۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

تظاهرات برق آسا يا فلاش ماب (Flash mob)

تظاهرات برق آسا، رعد آسا يا فلاش ماب چند سالي است كه در ميان جوانان اروپا و آمريكا طرفداران پر و پا قرصي دارد. فلاش ماب به ظاهر يك بازي است ولي در نهان حركتي اعتراضي منظمي است كه نظم موجود را به سخره مي گيرد. فلاش ماب از طريق اينترنت به شكل بسيار دقيقي سازماندهي مي شود و در مكاني عمومي در لحظه اي مشخص دهها و گاه صدها جوان را گرد مي آورد تا حركاتي منظم را انجام دهند و سپس در زمان دقيق و مشخص سريعا پراكنده شوند. جوانان اروپايي و آمريکايي مدتهاست اين کار را انجام مي دهند و به آن فلاش موب مي گويند. حرکات دسته جمعي اين جوانان در محل هاي عمومي بيشتر از 5 دقيقه طول نمي کشد و بدون نياز به گرفتن اجازه از پليس صورت مي گيرد.
در واقع پليس فرصت کافي براي رساندن خود به محل را در آن وقت کم ندارد. و اين برگ برنده اصلي ماست.

ويژگي هاي ممتاز رعد و برق:

1- همه عمليات آن در کسري از دقيقه اتفاق مي افتد.
2- با اينکه همه مي دانند قبل از باريدن باران رعد و برق زده مي شود، ولي هيچ کس نمي تواند زمان و محل دقيق وقوع رعد و برق را پيش بيني کند!
3- هيچ کس تا کنون موفق نشده است با هيچ ابزاري جلوي رعد و برق را قبل از باريدن باران بگيرد.
4- رعد و برق در گوشه اي از آسمان زده مي شود ولي صداي آن را تمام مردم شهر مي شنوند. حتي آنهايي که در خانه ها پشت کامپيوتر نشسته اند و رعد و برق را نديده اند!
5- غرش رعد و برق لرزه بر اندام افراد ترسو مي اندازد.
6- پس از رعد و برق، باران مي بارد و کثافت ها و سياهي ها را با خود شسته و مي برد و هوا کاملا لطيف مي شود!


تظاهرات برق آسا يا فلاش موب در ايران عملي است!

«رسانه و فرمانده شماييد»

براي مشاهده ويدئوهاي مختلف از عمليات هاي برق آسا در کشورهاي مختلف در سايت يوتيوب اينجا را کليک کنيد:

نظري جالب در يک وبلاگ:
"يک درس خوب از برگزاري مراسم چهلم شهداي جنبش سبز اين است که اگر بتوانيم نيروهاي سرکوبگر را تقسيم کنيم، ميتوانيم نتايج درخشاني بگيريم. در چهلم شهدا مردم در صدها نقطه دست به تجمع زدند و بدين ترتيب ابتکار عمل را از دست نيروهاي سرکوبگر ربودند. تجربه هم ثابت کرده است در مکان هايي که ترافيک سنگين مي‌شود، مي توان تظاهراتي داشت که امکان رسيدن ماموران به آن کم باشد. اين روش تظاهرات واقعاً بي نظير هست و دشمن را زمينگير مي کند."

اعتراض از همه رنگ
در دنيا انواع و اقسام شيوه‌هاي اعتراض‌آميز وجود دارد که طيفش از تظاهرات و تجمع تا دادنامه‌هاي اينترنتي براي جمع‌آوري امضا کشيده مي‌شود.
Flash Mob يک نوع جالب از اعتراض است. اين اصطلاح در معناي جديد خود وقتي به کار مي‌رود که گروهي از مردم در زماني مشخص و غيرعادي و در مکاني عمومي ناگهان جمع شده و پس از يک زمان کوتاه به سرعت متفرق مي‌شوند. اين نوع اعتراض معمولاً با کمک اينترنت يا شبکه ارتباط‌هاي ديجيتالي ديگر سازمان داده مي‌شوند. در عين حال اين نوع اعتراض‌ها در مکان‌هايي مشخص و متفاوت و به طور همزمان سازماندهي مي‌شوند تا توجه عموم را جلب کنند.

يک نمونه از «فلاش موب» در ناآرامي‌هاي مدني سال ۲۰۰۵ فرانسه اتفاق افتاد و از طريق تلفن‌هاي همراه گسترش يافت. «فلاش موب» بر خلاف تصور هميشه به صورت تجمع نمود نمي‌يابد بلکه مي‌تواند انجام يک عمل هماهنگ و سازماندهي شده بدون جمع شدن در يک مکان باشد. براي مثال در برخي از کشورها به منظور اعتراض به عملکرد پليس افراد زيادي تمام خطوط ارتباطي اداره پليس اعم از تلفن و فکس را اشغال مي‌کنند يا صندوق پستي نهاد مذکور را لبريز از نامه‌ها و بسته‌هاي ارسالي کرده و مشابه آن را براي ايميل‌ها و سايت پليس انجام مي‌دهند.

از لحاظ ساختاري اين نوع اعتراض را مي‌توان اعتراضات نفر به نفر دانست که اخبار آن در اصطلاح به صورت سينه به سينه منتشر مي‌شود. امروزه تکنولوژي و ابزارهاي نو در روند و سرعت پخش آن نقش به سزايي را ايفا مي‌کند.

از مشخصات بارز «فلاش موب» انجام حرکات نمادين است. در يک نمونه از اين اعتراض‌ها تمام مردم چترهايشان را به همراه خود آورده بودند و بدين ترتيب محل مورد نظر مملو از چترهاي رنگارنگ شده بود و در نمونه‌اي ديگر همگي صورت‌هاي خود را به شکل «زامبي»ها گريم کرده و در يک مسير مشخص شروع به رفت و آمد کردند.

دو نوع تظاهرات برق آسا داريم:

1- با برنامه ريزي قبلي
در اين روش تعدادي دوست و آشنا از قبل با هم قرار مي گذارند تا راس يک ساعتي در محلي کنار هم به سرعت جمع شوند؛ چند دقيقه اي به اجراي حرکات نمادين اعتراضي، شعار دادن يا سرود خواني و ... پردازند و سپس به سرعت متفرق شوند. براي انجام چنين برنامه اي ترجيحا شخصي را بگماريد تا از اين عمل از فاصله نه چندان دور (که تصوير صورت افراد مشخص نباشد) فيلم برداري کنيد تا به ديد ديگران برسد تا انگيزه اي باشد براي ديگران جهت خلق حماسه هايي مشابه.

2- بدون برنامه ريزي قبلي و به صورت خودجوش
در اين روش زماني که افراد حسب اتفاق در کنار هم جمع هستند (مثلا در صف مترو، صف اتوبوس، حين پياده روي در خيابان، هنگام خريد در بازار و ...) يک نفر رهبري گروه را بر عهده گرفته و اقدام به انجام حرکات نمادين يا سرود خواني يا شعار دادن مي کند و بدين ترتيب جنب و جوشي بس عظيم در افراد حاضر به وجود مي آورد.
نمونه بسيار جالبي از اين نوع اعتراض را اولين بار شهروندان شجاع و ميهن پرست تهراني در حين بالا رفتن از پله هاي ايستگاه مترويي به نمايش گذاشتند و ويدئوي آن را در اينترنت منتشر ساختند که در شبکه هاي مختلف تلويزيوني خارج از کشور هم به نمايش در آمد. در اين ويدئو که به سرعت در اينترنت منتشر شد، افرادي که در حال بالا رفتن از پله ها براي رسيدن به مترو بودند همگي با هم شعار مي دادند: "مرگ بر ديکتاتور" و بدين ترتيب اين شهروندان تاريخ ساز، الگويي شدند براي انجام تظاهرات هاي اعتراضي برق آسا بدون برنامه ريزي قبلي در جاي جاي ايران کهن. پاينده باشند و سرفراز هر کجا که هستند.
اين لحظات زيبا را در اينج مشاهده کنيد:

تصاويري از انواع تظاهرات هاي برق آسا در کشورهاي مختلف:





ايده هاي جديد براي تظاهرات هاي برق آسا

را شما پيدا
و پياده سازي کنيد،

رسانه و فرمانده شماييد...


هیچ نظری موجود نیست: