۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

خودپردازها هم اسکناس شعار نویسی شده بيرون مي‌دهند! جنبش مردمی بیشمار یعنی همین ...

جنبشي که فراموش نشود حتما ثمر خواهد داد؛
مثل جنبش شعارنویسی بر روی اسکناس، این خبر مسرتبخش را بخوانید تا متوجه شوید چگونه است که ما بیشماریم! و چه لذتی دارد این بیشماری و همدل بودن ...

خبر از تابناک:
خودپردازها هم اسکناس شعار نویسی شده بيرون مي‌دهند!
روزنامه «تهران امروز»‌ در گزارشي نوشت: از يکسو تعداد اسکناس‌هاي شعارنويسي شده يا پيغام‌هاي گروهي از طريق اسکناس‌ها بيشتر از پيش شده و از سوي ديگر بانک‌ها از عهده جمع‌آوري و نظارت براين موضوع برنمي‌آيند و ناآگاهانه خود نيز بر انتشار اين اسکناس‌ها دامن مي‌زنند!
خودپردازها اسکناس‌هاي مخدوش شده بيرون مي‌دهند! اين اتفاقي است که شايد بارها وقتي براي دريافت پول به خودپردازي واقع در يکي از خيابان‌هاي اصلي تهران مراجعه مي‌کنيد، با آن مواجه شده باشيد. وقتي همان اسکناس را براي خريد کالا يا کرايه تاکسي به مغازه‌دار يا راننده مي‌دهيد با خودداري آنها در قبال دريافت اين نوع اسکناس‌ها مواجه مي‌شويد.
با اين اتفاق اين ابهام ايجاد مي‌شود که وقتي قرار شد پول‌هاي نوشته شده جمع شده و مردم براي تعويض آنها به بانک‌ها مراجعه کنند، پس بانک نبايد خود عامل توزيع اين نوع اسکناس‌ها باشد! نکته جالب اينجاست که نوشته روي اسکناس‌ها متناسب با مناسبت‌ها بوده و بانک پرداخت‌کننده نيز به‌روز عمل مي‌کند!
رئيس کل بانک مرکزي هم که خود را از اين ماجرا کنار کشيده و با محول کردن مسئوليت جمع‌آوري اسکناس‌ها برعهده بانک‌ها و برداشتن تاريخ مشخص براي تعويض اسکناس‌هاي شعارنويسي شده، خود نمي‌داند چطور بايد با اين مساله برخورد کند، رخ دادن چنين پيشامدهايي، به قول مدير نظام پرداخت بانک مرکزي، بعيد و دور از ذهن نخواهد بود.
مهران شريفي، مدير نظام پرداخت بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال تهران‌امروز که آيا نحوه پرداخت خودپردازها زير نظر شما نيست که اين اتفاق به کرات در حال رخ دادن است؟ مي‌گويد: بانک مرکزي ناظر بر روند پرداخت‌ها خواهد بود ولي در پايان هرروز و مسئوليت رسيدگي لحظه به لحظه بر روند پرداخت خودپردازها با توجه به در اختيار داشتن ابزار‌هاي لازم توسط بانک‌ها برعهده خود بانک خواهد بود. او همچنين ادامه مي‌دهد: چنين اشتباهاتي سهوي بوده و به عمد رخ نمي‌دهد و قطعا با پيگيري‌هاي جدي‌تر رفع خواهد شد.
متصدي بانک: اسکناس‌هاي مخدوش باطل نمي‌شوند
وقتي به سراغ مسئول يکي از شعب بانک‌‌ها که اين خطا از خودپردازش سر زده، مي‌رويم و پيگير جريان مي‌شويم، مي‌گويد: ما اسکناس‌هاي مخدوش را کنارمي‌گذاريم تا به خزانه ارجاع دهيم ولي اين اسکناس‌ها باطل نمي‌شود يعني از دور خارج نمي‌شود. اين خود دليل بر رخ دادن چنين اشتباهاتي مي‌شود.
به گزارش تهران‌امروز، بانک‌ها موظف شدند تا از 17 دي‌ماه نسبت به تعويض اسکناس‌هاي مخدوش اقدام کنند ولي اين وظيفه براي مردم و بانک‌ها تاريخ‌دار نبوده و طبق گفته رئيس کل بانک مرکزي هر زمان که مردم براي تعويض اسکناس به بانک‌ها مراجعه کنند، از آنها قبول مي‌شود.
نکته قابل توجه در اين جريان تاکيد مسئولان پيشين بانک مرکزي و کارشناسان پولي نسبت به ضرب‌الاجل بانک مرکزي و عدم رسيدگي به آن بود که معتقد بودند اين طرح انجام‌پذير نبوده و تنها طرحي دستوري و مقطعي قلمداد مي‌شود. حال اين اتفاق افتاده ولي مردم بر سر دو راهي قبول يا رد اين اسکناس‌ها در جريان معاملات روزانه خود قرار گرفته‌اند.
از يکسو تعداد اسکناس‌هاي شعارنويسي شده يا پيغام‌هاي گروهي از طريق اسکناس‌ها بيشتر از پيش شده و از سوي ديگر بانک‌ها از عهده جمع‌آوري و نظارت براين موضوع برنمي‌آيند و ناآگاهانه خود نيز بر انتشار اين اسکناس‌ها دامن مي‌زنند.
هيات نظارت بر اندوخته اسکناس‌ها، مخدوش‌ها را از دور خارج مي‌کند اما در اين بين مديرعامل بانک ملي نيز در واکنش به اين اتفاقات به تهران‌امروز مي‌گويد: تاکنون چنين رخدادي از سوي هيچ يک از خودپردازها گزارش نشده است ولي اگر هم اين اتفاق افتاده باشد ناشي از اين است که نمي‌توان ميان يک دسته 100تايي اسکناس حتي با وجود چک کردن، از نبود هيچ اسکناس مخدوش و نوشته شده‌اي مطمئن شد. اين طرح براي توصيه به مردم جهت آگاهي به تاثيرات منفي اين کار روي اسکناس‌ها انجام شد. حال ديگر اين مردم هستند که بايد جوابگو و مسئول نگهداري از سرمايه ملي کشور خود باشند.
خاوري همچنين در اين خصوص تاکيد مي‌کند: بانک‌ها آخر وقت هر روز اداري تمام اسکناس‌هاي مخدوش را به بانک ملي تحويل مي‌دهند و بانک ملي نيز اين اسکناس‌ها را به هيات نظارت بر اندوخته اسکناس ارجاع مي‌دهد سپس اسکناس‌ها در اين نهاد نظارتي باطل و نابود مي‌شوند. بنابراين اينکه برخي از مسئولان شعب نسبت به عدم ابطال اين اسکناس‌ها اظهارنظر کرده‌اند صحيح نيست.
اگر چنين باشد که اجراي اين طرح شبيه به يک بازي مي‌شود و اين هدف از اجرا نبود! با وجود اينکه چرخه ابطال اسکناس‌هاي مخدوش وجود دارد باز هرازگاهي مشاهده مي‌شود که از زير دست کارکنان بانک‌ها اسکناسي خارج شده و دوباره وارد بازار مي‌شود. تلاش ما براين است که تا چندي ديگر اثري از اين اسکناس‌ها در بازار نباشد و تنها با همکاري مردم اين هدف محقق خواهد شد.
سوال اينجاست که با اين خطا‌ها چطور برخورد خواهد شد؟ شايد اگر بانک مرکزي واقعا نسبت به قطع اين روش غلط در ميان مردم يعني نوشتن و مهر زدن روي اسکناس‌ها که موجب کاهش عمر اسکناس و خراب کردن اين سرمايه ملي مي‌شود جدي‌تر برخورد مي‌کرد و جريمه‌اي را براي اشخاصي که از تاريخ مورد نظر بانک مرکزي به بعد نسبت به تعويض آنها اقدام مي‌کنند در نظر مي‌گرفت. دست به دست شدن اين اسکناس‌ها کاهش مي‌يافت ولي کوتاهي نظام بانکي در اجراي اين طرح باعث شده تا مردم با مراجعه به بانک‌ها و مشاهده اسکناس‌هاي نوشته شده در ميان اسکناس‌هاي دريافتي از بانک يا خودپردازها احساس كنند اين مساله بي‌اهميت شده است.
اگر هنوز به جمع شعارنویسان سبز روی اسکناس نپیوسته اید اشکالی نداره، ماهی را هر وقت که از آب بگیرید تازه است. از همین جا شروع کنید و با مطالعه راهنمای اسکناس نویسی شما هم یک فرمانده سبز اسکناس نویس شوید:

هیچ نظری موجود نیست: