۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

چرا مردم گفتند: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران»؟

چرا مردم گفتند: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران»؟
نوشته: جمال ایرانی
با احترام به جناب آقای کديور و با تشکر از همراهی همه جانبه ايشان با جنبش در يکسال گذشته، بايد به عرض ايشان برسانم که آنچه اينجانب از نزديک و در تمام اجتماعات مردمی به چشم خود ديدم و با گوش خود شنيدم، شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» بود (برای اطلاع بیشتر درباره اظهار نظر آقای کدیور اینجا را مطالعه کنید).
البته ايشان بارها از مردم خواستند که مردم شعار «هم غزه، هم لبنان ،جانم فدای ايران» را جايگزين شعار مذکور کنند، ولی آنچه که ما در اجتماعات مردمی مي ديديم، همان شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» بود.
هم چنان که جناب موسوی و کروبی بارها اعلام کرده اند، رهبران جنبش مردم هستند و آنچه از دل اجتماعات مردمی می جوشد و به عنوان شعار انتخاب می شود، نه آقای کديور و نه هيچ کس ديگری نمی تواند آنها را تحريف کند. ممکن است ما قسمتی از اين شعارها و خواسته ها را نپسنديم، ولی حق و اجازه تحريف اين شعارها و خواسته ها را نداريم.

اما در رابطه با خاستگاه اين شعار نيز می توان به چندين نکته اشاره کرد:
1- انتخاب اين شعار توسط جنبش به هيچ وجه، همراهی و تاييد ظلمی که اسراييل با مردم غزه و فلسطين می کند، از جانب جنبش سبز نيست. مردمی که خود در زير ظلم و ستم دستگاه جبار هستند و قساوتها و سنگدلی های حکومت را با خود می بينند، چگونه ممکن است ظلم و ستم را بر مردمی ديگر و يا از طرف حکومتی ديگر بر مردم بی دفاع را قبول کنند؟

2- شايعه وجود افرادی از حزب الله لبنان در ميان سرکوبگران (که البته عکس عده ای از آنها در اينترنت موجود است) باعث ايجاد موج شديد نفرت از حزب الله لبنان در ميان توده های مردم شد.

3- استفاده ابزاری حکومت از فلسطين و لبنان در بحث تبليغاتی و نيز استفاده ابزاری حکومت از دشمنی با اسراييل در سياست داخلی خود، باعث ايجاد نوعی نگاه منفی مردم نسبت به قضيه فلسطين شده است و اساسا مردم نسبت به اين مساله مشکوک شده اند.

4- وجود کمکهای بلاعوض و بدون موضوع حکومت به حزب الله و حماس، در حاليکه مردم ايران خود به آنها بيش از بقيه نياز دارند، جو نفرت نسبت به حزب الله و حماس را در ميان مردم دامن می زند.

5- حجم بالای خبر از فلسطين و حزب الله و لبنان و اسراييل، در طول اين 30 سال باعث شده است که اساسا مردم از هر چيز که مربوط به آنها باشد، بيزار شوند. حکومت ايران در طول 30 سال گذشته شايد بالغ بر 30 درصد کل اخبارش، مربوط به فلسطين بوده است. اين باعث شده است که مردم در اين مورد حالت خبرزده شده باشند و واکنش منفی نشان دهند.

6- دفاع همه جانبه حسن نصرالله از خامنه ای در حاليکه ايشان در ايران خطبه خون می خواند و حکم کشتار جوانان را علنا می داد، باعث شده که مردم از ايشان متنفر باشند و موضع گيری کنند.

مجموعه اين عوامل و عوامل ديگر باعث شد که مردم اين شعار و موضع را در قبال حکومت ايران بگيرند. که البته رای ممتنع لبنان به قطعنامه چهارم نيز نشان داد که مردم لااقل در مورد لبنان، خيلی هم اشتباه نمی کرده اند.
دانلود ویدئوی اصلی مصاحبه کدیور با برنامه تفسیر خبر از سایت صدای آمریکا
(با حجم کم 25 مگابایت)
(حجم زیاد 187 مگابایت)
تاریخ ویدئو: ۱ تير 1389 می باشد. دقیقه 48 این ویدئو بحث مربوط به اظهار نظر درباره شعار جعلی هم غزه، هم لبنان می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: