد! براي مشکل دوم از کاربرانتون (که در واقع دوستانتون هستند، چون اين شما بوديد که User و Password را به آنها داديد) خواهش کنيد که به سايتهايي نروند که ديگه همه جاي دنيا به آنها حساسيت دارند.
3- سايفون سرور مورد حمله هکرها قرار بگيره: يک آدرس سايفون سرور در واقع آي پي شخص دوست شما در خارج از کشوره. بنابراين با لو رفتن اين آدرس يک هکر بيکار خيلي راحت يک Ip گير آورده که ميدونه ميتونه باهاش ور بره و بهش حمله کنه و غيره... پس لطفا هوشيار باشيد و آدرس سايفون سرور را جلوي هر کسي وارد نکنيد.

سوال: آيا کاربر فيلتر شده مي تواند User و Password خودش را به يکي ديگه بده؟ جواب: بله ميشه ولي به هيچ عنوان اين کار را نکنيد تا از سايفون دوست شما سوء استفاده نشه.

سوال: آيا سايفون را ميشه فيلتر کرد؟ جواب: اين سوال خيلي هاست. براي فيلترينگ دو راه هست: يکي اينکه عمو فيلترباف (مخابرات) آدرس سيفون سرورها را به دست بياره. دوم اينکه پورت را ببنده.
در مورد اول عمو فيلترباف از کجا بفهمد اون آدرس چي هست؟ از هيچ جا نمي تواند بفهمد. اينها آدرسهاي وب سرور نيستند که بتواند آنها را پيدا کرده و ببندد. اينها Ip آدمهاي معمولي اونور آب هست. بنابراين عملا اين کار غير ممکنه.
در مورد دوم، سايفون براي نقل و انتقال اطلاعات از پورت 443 استفاده مي کند، در اين حالت آيا مدير isp مي تواند پورت را ببندد؟ اين کار عملا غير ممکنه چون الان اکثر سيستمهاي ايميل و سايتهايي که نياز به User و Password دارند از پروتکل https استفاده مي کنند که از همين پورت استفاده مي کنه، بنابراين نميتوانند اين کار را بکنند مگر اينکه کلا بساط ايميل و اين چيزها را در ايران بردارند! کار ديگه اينکه ادمين isp نگاه کنه ببينه ترافيک کدام کاربر از اين پورت استفاده مي کنه. چون اين پورتي نيست که شما به طور معمول استفاده کنيد. اون وقت مي تواند با نگاه کردن به لاگها بفهمد که آدرس سايفون سرور چي هست. البته اگر بفهمه و فيلتر کنه، اگر آدرس سيفون سرور دايناميک باشه که در بالا توضيح دادم، اون وقت يک کار احمقانه را انجام داده!

توجه کنيد:
در ضمن در صفحه تنظيمات سايفون (setup) شما حتي مي توانيد پورت را هم تغيير بدهيد. اين خيلي باحاله. البته اگر از ساير پورتها استفاده کنيد، شايد روي سرعت و کيفيت کانکشن تاثير بگذاره که از حوصله اين مقاله خارجه.

در اين مقاله به طور ابتدايي و آسان نحوه استفاده از سيفون را ياد گرفتيد. حالا اگر در خارج از ايران زندگي مي کنيد خسيس نباشيد! يک اشتراک اينترنت پرسرعت براي خودتون بگيريد –خيلي ارزونه- و سايفون را روي کامپيوتر خودتون نصب کنيد و نعمت استفاده از اينترنت آزاد را به دوستانتان در ايران هديه کنيد.

کسب اطلاعات بيشتر درباره فن آوري سايفون:

۶ نظر:

ناشناس گفت...

jaleb bood afarin bar shoma

ع گفت...

سلام
خیلی مطلب جالبی بود.
یک سوال داشتم.. آیا استفاده از این آدرس آی پی اثری روی سرعت دریافت اطلاعات در ایران برای کابران هم داره؟

ناشناس گفت...

salam
fogholade bood
man oonvare abam
sarii dast be kar mishamo
zede hal mizanim be amoo filter baf
be omide azadiiiiiiiiiii

ناشناس گفت...

salam
man har kas ro mikham ba in barname sifon be internete khodam birone keshvar vasl konam nemishe be in jahat ke linki ke barashon miferestam ta toye google ya fierfox baz konand aslan baz nemishe va error hai mideh ke aslan on jomlehi ke shoma neveshtid ro nadareh,,hamon
continue this web site.....
elat chi hast?che kar bayad bekonam lotfan?
merci az shoma

ناشناس گفت...

اگر کسی اون ور آب بخواد ما از این برنامه اش استفاده کنیم ما رو چطور باید خبر دار کنه؟یا ما چطور خبر دار بشیم که کسی میخواد این کارو بکنه؟ میتونیم اینجا ایمیل بزینم تا کسی که میخواد از این برنامه اش استفاده کنیم برامون ایمیل بزنه؟

"ارتش سبز" گفت...

شما می توانید در وهله اول از گره های باز سایفون که لینک داده شده استفاده کنید.
در موردی که فرمودین هم باید یک نفر که در خارج هست آشنا پیدا کنید و این دستور العمل را براش بفرستین تا شما را بتونه به اینترنت بدون فیلتر کامپیوتر خانگیش وصل کنه و لذت ببرید!