۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

به چند مقاله ساده و خوب برای "فواید دموکراسی در اقتصاد" جهت پخش بین بازاریان و کسبه نیازمندیم!

اعتصاب روز سه شنبه بازاریان تهران واکنش های مختلفی را در بین فعالین جنبش سبز بر انگیخت. جدای از مباحث مربوط به لزوم ورود جنبش سبز به فاز اعتصابات سراسری و فلج سازی دولت نامشروع کودتایی، یک عده فرصت را غنیمت شمردند برای تاختن به بازاریان که بگویند آنها در پی منافع و سود و زیان خودشان هستند و به دنبال دموکراسی نیستند، چرا که در بهبوهه قیام مردمی آنها بازار را تعطیل نکردند و به مردم نپیوستند. اگر این تحلیل درست باشد اینجاست که ضعف بزرگ جنبش سبز بیش از پیش آشکار می شود و آن چیزی نیست جز عدم اطلاع رسانی جنبش سبز به مردم در باب فواید دموکراسی (مردمسالاری) برای اقتصاد.

من خودم به شخصه یک بار یک فرد بازاری را نسبت به فواید دموکراسی (مردمسالاری) توجیه می کردم دو دلیل برایش آوردم که او را در فکر فرو برد و مطمئنم اگر مُبلِغ خوبی برای دموکراسی (مردمسالاری) نباشد مطمئنا آن را به هیچ وجه در جای دیگر تخریب نمی کند!
اولین چیزی که گفتم این بود که اگر سیستم ما هم بر مبنای دموکراسی (مردمسالاری) باشد، نظیر آنچه که در کشورهای سوئیس و سوئد و ژاپن هست، تورم پایین میاید، قیمت ها با ثبات میشود، و در نتیجه قدرت خرید مردم بالاتر میرود و متعاقب آن فروش مغازه شما ده برابر میشود.
دومین حسن سیستم دموکراسی (مردمسالاری) هم این است که توریست های فراوانی توی مملکت می آیند و باز هم فروش مغازه شما را چند برابر می کنند. تازه اینبار توریست به دلار خرج می کند! الان حتی کشورهای توسعه نیافته عربی حوزه خلیج فارس نظیر یمن هم توریست دارند چه برسد به اینکه یک کشور خوب بر پایه دموکراسی قوی بسازیم.

و بدین ترتیب این شخص با مثال های عینی و ملموس من پذیرفت از آنجایی که کلیه کشورهای دارای دموکراسی (مردمسالاری) دارای اقتصاد خوب هم هستند بنابراین دموکراسی آنطور که آخوندها از آن بد میگویند نیست و کالای گرانبهایست که چون نون آخوندها را آجر می کند و به مفت خوری پایان می دهد از اینرو با آن مخالفت می کنند.

باید از فواید دموکراسی در اقتصاد نوشت و به صورت شب نامه در آورد و انداخت توی حجره های بازار. باید همه اقشار مختلف جامعه را از فواید دموکراسی برای اقتصاد آگاه کرد. اقتصاد با زندگی همه ما در ارتباط هست. و فهم این نتایج میتواند ما را سریعتر به دموکراسی پایدار برساند.

آیا کسی هست که بتواند به صورت ملموس و واقعی، بدون فرافکنی، مقالاتی خوب درباره فواید دموکراسی برای اقتصاد تهیه کند؟ مطلبی که واقعی باشد و در عین حال ساده تا قشرهای مختلف مردم راحت درکش کنند؟ با مثال های واقعی از دگرگونی اقتصاد افراد قبل و بعد از دموکراسی در کشورهای دیگر. باید وارد این بحث های خیلی مهم شد و در سطح جامعه آنها را پخش کرد.
اکنون فرصت پرورش ذهن های آماده تغییر بزرگ برای ایران آینده است.
لطفا کمک کنید.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دوستان آگاه و اندیشمند، لطفا در تهیه این نوع مقالات کمک کنید:
1- بسیار ساده و روان باشد.
2- قابل لمس و واقعی باشد.
3- مثال هایش عملی و زنده باشد.
4- ترجیحا از کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس نام نبرید. سوئیس و سوئد و فنلاند و نروژ و نیوزیلند و مالزی و سنگاپور و استرالیا و کانادا و ژاپن و کره جنوبی کیس های بهتری برای جامعه ما هستند که زیر بمباران تبلیغاتی آخوندها برای انگلیس و آمریکا هستند.
5- کلمات انگلیسی نداشته باشد.
6- دور از ذهن نباشد.
7- دست یافتنی باشد و امید را در دل زنده کند.