۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

نکات مفيد درباره گاز اشک آور و اسپري فلفل

گاز اشک آور حدود 15 نوع مختلف دارد که دامنه علائمي که ايجاد مي کنند از سوزش چشم و ريزش خفيف اشک، آبريزش بيني تا دشواري تنفس، حالت تهوع و استفراغ آني و احساس خستگي شديد و غش (collapse) متغير است. اين علائم مي توانند يک دقيقه تا يک ساعت باقي بمانند. گرچه مشکلات تنفسي و سوزش و درد چشم ممکن است تا روزها شخص آسيب ديده را آزار دهد.
اسپري فلفل مي تواند باعث سرخي، سوزش و تاول پوستي؛ دشواري تنفس (تنگي نفس تا احساس خفگي و در موارد نادر ايست تنفسي)، سرفه هاي خشک، عطسه، آبريزش شديد بيني؛ و در صورت تنفس عميق، افزايش ناگهاني فشار خون و متعاقاب آن سردرد شديد، سکته قلبي يا مغزي شود. تورم، درد و سرخ شدن چشم، التهاب، تورم و سوختن مخاط مري و در صورت استعمال زياد اسپري، سوختن مخاط معده؛ از ديگر علائم مشاهده شده اند.

پيشگيري:
از آنجايي که پليس هاي سرکوبگر، از هر دوي اين مواد شيميايي براي متفرق کردن جمعيت استفاده مي کنند، هنگام شرکت در تظاهرات به اين نکات پيشگيري کننده توجه داشته باشيم:
- از لنز چشم (contact lens) استفاده نکنيم.
- صورتمان را با مواد آرايشي، حتي کرم هاي مرطوب کننده يا هرگونه کرم گياهي که (oil based) است، نپوشانيم. (مواد شيميايي مورد بحث، مي توانند در چربي حل شوند و به لايه هاي عميق تر پوست نفوذ کنند و آسيب هاي شديدتري را منجر شوند.)
- حتماً از ماسک تنفسي و در صورت امکان ماسک فيلتر دار استفاده کنيم.
- استفاده از پارچه هايي که بتوانند سطحي از پوست صورت را به ويژه در نواحي بيني و دهان بپوشانند، بسيار مفيد است. مي توان اين پارچه ها يا پوست اطراف دهان و بيني را به آب ليمو يا کمي سرکه آغشته کرد.
- استفاده از عينک مخصوص شنا که کاملا اطراف چشم را مي پوشاند، مفيد است، عينک آفتابي يا اصولاً هر عينکي مي تواند سدي دربرابر نشستن مواد شيميايي بر رطوبت سطح چشم شود.

اگر در معرض اين مواد قرارگرفتيم:
- به پوست صورت خود دست نزنيم.
- چشم ها را باز نگاه داريم و مدام و محکم پلک بزنيم. به هيچ وجه چشم را نماليم.
- بازوهايمان را از بدن دور نگه داريم، آرام و عميق نفس بکشيم و بي وقفه از محل آغشته به گاز، به هواي تازه پناه بريم.
- اين گازها سنگين تر از هوا هستند و بيشتر نزديک به زمين قرار مي گيرند بنابراين ايستادن در ارتفاع بهتر از نشستن و خوابيدن روي زمين است.
- با سرفه، بيرون انداختن آب دهان و تخليه بيني، اين مواد را از مخاط خود دورکنيم.
- براي شستن گاز اشک آور از پوست و چشم خود، از محلول بيکربنات در آب سرد استفاده کنيم. 50 گرم بيکربنات سديم در يک ليتر آب، يا حجم مساوي از شربت ضد اسيد معده (آلومينيوم ام. جي) و آب سرد را مخلوط کنيم و همراهمان داشته باشيم. اين مخلوط را روي صورت خود بريزيم وبه هيچ وجه از دستمال يا حوله براي پخش کردن آن استفاده نکنيم.
- براي آسيب هاي چشمي مي توانيم از محلول آب نمک رقيق استفاده کنيم. (10 گرم نمک را در يک ليتر آب حل کنيم.) اگر آب نمک را در خانه درست مي کنيم از نمک يددار استفاده نکنيم. آب نمک رقيق را در چشم خود فلاش کنيم. ابتدا سوزش و درد حس مي کنيم و لي بعد از حدود دو دقيقه گاز در آب نمک حل مي شود و درد و سوزش از بين مي رود.
- با اين همه، بهترين راه شستشوي چشم پلک زدن مکرر و محکم است. (گاز اشک آور در آب خالص حل نمي شود.)

در مورد اسپري فلفل:
- اگر رطوبت اسپري را روي صورتمان حس مي کنيم، با گذاشتن و برداشتن اسفنج آن را پاک کنيم. (کشيدن دستمال يا حوله روي پوست اسپري را پخش مي کند و آسيب را گسترش مي دهد.)
- استفاده از صابون، شامپو يا مايع ظرف شويي مي تواند به پاک کردن اين اسپري از پوست کمک کند. محلول آب و صابون/ شامپو يا مايع ظرفشويي را روي صورت مي ريزيم. (اسپري فلفل در آب خالص حل نمي شود.)
- در موارد تحريک گلو و حلق مي شود از شربت (شربت Al.Mg استفاده کرد. حجمي مساوي از شربت و آب مخلوط کرده، دهان و حلق را با آن مي شوييم و يا شربت را کمي در دهان نگاه داشته، سپس فرو دهيم.)
- شستشوي پوست تحريک شده نيز با مخلوط آب و اين شربت براي تخفيف تحريک پذيري پوست مؤثر است.
- در هردو مورد بعد از استعمال اين مايعات، صورت و چشم را با آب سرد فراوان مي شوييم.
- بعد از شستن پوست از کرم پوستي يا وازلين استفاده نکنيم تا باقي مانده مواد شيميايي را روي پوست خود نگاه نداريم.
اين مواد بر اثر حرارت آتش، اکسيده و بي اثر مي شوند.

فراموش نکنيد که بعد از درمان هاي فوري گفته شده، لباس هاي آغشته به اين مواد شيميايي را در آوريد، (لباس ها را از سر در نمي آوريد.) حتما به يک مرکز درماني مراجعه کنيد. سفارتخانه هاي بسياري هستند که آمادگي کامل براي کمک به آسيب ديدگاني از اين دست را دارند. اگر به دلائل امنيتي ترجيح مي دهيد به بيمارستان هاي دولتي نرويد و از دفترچه بيمه استفاده نکنيد، به اين سفارتخانه ها مراجعه کنيد.

به اميد روزهاي روشن................

هیچ نظری موجود نیست: